יום שישי , מרץ 29 2024
לוגו מרכז מורשת בגין

ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה במרכז מורשת בגין

ערב יום השואה במרכז מורשת בגין

סרט חדש בהקרנה מיוחדת:

מרד גטו וארשה- הסיפור האמיתי

 

במשך השנים שלאחר מלחמת העולם השנייה הפך מרד גטו וארשה לסמל ההתנגדות והגבורה היהודית בתקופת השואה. מרדכי אנילביץ' והארגון היהודי הלוחם (אי"ל) זכו לתהילת עולם כגיבורים שלא הלכו כצאן לטבח, אלא עמדו זקופי קומה עם הנשק ביד. עם זאת, בין הלוחמים של המרד הייתה קבוצה נוספת, הארגון הצבאי היהודי- האצ"י, אשר למרות שהיה הכח המרכזי במרד לא זכה להנצחה בזיכרון הקולקטיבי.

 

סרט חדש שיוקרן ביום ראשון הקרוב, ערב יום השואה, במרכז מורשת בגין (שהיה בין מובילי יצירת הסרט) עושה לראשונה צדק היסטורי. "ונזכור את כולם? מרד גטו וארשה- הקרב האמיתי"

 

במשך השנים שלאחר מלחמת העולם השנייה הפך מרד גטו וארשה לסמל ההתנגדות והגבורה היהודית בתקופת השואה. מרדכי אנילביץ' והארגון היהודי הלוחם (אי"ל) זכו לתהילת עולם כגיבורים שלא הלכו כצאן לטבח, אלא עמדו זקופי קומה עם הנשק ביד. עם זאת, בין הלוחמים של המרד הייתה קבוצה נוספת, אשר לא זכתה להנצחה בזיכרון הקולקטיבי: הארגון הצבאי היהודי, האצ"י. קבוצה זו אשר מנתה כמה מאות לוחמים והייתה אף חמושה יותר משאר הקבוצות הלוחמות בגטו, הונהגה על ידי פאבל פרנקל ולאון רודאל והייתה אחראית לקרבות הגדולים והעיקשים ביותר של המרד ובראשם: הקרב בכיכר מורנובסקי, במהלכו הונפו על גגות הגטו שני דגלים, הדגל הפולני והדגל הציוני.

 

עד לתחילת המרד וגם במהלכו לא התאחדו שני הארגונים אצ"י ואי"ל, ולמרות הסכנה המשותפת שארבה להם לחמו בנפרד. אך לעומת אי"ל וגיבוריו, שהונצח בעשרות סרטים, ספרים, מחקרים ושמות של רחובות, סיפורם של לוחמי האצ"י נותר על רצפת חדר העריכה של ההיסטוריה. זאת למרות הדוחות של הגנרל הגרמני יורגן שטרופ, מי שהיה האחראי לחיסול המרד,  מהם עולה בבירור כי הארגון הצבאי היהודי היה הכוח המשמעותי ביותר במרד והקרב בכיכר מורנובסקי היה מוקד ההתנגדות המרכזי. סרט חדש –"ונזכור את כולם? מרד גטו וארשה- הקרב האמיתי"- עושה לראשונה צדק הסטורי.

 

מרכז מורשת בגין היה בין המובילים ליצירת הסרט והוא יוקרן במרכז בהקרנה מיוחדת ביום ראשון הקרוב- ערב יום השואה. באירוע ישתתפו גם יהודה הרטמן, בנה של לוחמת אצ"י ז'וטה הרטמן,  ובמאי הסרט יובל חיימוביץ' זוסר וסימון שכטר.

 

ראש מרכז מורשת בגין הרצל מקוב: "יום הזכרון לשואה ולגבורה נועד לזכור את הטרגדיה הנוראה ביותר של העם היהודי במאה ה-20 ואת גבורתם של קורבנותיה. במשך שנים היה ניסיון מכוון להשכיח את סיפור גבורתם של חלק מלוחמי גטו ורשה – אנשי הארגון הצבאי יהודי (אצ"י). הסרט לזכור את כולם הוא ניסיון, שנוסף לספרו של פרופ' משה ארנס, להכניס גיבורים אלה שמסרו נפשם במאבק הירואי נגד הגרמנים בוורשה לפנתיאון הגבורה של העם היהודי."

 

האירוע יתקיים ביום ראשון הקרוב, כ"ז ניסן תשע"ז, 23.04.17 בשעה 20:00 במרכז מורשת בגין, רח' ש.א. נכון 6 ירושלים.

 

יש לבדוק גם

לאן את נוסעת

לאן את נוסעת יעקב גלעד, האיש שכתב את האלבום המיתולוגי "אפר ואבק", נוסע לראשונה לפולין …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.