יום שלישי , אפריל 16 2024
דנקרק

בואו נדבר על זה: דנקרק DUNKIRK

   "לעולם לא ניכנע".

 

זו הקריאה של צ'רצ'יל לקרב, זו הקריאה שמהדהדת בתחילת ובסיומו של "דנקרק", סרטו החדש של כריסטופר נולן.

 

הבמאי האמן נוטש את מחוזות הפנטסיה, הקומיקס והמדע הבידיוני כדי לנפק לנו סרט מלחמה עשוי היטב, סרט מלחמה שמציג בפירוט גראפי עשיר, מפחיד אך גם מעורר תדהמה והשראה, את אחד המבצעים המדהימים במלחמת העולם השנייה, "מבצע דינאמו" לפינוי כוחות הברית מדאנקרק.

 

השנה היא 1940, הרבה לפני כניסת ארצות הברית למלחמה.  

 

היטלר והנאצים נראים בלתי ניתנים לעצירה, צרפת ובלגיה נכבשות, ומאות אלפי חיילים בריטים , צרפתים, בלגים וקנדים מוצאים עצמם ללא מוצא בדנקרק, על החוף. גרמניה שולטת במעברים הימיים , ומתקדמת מכל הכיוונים. הבריטים פשוט מחכים- או לשחיטה או לכניעה. אין להם יותר מדי ברירות.

 

ובמהלך ההמתנה מורטת העצבים הזאת, שנמשכת כשבוע ימים, מתחיל הסרט שלנו, עם נקודת מבט של חייל אחד, שמשוטט ברחובות הנטושים של אחת העיירות, מביט ב"פלאיירים" הצונחים עליו מהאוויר שבהם מכריזים הנאצים באנגלית:"תיכנעו! אתם מכותרים" ולפתע הוא נזרק בחזרה לקרב מהיר ומסחרר על חייו.

 

הקרב הזה ייקח אותו מרחובות העיירה, במטרה להתחמק מצלפים ולוחמים גרמנים, דרך חוף הים שם ממתינים החיילים הבריטים לרוב בסדר מופתי לחילוץ שלא מגיע, אל הספינה שאמורה להוביל פצועים, אל שולת מוקשים שמצליחה לעבור באזור, ועד להצלה שמגיעה מבחינתו ומבחינת כמה מחבריו מכיוון לא ידוע.

 

הנאצים אינם פותחים במתקפה גדולה, כי הם יודעים שהבריטים מכותרים מכל הכיוונים. אז מדי פעם הם שולחים מטוסים כדי לחבל במאמצי חילוץ הנפגעים, ופשוט ממתינים עד שההיגיון הצבאי יגבר, והבריטים ייכנעו.

 

אבל לצ'רצ'יל יש תוכניות אחרות. ובכירי הצבא והצי הבריטים שמוצאים עצמם לכודים בדנקרק עם חייליהם ממתינים עד ליציאתה לפועל של התוכנית הלכאורה הזויה של ממשלת בריטניה.

 

התוכנית? חילוץ החיילים טיפין טיפין באמצעות כלי שיט אזרחיים. סירות , קטנות או בינוניות בגודלן, ששייכות לאזרחים, שאינן משמשות כמכונות מלחמה ושנקראות לדגל, לסייע לחיילים הנצורים.

 

מבצע ההצלה הפלאי הזה מצליח כנגד כל הסיכויים.

 

ועל אף שאנו יודעים שהסוף טוב, גדולת הסרט היא בתחושת הדחיפות והלחץ שיצר אצל פופ טארטס, כשבכל פעם עולה וצף מכשול חדש בפני גיבורינו.

 

נקודת המבט הייחודית לסרט, המשלבת בין הלחימה ביבשה, הלחימה בים והלחימה באוויר, מצליחה לרתק בכל סצינה מחדש, ובמהלך הסרט- כשמתבררת המניפולציה המסוימת שעורך נולן בתזמון הסיפור והעלילה , מאפשרת לצופה להבין איך מתנהל קרב כה מורכב בו זמנית.

 

אמרנו קרב? אבל מדובר בעצם בפינוי המוני.

 

ואחד החיילים המפונים מרגיש עם הגיעו הביתה, שהוא וחבריו יזכו לבוז ויריקות ברחובות. כי הם לא באמת נלחמו, הם רק חיכו ושרדו.

 

אבל גם לשרוד צריך לדעת, וכמו שמכריזה אחת הדמויות המשניות בסרט "זה מה שחשוב בסופו של דבר".

 

וכשכדי לשרוד חייך עומדים בסכנה פעמים רבות במהלך יממות בודדות, הכל נראה אחרת, כשאתה מתיישב סוף סוף ברכבת שלוקחת אותך הביתה.

 

לרוץ מהר ולצפות, כי כריסטופר נולן פשוט עשה זאת שוב.

 

עוד כמה הערות והארות על "דנקרק":

 

1.   כבר מההתחלה מבינים הצופים, שדיבורים אינם הצד החזק של הסרט. וטוב שכך. שהרי חיילים שנלחמים על נפשם, ומנסים לשרוד בגיהינום, אינם אמורים לשאת מונולוגים מעוררי השראה ויוצאי דופן. ספק אם מבחינת המלל "מחזיק" התסריט יותר מעשרה- חמישה עשר עמודים. אבל השעתיים של הסרט חולפות ביעף, כי הצופה מושקע רגשית במאמצים הסיזיפיים של גיבוריו.

 

2.   שורה ארוכה של שחקנים בריטים בולטים מופיעה כאן, רבים מהם לדקות בודדות. בולטים , בין היתר, שניים מהצעירים והאהובים על כריסטופר נולן גם מסרטיו האחרים. טום הארדי הוא הטייס שמציל את המצב, אחרי שהופיע ב-INCEPTION וב"עלייתו של האביר האפל". קיליאן מרפי הוא טייס שנתקף הלם קרב ופחד, והוא כמובן זכור כנבל "הדחליל" מ"באטמן מתחיל".

 

3.   קנת' בראנה הוא בכיר השחקנים שבסרט, ללא ספק, ומופיע לזמן קצר יחסית. אבל כל הבעה שלו, כל מבט השמיימה, מחזיק את הצופה ומייצר את התחושה הנחוצה לכל מי שמתעמק בסרט.

 

4.   מעל כולם, כמובן, מרק ריילנס הנפלא, בתפקיד מיסטר דוסון, בעל הספינה "מונסטון", שיוצא עם בנו ועם בן השכנים לדנקרק בלי לחשוב יותר מדי, ומצליח להציל ממוות בטוח עשרות חיילים. 

 

5.   רוב הקאסט, במיוחד הגיבור הראשי ששמו "טומי" , אינו מוכר. השחקנים צעירים, מסורקים כמיטב אופנת שנות הארבעים, ומציגים מגוון של מצבי פחד ואימה בעת מלחמה- כאמור כמעט ללא מילים. 

6.   מעריצות "וואן דיירקשן" ישמחו לראות כאן את הארי סטיילס בתפקיד אחד החיילים המפונים, אלכס. 

 

7.   שמות הדמויות נלקחו מהדף הרשמי של הסרט ב-IMDB. במהלך הסרט אנחנו כמעט לא מגלים שמות של אף אחד מבין החיילים. זה תורם כמובן לתחושת המצוקה הקיומית שמרגישים החיילים במצב הזה.

 

8.   דנקרק , יותר משהיה קרב הירואי, היה למעשה פינוי המוני הירואי. אבל הרוח שהכניס במפרשי הממלכה הבריטית סייעה במאמצי הלחימה בנאצים בהמשך. הרוח הזאת מקבלת משנה תוקף באמצעות הסצינות היפות והקיטשיות במידה בסיום הסרט.

 

9.   כדאי לכם להשקיע ולצפות בסרט במסך איימקס. נולן צילם אותו בפורמט המיוחד , כי החליט שזו הדרך הטובה ביותר לתעד את קרבות האוויר, הים והיבשה. התוצאה, בשילוב פיצוצים ופסקול מורט עצבים, פשוט מרהיבה.

 

 

יש לבדוק גם

בואו נדבר על זה: רק רוצחים בבניין עונה 3 פרק 10 – סיום העונה!

זהו, הסתיימה לה העונה החלשה ביותר של "רק רוצחים". פופ טארטס לא כותב את ההצהרה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.