יום חמישי , אפריל 18 2024
הכד השחור, ארד שרון, הוצאת פרדס

הכד השחור

הוצאת פרדס שמחה לבשר על צאתו לאור של ספר פרוזה חדש 

 

הכד השחור: רומן משפחתי

מאת: ארד שרון

עורכת: עדנה שבתאי

 (285 עמודים, 88 ₪, להשיג בחנויות וברשתות הספרים * קיים גם בגרסה דיגיטלית)

הגיבור בספרו השני של ארד שרון, "הכד השחור", הוא ליאו, דור שני למשפחת אדריכלים ישראלית ידועה, שנשלח בילדותו לקיבוץ בשרון. בחייו הבוגרים נאלץ להמשיך את דרכו של אביו – שנחשב לאדריכל של המדינה, הקים משפחה ותכנן מבנים ציבוריים חשובים, ולצד כל אלה, ניהל חיי לילה חסרי מעצורים, רווי אלכהל וסקס, עד אשר עשה את הגרוע מכל.

במהלך ארבעים ושמונה השנים המתוארות ברומן המשפחתי, העסיסי ורווי הסקנדלים המשפחתיים, שזורים, בשפה פשוטה אך מצמררת, אירועים מכוננים בישראליות שלנו ודמויות ידועות מהתרבות, האמנות ומהפוליטיקה של אותם הימים.

בספרו החדש של ארד שרון, נשלח ליאו, ילד בן שבע, בידי הוריו שהיו מהאצולה התל- אביבית, לקיבוץ למשך שבע שנים, בתואנה שהם מגנים עליו בפני האיום הביטחוני שהחל בהפצצה האיטלקית על תל אביב. 

הוא חלם להיות רופא, אך בחייו הבוגרים נאלץ ללמוד אדריכלות ולהמשיך את דרכו של אביו – האדריכל של המדינה ומי שהביא את זרם הבאוהאוס לאדריכלות בישראל. ליאו הקים משפחה – את ההזמנה לחתונה שלו חיבר המשורר הקאנוני אברהם חלפי, שחקנים מתיאטרון "האוהל" הציגו בה, ומבין המתנות שקיבל היו גם עבודות של ציירים פורצי דרך באמנות הישראלית.  הוא תכנן מבנים ציבוריים חשובים, אך בסגנון מנוגד בתכלית לזה של אביו, ולצד כל אלה, ניהל חיי לילה פרועים, רווי אלכהל וסקס, וחסרי מעצורים; שום כלל מוסרי לא עמד בדרכו של ליאו, עד אשר עשה את הגרוע מכל.

נדמה שכל חייו של ליאו, סומנו מהרגע שבו נולד, ואילו היתה תכנית בידור ורכילות המסקרת את אותן ארבעים ושמונה שנים המתוארות ברומן המשפחתי, העסיסי ורווי הסקנדלים הזה, היו כל הדמויות המאכלסות את הספר – אמנים ועיתונאים, פוליטיקאים מושחתים ואנשי העולם התחתון – הידוענים של אותם הימים, מככבות בו על בסיס יומיומי.

במהלך ארבעים ושמונה השנים המתוארות ברומן המשפחתי החל מ-1940 ועד 1988, נשזר הנרטיב של שלושה דורות בני משפחה אחת, בתוך ההוויה הישראלית על שלל גווניה וביטוייה; בניית הארץ, המלחמות, הפוליטיקה והכלכלה, וחיי התרבות והאמנות, אשר השפיעו לא אחת גם על גורל הגיבורים – ישראליות המשתקפת בשינוי אופייה של תל-אביב מעיר קטנה וחלוצית עד להפיכתה למרכזה של בוהמה תוססת. 

ארד שרון בחר לספר את הסיפור המשפחתי המורכב שלו ממרחק הזמן בישירות ובפשטות מצמררת, שכן הוא גדוש אירועים משפחתיים דרמטיים – תככים, בגידות, מזימות, שנאה, קנאת אחים ונקמה, העומדים בפני עצמם. 

ארד שרון, דור שלישי למשפחת אדריכלים, יליד ת"א בוגר ביה"ס לאדריכלות, ה-AA בלונדון וממשיך דרכו של סבו אריה שרון – אבי האדריכלות הישראלית. ארד חי בת"א עם בת זוגו האדריכלית ולו 4 ילדים. "הכד השחור" הוא ספרו השני לאחר ספרו הראשון "להציל את החולדה" (2018, הוצאת "כתב").

יש לבדוק גם

גורלות

"ספריה של זיו ממקמים אותה כסופרת בלתי שגרתית, עמוקה, פיוטית ומרתקת"          …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.