יום שישי , מרץ 29 2024

יולי 2017 בערוץ ההיסטוריה

יולי 2017 בערוץ ההיסטוריה

 

"הילדים של וולטר סוסקינד" /  Secret Courage: Walter Suskind

 

תעודה בבכורה!  יום חמישי, 13 ביולי, בשעה 21:45, במסגרת רצועת "היסטוריה עכשיו"

(שידורים נוספים:  יום שישי, 14 ביולי ב-22:30; שבת, 15 ביולי, בשעות 14:55 ו-23:15)

 

במלאת 75 שנה לתחילת גירוש יהודי הולנד למחנות ההשמדה הנאציים ביולי 1942, ערוץ ההיסטוריה ישדר בבכורה טלוויזיונית, את הסרט התיעודי המרתק "הילדים של וולטר סוסקינד", על האיש שהציל מאות ילדים יהודים ממוות ודאי בשואה, וסיפור גבורתו נודע רק לאחר מעשה.Image result for secret courage the walter suskind story

 

"הילדים של וולטר סוסקינד" מגולל את סיפורו הלא-יאמן של וולטר סוסקינד, יהודי גרמני ממוצא הולנדי שחי באמסטרדם והציל ממוות, ביחד עם אשתו וקבוצת הולנדים אמיצים, מאות ילדים יהודים הולנדים במהלך מלחמת העולם השניה.

 

לאחר כיבוש הולנד ע"י הנאצים ב-1940, אולץ סוסקינד ע"י שלטונות הכיבוש הנאצי בארצו להצטרף ל"יודנראט" ולשמש כאחראי על גירוש היהודים בתיאטרון היהודי באמסטרדם, ששימש כאתר הגירוש הראשי בהולנד בזמן השואה. סוסקינד ניצל את עובדת היותו דובר גרמנית שוטפת, ואת כישוריו כאיש עסקים ואף את יכולותיו התיאטרליות, ותוך הפגנת אומץ ונחישות בלתי נתפסים, הוא, יחד עם קבוצה נועזת של עובדים שהשתייכו למחתרת ההולנדית, מילאו תפקיד מפתח בהרחבת קרוב לאלף ילדים הולנדים ממוצא הולנדי שיועדו להישלח למחנות ההשמדה הנאצים. אך מעשה גבורתו נודע רק לאחר מותו; בתקופת המלחמה, רבים מאחיו היהודים ראו בו בוגד ומשתף פעולה עם הנאצים.

 

במהלך הסרט, ניחשף לעדויותיהן מסמרות השיער של חמישה מהילדים היהודים שניצלו בזכות סוסקינד, לצד סיפוריהם המרגשים של אחד עשר חברי מחתרת שסייעו לסוסקינד בפעילותו החשאית. מכלול העדויות והסיפורים משרטט תמונה של מבצע הצלה מסוכן ונועז, שטמנה בחובה התמודדות עם דילמות אתיות ומוסריות לא פשוטות, כמו קבלת ההחלטה הבלתי אפשרית, את מי מהילדים ניתן להציל ואת מי לא.

 

אמנם ולטר סוסקינד לקח עימו את סוד גבורתו לקברו (הוא מת בפברואר 1945, במהלך צעדות המוות שהצעידו הנאצים את שרידי מחנות ההשמדה, לקראת סוף המלחמה),  אך הניצולים שמתראיינים בסרט, מגוללים את סיפורו ושופכים אור על דמותו של האיש שגילה אומץ בלתי רגיל ולקח על עצמו משימה קשה ומסוכנת, בעוד אחרים הרימו ידיים.

 

"הסרט האחרון של דונקל" / Dunkel's Last Films

תעודה בבכורה! יום חמישי, 13 ביולי, בשעה 23:10

 

(שידורים נוספים:  יום שישי, 14 ביולי ב-23:55; שבת, 15 ביולי בשעות 14:00 ו-22:20)

 

סרט תיעודי מרגש, החושף את סיפורו המרתק של פרד דונקל: צלם, מפיק ואיש עסקים גרמני נוצרי, שנישא לאישה יהודיה ונאלץ לברוח מגרמניה הנאצית לפלשתינה (א"י), יחד עם אשתו ובתה, בשנות ה-30 של המאה שעברה.

 

דונקל, שהיה חבר במפלגה הנאצית הוכרז על-ידי שלטונות גרמניה כעריק. בארץ ישראל הפך לצלם ובמאי מגויס לתעמולה הציונית. בנוסף, סיפק דונקל שרותי צילום ועריכה למוסדות בריטים ויהודים וכן לעסקים וליחידים. דונקל מלווה בצילומיו, את תקופת ההתיישבות בארץ ישראל, משנות ה-30 ועד לקום המדינה. לאחר מותה של אשתו הראשונה, נישא דונקל למרתה, ניצולת שואה שעלתה לפלשתינה – א"י מצ´כיה. לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, בגיל 57 הפך דונקל לאב, וחודש לאחר מכן, נפטר מהתקף לב בעת הפצצה מצרית במלחמת העצמאות. רותי, התינוקת שגדלה בלי להכיר את אביה, מחליטה בעקבות חלום ולאחר שנים של הכחשה ודיס-אינפורמציה, להתחקות אחר שורשיו של אביה. \\filesrv\Users\Neshemm\My Documents\A+E\HISTORY\רכש\2017\טלי אוחיון - הסרט האחרון של דונקל\פוסטר דונקל.jpg

 

סיפור חייו מתגלה כשזור בקונפליקטים ומסתורין. יד הגורל מובילה אותו לפלשתינה פעמיים בחייו ואף לקשר הדוק עם הציונות, דרך סיפור האהבה שלו לנשים יהודיות ודרך המקצוע שניכס לעצמו. הסרט חושף לראשונה את עבודתו המעניינת והייחודית של דונקל ומכיל חומרי ארכיון נדירים. העובדה שדונקל, כצלם צילם גם צילומי משפחה אישיים, מוסיפה לסרט רובד אישי ואנושי מעבר לסרטי התעמולה שצילם וביים. 

 

 

מהומות אל.איי: 25 שנה אחרי / The LA Riots: 25 Years Later

תעודה בבכורה!  יום חמישי, 20 ביולי, בשעה 21:45, במסגרת "היסטוריה עכשיו"

(שידור נוסף: יום שישי, 21 ביולי בשעה 22:30; שבת, 22 ביולי, בשעות 14:50 ו-23:00)

 

C:\Users\neshemm\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\LA_Riots_Special-Heb.jpg

 

תעודה מרתקת לציון חצי יובל שנים למהומות אשר הרעידו חלקים שלמים בעיר לוס אנג'לס, ושלחו גלי הדף לארה"ב כולה. המהומות ההמוניות שפרצו ב-29 באפריל 1992 ונמשכו ששה ימים, היו הקטלניות וההרסניות ביותר בהיסטוריה האמריקנית: כ-53 בני אדם נהרגו ורכוש בשווי מיליארדי דולרים נהרס לחלוטין.

 

הרקע המיידי לפרוץ המהומות, היה מעצרו והכאתו של רודני קינג, אדם ממוצא אפרו-אמריקאי, ע"י ארבעה שוטרים לבנים ממשטרת לוס אנג'לס, וזיכויים במשפט אליו הועמדו. היה זה הקש ששבר את גב הגמל של מתח בין-גזעי שבעבע מתחת לפני השטח במשך שנים רבות, והתפרץ באחד האירועים האלימים בהיסטוריה האמריקנית.

 

הסרט משחזר באופן מצמרר את ששת הימים בהם לוס אנג'לס עלתה בלהבות, באמצעות שימוש בחומרי גלם מסמרי שיער שצולמו ברחובות אל.איי, לצד עדויות מצמררות של חברי מועצת העיר, אנשי תקשורת, נציגי אכיפת החוק, אנשי כוחות הצלה ואזרחים מהשורה, וכעת צופים בצילומים של עצמם אחרי 25 שנה, לצד קטעי וידאו ומשדרי חדשות מיוחדים מהתקופה.

 

יוצרי הסרט אף מרחיבים את היריעה, כאשר הם מציגים את מהומות אל.איי. 1992 בהקשר היסטורי רחב, של מתיחות בין-גזעית, אפליה ממסדית, אי-צדק חברתי, התעללות משטרתית באוכלוסיה האפרו-אמריקנית, והמחאה האלימה ברחובות ארה"ב – החל מימי העבדות ועד לימינו אנו.

 

כפי שמוכיח הסרט, הבעייתיות ביחסי הממסד הלבן מול האוכלוסיה האפרו-אמריקנית לא הסתיימה ב-1992, וממשיכה להיות קשה ומורכבת גם בימינו, כפי שמוכיחים בשנים האחרונות מקרים רבים של שוטרים שגילו יחס אלים וקטלני כלפי אזרחים אפרו-אמריקנים, כמו אמאדו דיאלו, אריק גארנר, פרדי גריי ומייקל בראון. חרף העובדה שבמאה ה-21, נבחר לראשונה אדם אפרו-אמריקני ושמו ברק אובמה לתפקיד נשיא ארה"ב, הדרך ליחסי הכלה והבנה בין הממסד לבין האוכלוסייה האפרו-אמריקנית, עודנה רחוקה.

 

ה צלף: לירות כדי להרוג / Sniper: Into The Kill Zone

 

תעודה בבכורה!  יום חמישי, 27 ביולי, בשעה 21:45, במסגרת "היסטוריה עכשיו"

(שידור נוסף: יום שישי, 28 ביולי בשעה 22:30; שבת, 29 ביולי, בשעות 15:40 וחצות)

 

תעודה סוחפת, המציגה כמה ממבצעי הצליפה המורכבים בהיסטוריה המודרנית. התכנית חושפת מבצעים שלא ייאמנו של צלפים מומחים אשר המתינו במארבים מסוכנים, חיכו עד שהמטרה המיועדת תופיע על הכוונת שלהם, ירו וצלפו ממרחק של קילומטרים(!). מדובר בתהליך קבלת החלטות של שניות ספורות, וכל שניה קובעת – רגע אחד של המתנה מיותרת וייתכן כי המטרה תיעלם משרדה הראייה. \\filesrv\Users\Neshemm\My Documents\A+E\HISTORY\2017\History Specials\Sniper_36048410_DSC_0056a_Show.jpg

החל משדות הקרב של וייטנאם, דרך עיראק ועד אפגניסטן, סרט התעודה "צלף: לירות כדי להרוג" מוכיח כי איש אינו חסין מפגיעת הצלף. ומה קורה כאשר הצלף הופך למטרה על הכוונת של צלף אויב?

 

"צלף: לירות כדי להרוג" כוללת שחזורים דרמטיים מושקעים של מבצעי צליפה מורכבים, ועדויות מרתקות של חיילים ששירתו כצלפים, המשתפים בחוויותיהם משדה הקרב, ומכניסים את הצופים לראשו של הצלף.

 

 

 

 

עונות חדשות לסדרות אהובות ומצליחות:

 

חיים על החרב – עונה 4 / Forged in Fire – S4

 

ימי ראשון, מ-2 ביולי, בשעה 23:15. עונה חדשה בבכורה!  

(שידור נוסף: ימי רביעי, בשעה 21:45)

 

C:\Users\neshemm\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\FB-Forged July.jpg

 

תחרות מרתקת, המפגישה מדי פרק ארבעה מומחים ליצירת כלי נשק, המעמידים את כישוריהם והמוניטין שלהם למבחן, בעודם מתחרים זה נגד זה ונגד השעון, ביצירת כלי הנשק המשוננים הבולטים והמיוחדים בהיסטוריה האנושית. הזוכה מבין המתחרים, יקבל פרס של 10,000 דולרים ויוכתר כאלוף "חיים על החרב".

 

בין כלי הנשק העתיקים אותם יצטרכו החרשים המוכשרים להכין בעונה החדשה:

 

האידה – חרב עתיקה שמוצאה ממערב אפריקה, הקאצבאלגר – חרב לחימה אגדית שנעשה בה שימוש במאות ה-16 וה-17, המאקראקה – אחד מכלי הנשק הקטלניים בתולדות יבשת אפריקה, והפאנאבאס, גרזן קרב ממוצא פיליפיני. כמו כן, העונה ישודר פרק מיוחד, שבו המתחרים בתכנית ייבחרו על-ידי הצופים בבית.

 

הלוחש למכוניות – עונה 6 / Counting Cars – S6

 

ימי שלישי, מ-4 ביולי, בשעה 22:05. עונה חדשה בבכורה!  

שידור נוסף: ימי שישי, ב-15:20

 \\filesrv\Users\Neshemm\My Documents\A+E\HISTORY\2017\Counting Cars S6\s664_1_show.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דני "The Count" ("הרוזן") קוקר, אגדה מוטורית מחוספסת ומקועקעת, חי ונושם מכוניות מתוצרת ארה"ב. כשדני מבחין במכונית שהוא רוצה, הוא יעשה הכל על-מנת להשיג אותה – כולל להציע כסף מזומן על המקום, לבעלים המופתעים של הרכב שמבוקש על-ידו… ככה זה, כשאתה "הלוחש למכוניות"…

 

בין עלילות הפרקים החדשים של דני "הלוחש למכוניות": לאחר שאופנועו נהרס בתאונה, כוכב הרוק הנודע טומי לי, פונה לדני וצוותו, אשר בנו אותו במקור. לאחר טיפול ממושך, השיפוץ מושלם לתפארת; דני מטיל על ראיין משימה קשה במיוחד – לשפץ את טנדר השברולט סילברדו האישי שלו. דני וצוותו בונים אופנוע בשביל חייל ותיק, שמבקש כי האופנוע יכוסה בדגלי ארה"ב ודיוקנאות של בני משפחה ששירתו אף הם בצבא.

 

 

 

 

 

 

במהלך חודש יולי נציין את האירועים והמועדים הבאים:  

 

4 ביולי – יום העצמאות האמריקני

 

"טראמפ: הדרך אל הבית" – יום שלישי, 4 ביולי, ב-19:00. שידור נוסף: שלישי, 4 ביולי ב- 00:45

 

חרף שלל שערוריות המלוות אותו, ואינספור אמירות מעוררות מחלוקות בגיל 70 נבחר דונלד ג'יי טראמפ לנשיא ארה"ב, כנגד כל הסיכויים וחרף כל הערכות הפרשנים. מהיכן צמח הנשיא ה-45 של ארה"ב? מה מניע אותו? מהיכן נובעת האובססיה הבלתי נגמרת שלו לכוח, שליטה והערצת ההמונים? ערוץ ההיסטוריה חוקר לעומק את עברו של טראמפ, ממלא פרטים חסרים בביוגרפיה שלו וחושף את האמת מאחורי עלייתו המטאורית לצמרת עולם העסקים כאיל נדל"ן, התרסקותו המטאורית לא-פחות, והקאמבק המפתיע לפסגה. זהו סיפור על אייקון אמריקני, חיי המשפחה הסוערים שלו, האימפריה העסקית שלו, על שאפתנות עצומה והמנגנון הפנימי שמפעיל אותו.

 

 

70 שנה  להגעת אוניית המעפילים "אקסודוס" לחופי א"י ב-18/7/1947

 

"אקסודוס: הסיפור האמיתי" –  יום שלישי, 18 ביולי, ב- 19:20. שידור נוסף: רביעי, 19 ביולי ב- 16:20

 

איש מתוך 4500 ניצולי השואה שעלו בצרפת על אוניית המעפילים "אקסודוס" בדרכם לארץ ישראל, לא שיער שבסופו של המסע ימצאו עצמם למרבה הטרגדיה, על אדמת גרמניה. סיפורם האישי של שלושה נערים יתומים – לילי כרמון, משה טיומקין ודני אבידר, שחוו את התופת הנאצית, השבים לביתם לאחר המלחמה ומגלים שאין הורים ואין בית. הם יודעים שחוף המבטחים היחיד לעם היהודי הוא ארץ ישראל. הרגע המיוחל משתבש כש"אקסודוס" נתקלת במשחתות בריטיות הנוגחות בה ומתפתח קרב עקוב מדם שבסיומו נכנעים הניצולים ונכלאים על גבי אוניות גירוש בריטיות שמחזירות אותם לצרפת ומשם לגרמניה, למחנות עקורים. במסעם המפרך, הוכיחו הניצולים את ניצחון הרוח והאמונה, ובעוז רוחם אפשרו את הקמת מדינת ישראל.

 

 

ט' באב

 

"כבר לא ירושלמי" – יום שני, ערב ט' באב, 31 ביולי, בשעה 20:40

למעלה מ-40 שנה אחרי `אני ירושלמי`, יהורם גאון, יוצר הסרט והאיש שמזוהה יותר מכל עם העיר ירושלים, יוצא למסע אחר ירושלים שהשאיר מאחור, עיר שיש בה הרבה סימנים ויותר מידי צלקות.

מה קרה ל"ירושלים של זהב"? האם השירים הנוסטלגיים של אז מתאימים לימינו? האם יש פתרון או תקווה לסכסוך שירושלים נמצאת במרכזו? מי משלוש הדתות זכאי לשלוט בירושלים? והאם בכלל אנו זקוקים לעיר בירה כמו ירושלים? ואולי כל מה שקורה בירושלים נובע מאותו סינדרום ירושלים הגורם לאובדן חוש המציאות ושיווי המשקל הנפשי. האם גם מנהיגי ישראל והעיר ירושלים לקו בתסמונת זו? תשובות לחלק משאלות אלה מנסה הסרט לתת באמצעות דמויות מתחומים שונים בעיר, ובאמצעות אותם שירים ששרו לה, לעיר בערגה.

 

103 שנה לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ב-28/7/1914

 

"מלחמת עולם הראשונה" – ימים שישי-שבת, 29-28 ביולי:

פרקים 5-1: שישי, 28 ביולי, החל משעה 16:15 / פרקים 10-6: שבת, 29 ביולי, החל משעה 09:30

 

סדרה מרתקת המגוללת את סיפורה של המלחמה הגלובלית הראשונה בעידן המודרני, שכונתה "המלחמה הגדולה". במלחמה שהתחוללה בין השנים 1918-1914, לחמו מדינות על-פני יותר ממחצית כדור הארץ, ונהרגו למעלה מ-16.5 מיליון בני אדם, מתוכם כ-40 אחוזים אזרחים. המלחמה עיצבה והשפיעה על תהליכים דרמטיים שיתרחשו בהמשך המאה העשרים – בין היתר, היא סייעה להצית את נס המהפכה ברוסיה והפכה את ארצות הברית למעצמה עולמית. קו השבר שנוצר כתוצאה מהסכם השלום מעורר המחלוקת, שנחתם בסיומה, יוביל למלחמה עולמית שניה, שתפרוץ בקושי עשרים שנה לאחר סיום המלחמה העולמית הראשונה.

 

 

יש לבדוק גם

יום האישה ב-yes

  יום האישה 2024 ב-yes       שיתוף פעולה עם 'שבוע הנערה הישראלית' וסרטי דוקו על נשים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.