יום שישי , מרץ 29 2024
לוגו פופ טארטס

אנשים טועים

ספר חדש מאת כלת פרס ספיר ופרס ראש הממשלה

גַיל הראבן

אנשים טועים

14 אנשים משוחחים עם בני-שיח (שקולם לא נשמע), שוטחים טיעונים בנושא כלשהו ומציגים את נקודת מבטם. כולם מרגישים צודקים, כולם להוטים להגן על עמדתם וכולם מנסים לשכנע. אלא שכולם – בדרך זו או אחרת – טועים.

בוס מסביר לעובדיו מדוע פיטר עובדת כבדת משקל. גבר שארוסתו מתכוונת לעזוב אותו, מסביר לה מדוע סקס לא צריך להיות כלל חלק ממערכת יחסים בין גברים לנשים. אישה מנסה לשכנע גבר זר לה, שזה עתה התגרש, שהיא מבינה ללבו, ואב לבן שנהרג בטוח שהמוות איננו עניין טרגי, משום שהוא זהה במהותו ליציאה רגעית מהחדר…

דמויות אלה ואחרות מאכלסות את "אנשים טועים", ספרה החדש של גַיל הראבן. המשותף לכל סיפור וסיפור הוא שכל גיבור או גיבורה בהם מונעים על ידי היגיון פנימי ייחודי –  גם אם זהו היגיון מוזר ומפתיע – ואף לא אחד מהם מודע לכך שהסיפור שהוא מספר (לעצמו ולזולתו) מציג כשל גדול בחשיבה וברגש. הספר מזמין את קוראיו לזהות את הרגע שבו ההיגיון יורד מהפסים, ולנסות לאבחן את שורשיה של הטעות.

גם המנגנון הספרותי שבו בוחרת הראבן לספר באמצעותו את סיפוריה הפעם, הוא מנגנון שמפליא להעצים את תחושת הבדידות בעולם. כל דמות מספרת את הדברים לאדם אחר, לנמען, אך אנו קוראים רק את דבריה שלה. באופן זה, ה"דיאלוגים" החד-צדדיים כולם הם למעשה מונולוגים אינטימיים שמבטאים את הקושי האנושי לנהל תקשורת ולהיחלץ מהעולם האישי שכולא כל אדם.

"אנשים טועים" הוא ספרה השישה-עשר של גיל הראבן, כלת פרס ספיר לשנת 2002 , כלת פרס ראש הממשלה לשנת 2013, ומחברת רבי-המכר "לב מתעורר" ו"אני ליאונה". הראבן פירסמה בשנת 2009 סיפור קצר ב"ניו־יורקר" שזכה לשבחים רבים ותורגם לגרמנית. סיפורים קצרים נוספים פרי עטה התפרסמו באנתולוגיות ובכתבי עת במספר שפות. מעבר לכתיבה הראבן לימדה במספר רב של מוסדות אקדמאיים, וכיום היא משמשת כחברה באקדמיה ללשון העברית.

272 עמ'| 72 ש"ח

יש לבדוק גם

ארץ המנזרים

השבוע יגיע לחנויות הספרים ספרו השני והחדש של שחר מגן – ארץ המנזרים – בהוצאת אחוזת בית. ספר הביכורים שלו, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.