יום שלישי , מרץ 19 2024

דצמבר בערוץ ההיסטוריה

דצמבר 2016 בערוץ ההיסטוריה

 

הגאונים ששינו את העולם /Genius

 

ימי שני, בשעה 23:15, החל מ-5 בדצמבר – סדרה חדשה בבכורה!

(שידורים נוספים: ימי רביעי ב-21:45, שישי ב-18:30 ושבת ב-15:30)

 

 

\\filesrv\Users\Neshemm\My Documents\HISTORY\2016\PR\Edison.JPG

 

החשמל. האקדח. המטוס. פצצת האטום. העיתון. הטלוויזיה. המירוץ לחלל. המחשב האישי.

 

כל ההמצאות הללו הן תולדה של הקרבות הגדולים בהיסטוריה, בין המוחות המבריקים בהיסטוריה:

 

אדיסון נגד טסלה. גייטס נגד ג'ובס. האחים רייט נגד גלן קרטיס. קולט נגד ווסון. אופנהיימר נגד הייזנברג. הרסט נגד פוליצר. פון בראון נגד קורולב. פארנסוורת' נגד סארנוף.

 

המוחות המבריקים בעולם התמודדו ביניהם בקרבות מרים אחד נגד השני, במירוץ לפיתוח ההמצאות שישנו את חיינו, ובדרך הנציחו את שמם ומעמדם בהיסטוריה. הסדרה החדשה והמשובחת "הגאונים ששינו את העולם", מגוללת בשמונה פרקים מרתקים את סיפורם של הגברים והנשים ששינו את האופן שבו אנו חיים: אנשי חזון ומאורות בתחומם, שעיצבו מחדש את העולם באמצעות ההמצאות פורצות הדרך שלהם, שנולדו בזכות תושיה אינסופית, נחישות והתמדה.

 

אנשים אלו הציגו להמונים את החשמל, המטוס, האקדח, פצצת האטום, הטלוויזיה והאייפד, או שלפחות לוקחים לעצמם את הקרדיט על חידושים משני-עולם אלו. אך מאחורי כל גאון שכזה, תמיד ישנו גאון אחר שמתחרה באותו תחום, המצויד אף הוא בכמויות בלתי-נדלות של חזון, נחישות ואמביציה. מתוך המאבקים המרים הללו בין היריבים לענף, נולדו פריצות הדרך הטכנולוגיות והחברתיות הגדולות בהיסטוריה המודרנית.

 

שמונת פרקי הסדרה, מגוללים את סיפור היריבויות הללו- החל מהקרב בין תומס אדיסון לניקולא טסלה על שיטת ייצור החשמל, דרך המלחמה בין רוברט אופנהיימר לוורנר הייזנברג על פיתוח פצצת האטום, ועד לעימות הבלתי-נשכח בין ביל גייטס לסטיב ג'ובס על פיתוח וייצור המחשב האישי. "הגאונים ששינו את העולם" חושפת את הכוחות האמיתיים וצירופי הגורל מאחורי היריבויות האגדיות בדרך לפיתוח ההמצאות הגדולות בהיסטוריה. איזה מהגאונים נשאר כשידו על העליונה והמצאתו נרשמה בדברי ימי ההיסטוריה, ומי מהם נשכח ושקע לתהום הנשייה?

 

 

 

 

מלחמת העולם הראשונה / The First World War

ימים ראשון עד חמישי, בשעה 19:00, החל מ-11 בדצמבר. סדרה חדשה בבכורה!  

(שידורים נוספים: ימים ראשון-חמישי בחצות, ימי שישי מהשעה 21:45, ושבת החל מהשעה 10:20)

 

התאריך: 28 ביוני 1914. המקום: סרייבו, בירת בוסניה והרצגובינה. הארכידוכס פרנץ פרדיננד מאוסטריה, יורש העצר האוסטרו-הונגרי ואשתו סופי, הדוכסית לבית הוהנברג, נרצחים ע"י גברילו פרינציפ, חבר המחתרתית הסרבית "היד השחורה", ששמה לה למטרה לאחד את אזור יוגוסלביה. הרצח היווה את הניצוץ שהצית את העימות במלחמת העולם הראשונה ומצוין כאות הפתיחה למלחמה. הרצח בסראייבו מכונה "הירייה שנשמעה ברחבי העולם". \\filesrv\Users\Neshemm\My Documents\HISTORY\2016\First World War - DRG\GettyImages_78026640.jpg

 

ערוץ ההיסטוריה גאה לשדר את הפקת היוקרה "מלחמת עולם הראשונה" – סדרה המגוללת בעשרה פרקים מרתקים את סיפורה של המלחמה הגלובלית הראשונה בעידן המודרני, שכונתה "המלחמה הגדולה". במלחמה שהתחוללה בין השנים 1918-1914, לחמו מדינות על-פני יותר ממחצית כדור הארץ, ונהרגו למעלה מ-16.5 מיליון בני אדם, מתוכם כ-40 אחוזים אזרחים. המלחמה עיצבה והשפיעה על תהליכים דרמטיים שיתרחשו בהמשך המאה העשרים – בין היתר, היא סייעה להצית את נס המהפכה ברוסיה והפכה את ארצות הברית למעצמה עולמית. קו השבר שנוצר כתוצאה מהסכם השלום מעורר המחלוקת, שנחתם בסיומה, יוביל למלחמה עולמית שניה, שתפרוץ בקושי עשרים שנה לאחר סיום המלחמה העולמית הראשונה.

 

 

75 שנה למתקפה על פרל הרבור – שידורים מיוחדים, שבת, 10 בדצמבר

 

ערוץ ההיסטוריה מציין החודש 75 שנה למתקפה הגורלית ששינתה את פני מלחמת העולם השניה בפרט ואת ארה"ב בכלל, ומשדר מגוון תכניות העוסקות במערכה הקשה שהתנהלה בין ארה"ב ליפן בחזית הים השקט. המתקפה על פרל הרבור נחשבת לאירוע מכונן בהיסטוריה של ארה"ב, ולטראומה שנצרבה בתודעה הקולקטיבית של כל אמריקאי.

 

75 שנה למתקפה על פרל הרבור / Pearl Harbor 75 Anniversary Special

 

שבת, 10 בדצמבר, בשעות 13:00 ו-22:30 – דוקו בבכורה!  

 

ב-7 בדצמבר 1941, הפתיעה יפן את ארה"ב במתקפה אווירית קטלנית על נמל פרל הרבור באי הוואי שבאוקיינוס השקט. התעודה המרתקת מגוללת את סיפור מתקפת הפתע היפנית על נמל פרל הרבור, בה נהרגו 2,500 חיילים ואזרחים, ובוחנת את שרשרת האירועים וההחלטות הדרמטיות שהתקבלו מיד לאחר שנשיא ארה"ב, פרנקלין רוזוולט, קיבל את ההודעה הראשונה על כך שנמל פרל הרבור הותקף, והגיעו לשיאו בהחלטת ארה"ב להכריז מלחמה על יפן יממה לאחר מכן, ולהיכנס באופן פעיל למלחמת העולם השניה. בתכנית מתראיינים היסטוריונים, פרשנים צבאיים וניצולי המתקפה, המספרים על ההשפעה המתמשכת של האירוע הדרמטי על ארה"ב עד היום.\\filesrv\Users\Neshemm\My Documents\HISTORY\2016\PR\pearl harbor.JPG

 

 

מלחמות העולם: לעולם לא להיכנעWorld Wars: Ep. 5: Never Surrender /

 

שבת, 10 בדצמבר בשעות 10:30 ו-21:40

 

מתקפת הפתעה יפנית על נמל פרל הרבור ב-7 בדצמבר 1941, לא מותירה לארה"ב ברירה והיא נכנסת באופן פעיל לקרבות מלחמת העולם השניה. הגנרל מקארתור וכוחותיו נסוגים מאיי הפיליפינים. בעלות הברית משיגות ניצחון עצום בקרב מידווי, וגורמים לצבא היפני לעבור למגננה.

 

 

 

 

קרבות אויר: גוואדלקנאל / Dogfights: Guadalcanal

שבת, 10 בדצמבר בשעות 11:20 ו-00:00

 

השנה: אוגוסט 1942. המקום:  איי שלמה. קבוצה קטנה של טייסים אמריקניים אמיצים במלחמת העולם השנייה מתמודדת מול צי מטוסים יפני עיקש ונחוש, בקרב אווירי גורלי שדורש מהם להפגין את מלוא כישוריהם ויכולותיהם.

 

קרבות אויר: קוטל מטוסי ה"זירו" / Dogfights: The Zero Killer

 

שבת, 10 בדצמבר בשעות 12:10 ו-00:50

 

השנה: 1943. מטוסי ה"זירו" היפניים עושים שמות במטוסי הקרב האמריקניים במלחמת העולם השנייה. צי ארה"ב ממהר להכניס אל זירת הקרבות באוקיינוס הפסיפי מטוס חדש: ה-F6F, כדי לתת מענה הולם למטוס היפני הקטלני.

 

 

עלייתו ונפילתו של "אל צ'אפו" / The Rise and Fall of El Chapo

 

יום שבת, 3 בדצמבר, בשעה 22:00 . דוקו בבכורה!

 

(שידורים נוספים: ראשון, 4/12, בשעה 23:30; ושני, 5/12, בחצות)

 

גיבור עממי. רוצח. ה"הודיני" של בריחות מבתי כלא. ברון סמים גדול יותר מפבלו אסקובר.

 

סרט תיעודי עוצר נשימה, על חייו של ברון הסמים המקסיקני חואקין "אל צ'אפו" גוזמן, הבוחן מקרוב את האיש שמאחורי המיתוס, ואת עומק השפעת קרטל הסמים הבינלאומי שבראשו עמד על סחר הסמים בעולם בכלל ובארה"ב בפרט. הספיישל כולל סרטוני וידאו נדירים, המתעדים את בריחותיו המוצלחות של גוזמן מהכלא, את נסיונות הלכידה של צ'אפו ע"י שלטונות החוק במקסיקו, ואף קרבות ירי בינם לבין אנשיו של גוזמן.\\filesrv\Users\Neshemm\My Documents\HISTORY\2016\PR\riseandfallelchapo.JPG

 

כמו כן, הסרט חושף כיצד הפך ילד שנולד בכפר עני במקסיקו בתוך ארגז עגבניות, עם השכלה של ילד בכיתה ג', לאיש שעמד בראש ארגון סינלואה – קרטל הסמים הגדול בעולם, בעל מחזור פיננסי שנתי של מיליארדי דולרים, והפך ל"אויב הציבור מס' 1" עבור רשויות המלחמה בסמים בארה"ב, ששמו להם למטרה ללכוד את גוזמן ולעצור את פעילות הברחת הסמים הבלתי-חוקית שלו: כמויות עצומות של קוקאין, הרואין, מתאמפטמין, MDMA ומריחואנה, שארגונו היה אחראי להברחתם היישר ללבה של אמריקה. בשיא כוחו והשפעתו, כיכב "אל צ'אפו" שלוש שנים רצופות (2011-2009), ברשימת 100 האנשים החזקים בעולם של המגזין היוקרתי "פורבס", ונחשב לאיל סמים שחלש על אימפריה גדולה, שאף גדולה יותר מזו של פאבלו אסקובר.

 

במהלך הספיישל המרתק, נזכה להצצה נדירה על מנהרות ההברחה העצומות והמתוחכמות שבנו אנשיו של "אל צ'אפו", ששימשו צינור הברחה יעיל ביותר של סמים ממקסיקו לארה"ב; המנהרות שהכילו אמצעי תאורה ואיוורור משוכללים, הפכו לסימן ההיכר של אל צ'אפו. התעודה אף כוללת ראיונות עם אשתו – מלכת היופי אמה קורונל, עיתונאים חוקרים, וכן סוכנים פדרליים ופקידי ממשל אמריקניים שהקדישו שנים מחייהם בנסיונות ללכוד אותו.

 

 

מובילים על קרח דק – 10 /  Ice Road Truckers – Season 10

 

ימים ראשון-חמישי בשעה 00:45, החל מ-18 בדצמבר. עונה עשירית בבכורה!

 

במהלך תשע העונות, הנהגים האמיצים בצפון אמריקה, המשתייכים לחבורת ה"מובילים על קרח דק", נלחמו באיתני הטבע השונים – סופות שלגים, סערות, טמפטורות מקפיאות, וכן בינם לבין עצמם – כדי להוביל אספקה חיונית לתושבי הקהילות המבודדות המפוזרות ברחבי המרחבים הקפואים של היבשת. כמובן שבדרך, הם נאלצו להתמודד עם מעברי קרח מסוכנים שבחנו את יכולת ההישרדות שלהם עד לקצה. אך כעת, עם תחילת העונה העשירית, הנהגים מתמודדים עם איום מסוג חדש, מאתגר ומסוכן- ההשלכות של "אל-ניניו" וההתחממות הגלובלית, הגורמות לחורף כמותו טרם פגשו בעבר.

 

רשויות התחבורה המקומיות הוציאו התראה כי התחזית לפיה צפויות השנה טמפטורות חמות במיוחד, עלולה לגרום במקרה הגרוע לעונת מסעות קצרה עד כדי כך, שלא יהיה לנהגים די זמן כדי להוביל את האספקה לקהילות השונות בטרם כבישי הקרח יימסו. זה תמיד היה חששם של המובילים, והשנה, יותר מתמיד, קיים סיכוי אמיתי כי יתממש.

 

בעונה הנוכחית, תחושת דחיפות מלווה את כל הנהגים בסדרה. כשהכבישים נפתחים מאוחר ונסגרים מוקדם, כל מסע על הקרח יכול להיות גם האחרון. בכל זמן נתון, הדרכים עלולות להיחסם ועשרות אלפי טונות של של אספקה לא יגיעו ליעדם. לכן, הנהגים מנהלים העונה מירוץ מאתגר במיוחד נגד השעון, כשהמשימה הניצבת מולם ברורה: למהר כמה שיותר בלי לוותר. תושבי הקהילות המבודדת סומכים עליהם כעת, יותר מאי-פעם.  

שידורים נוספים: שידור נוסף של פרקי השבוע בימי שישי, החל מהשעה 08:00

 

 

חוגגים את חנוכה וסוף שנה במרתון "היסטוריה למכירה"!

 

ימים שישי ושבת, 31-30 בדצמבר החל מ-21:45

 

חלק 1: יום שישי, 30 בדצמבר, החל מהשעה 21:45 / חלק 2: יום שבת, 31 בדצמבר, החל מהשעה 21:45

 

אין מתאים יותר מלחגוג בו-זמנית את חג החנוכה וסוף השנה האזרחית החדשה, עם מרתון סופשבוע פרוע של  הסדרה המצליחה ביותר בתולדות ערוץ ההיסטוריה לדורותיו. את השידור המרתוני נסיים עם שישה פרקים חדשים שישודרו ברצף, במוצאי שבת, 31/12, החל מהשעה 21:45. ארבעת המופלאים המככבים בסדרה: ריק, קורי, "אולד מאן" (שלושה דורות של משפחת הריסון) וצ'אמלי הבלתי הנמנע, הפכו כבר מזמן ממוכרים חביבים בחנות למשכון חפצים בלאס וגאס, לכוכבי-על בינלאומיים.

 

"היסטוריה למכירה" מעניקה הצצה מקרוב על העולם המרתק והססגוני של עסקי חנויות המשכון. בחנות "Gold & Silver" בלאס וגאס, שלושה דורות של משפחת הריסון: הסבא ריצ'ארד, הבן ריק והנכד קורי, מנהלים יחד עסק משכון משפחתי, ומשתמשים בכישוריהם הטבעיים ובעין החדה בה ניחנו, כדי להעריך את שוויים של מגוון המוצרים הרחב שאנשים מביאים אליהם לעסק – חלקם חפצים יומיומיים, חלקם חפצים בעלי ערך היסטורי אמיתי. עליהם לבחון מקרוב את החפץ שמוצע להם וההיסטוריה הנלווית אליו, להחליט האם אכן הם מדובר במוצר אותנטי ובשורה התחתונה, לספק את תשובה לשאלה המסקרנת – "כמה החפץ שווה בפועל?"

 

כמו כן, נציין את האירועים והמועדים הבאים, החלים בחודש דצמבר:

 

55 שנה למתן גזר דין מוות לאדולף אייכמן ב-15/12/1961

 

ההנהגה הנאצית: רוע מוחלט /  Nazis: Ultimate Evil

 

תעודה על הדמויות הבולטות בצמרת הנאצית, שיישמו את אידיאולוגיית השנאה של אדולף היטלר. דמויות כמו הרמן גרינג, יוזף גבלס, היינריך הימלר אדולף אייכמן ויוזף מנגלה, פעלו ביעילות מפחידה להשמדת יהודי אירופה וביצוע פשעים נגד האנושות. מי היו אותם אנשים? כיצד הפכו לחלק אינטגרלי ממנגנון הרשע הנאצי?

 

יום חמישי, 15 בדצמבר, בשעה 19:55

 

115 שנה למתן פרס הנובל הראשון בעולם ב-10/12/1901

 

סודות המוח של איינשטיין /Secrets of Einstein's Brain

 

הידעתם שלאחר מותו של אלברט איינשטיין ב-1955 כתוצאה מסיבוכים של מפרצת באבי העורקים, מוחו נגנב? תעודה מרתקת מתחקה אחר סיפור גניבת מוחו של המדען החשוב במאה ה-20, ובמקביל מגוללת את סיפור חייו, כדי לנסות להבין את סוד גאונותו של אבי תורת היחסות, שאף זכה בפרס נובל לפיזיקה בשנת 1921.

 

יום שבת, 10 בדצמבר, בשעה 16:15

 

72 שנה ל"קרב הבליטה" ב-16/12/1944

 

מלחמות העולם: השלום המיוחל /  The World Wars: Peace at Last

 

פרק 6: הפלישה לנורמנדי מביאה לתפנית בלחימה לטובת בעלות הברית. יוזמה התקפית נועזת של הנאצים לקראת סוף מלחמת העולם השניה, שהפכה לאחד הקרבות הקשים בהיסטוריה המודרנית. כרבע מיליון חיילים גרמנים פצחו במתקפה מפתיעה וחסרת תקדים על כוחות בעלות הברית בחבל הארדנים שבבלגיה, במטרה לנתק את קווי האספקה של הכוחות שהתקדמו לעבר גרמניה.

 

יום שישי, 16 בדצמבר, בשעות 13:05 ו-20:55

יש לבדוק גם

יום האישה ב-yes

  יום האישה 2024 ב-yes       שיתוף פעולה עם 'שבוע הנערה הישראלית' וסרטי דוקו על נשים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.