יום רביעי , אוקטובר 27 2021

ברגל

״יצירת מופת שמקומה בספרייתו ובלבו של כל בן העידן החדש.״

(דר׳ ריצ׳ארד שפיגל, מחבר ״העולם האחרון״)   

 

״הטבע הפראי הוא המשמר את החיים.״ (ת'ורו)

ברגל

אמנות הטיול הרגלי

מאת: הנרי דיויד ת'ורו

תרגום: בן-ציון הרמן

עריכה: א. בן-מרדכי

הוצאת אסטרולוג

* * * * * *  

(111 עמודים, 64 ₪)

 

״עלה בי רצון לומר כמה מילים בעד הטבע, בשבחי החופש המלא של חיי הפרא, לעומת החופש והתרבות שיש בקיום אזרחי גרידא – להסתכל לרגע על האדם כשוכן בעולמו החי כחלק בלתי נפרד מן הטבע, במקום לראותו כחבר בחברה האנושית. רוצה הייתי ללכת עד הקצה, ולומר אמירה שאין עמה פשרות, שהרי כבר רבים וטובים הם אלופי התרבות ואביריה: הכומר בקהילה והמורה בבית הספר, וכל אחד מכם דואג לכך איש איש בדרכו.

"יצא לי במרוצת חיי לפגוש אך אדם אחד או שניים שהבינו לאמיתה את אמנות ההליכה, זאת אומרת, את סוד הטיול הרגלי – שהיה להם הכישרון הפנימי, אם אפשר לומר כך, להליכה לשם ההליכה, לטיול לשם ההנאה שבעצם הדבר.

"…זה סודו של הטיול המוצלח. אדם שיושב בשקט בביתו כל הימים עשוי להיות גדול הנוודים, בעוד שהמטייל האמיתי אינו נווד יותר מן הנהר המתפתל אנה ואנה, אך אינו פוסק לחפש בהתמדה את הדרך הקצרה ביותר אל הים."

(מתוך הספר)

 

״ברגל, אמנות הטיול הרגלי״ ראה אור כספר מודפס רק בשנת 1861,  זמן קצר לפני מותו של ת'ורו, אף שראשיתו עשר שנים קודם לכן. ספר זה משקף, למעשה, את עיקר תורתו של ת׳ורו והבנתו את הטבע הפראי ומקום האדם בו. ת׳ורו פרסם תחילה את הספר כהרצאה (כתובה), ומשנת 1852 קרא את תוכנו בהרצאות לסטודנטים. מדי פעם שינה את הכתוב. לעיתים הוסיף פרקי שירה ולעיתים השמיט קטע זה או אחר. חוקרים מעידים כי נמצאו כתריסר נוסחים של יצירה זו לפני פרסומה ״הרשמי״. עד היום נחשב ספר צנוע זה ל״יהלום הנוצץ בכתיבתו של ת׳ורו… מעט המחזיק את המרובה… כל תורתו מוגשת לנו ברעננות טבעית של אדם החי את שהינו כותב וכותב את וכפי שהוא חי…״, כפי שמסכם זאת ד״ר ריצ׳ארד שפיגל, חוקר התרבות האמריקאית.

הנרי דיויד ת'ורו, היה אחד ממבשרי העידן החדש. ספריו ונאומיו הניעו את תנועות החזרה אל הטבע, החיים הפשוטים והאקולוגיה ״הירוקה״. הוא היה פעיל במאבק נגד העבדות באמריקה, סירב לתשלומי מס לא הוגן לממשל שאינו תקין (בספרו ״אי־ציות אזרחי״) ודגל בשמירה וחזרה אל הטבע הפראי (בספרו ״וולדן״). ת'ורו הושפע בכתיבתו מידידו הקרוב, הסופר ראלף אמרסון ומהוגי דעות מערביים אחרים, אך דווקא ההשפעה של כתבים מזרחיים, היא המייחדת אותו. הוא הסופר שהאדיר את תורות הבודהיזם והזן ושילבן בהגות האמריקאית בת זמנו.

הוא כתב עשרות מאמרים, ספרים ונאומים — רובם ראו אור בדפוס רק לאחר מותו.  הוא השאיר אחריו מאות שירים ופואמות, בהם ביטא את יחסו לטבע (טעימה מהם תמצאו בסוף הספר-תרגום לצד המקור).

 

"הלכתי אל היערות כיוון שרציתי לחיות בפשטות, להתמודד רק עם הוויות החיים הגרעיניות, וללמוד את שהינן יכולות ללמד. איני רוצה לגלות, כשאקרב אל מותי, כי לא חייתי כלל״.                          (ת'ורו)


 

על המחבר

הנרי דיויד ת׳ורו נולד בשנת 1817 בניו אינגלנד, ארה״ב, מקום ששימר את המסורת האנגלית של מתיישביו הראשונים, והיה העתק משופר של המולדת הישנה, אנגליה. בית הוריו היה במחוז קונקורד שבמדינת מסצ׳וסטס, ות׳ורו גדל וחי את מרבית חייו בעיירה ״מתורבתת״ זו, בלב הטבע הפראי. שם גם מת, בשנת 1862, בהיותו בן 45 בלבד.

אביו, ג׳ון תורו, יצרן עפרונות במקצועו, קרא לבנו בשמו של דוד שנפטר. סבו, אסא דנבר, היה אחד ממנהיגי הסטודנטים בהרווארד שהנהיגו את ״מרידת החמאה״ כנגד שלטונות האוניבסיטה. להנרי היו אח ואחות בוגרים ממנו, ואחות צעירה.

בית המשפחה בקונקורד, עומד עדיין על תלו, ולפני מספר שנים שופץ והפך להיות לאתר זיכרון להנרי דיויד ת׳ורו.

ת׳ורו למד ב״הרווארד קולג׳״ במשך ארבע שנים, מגיל 16, כשהוא מתמקד בלימוד תורת הנאום, תרבות קלאסית (בעיקר יוון ורומי), פילוסופיה, מתמטיקה ומדעים.  כשסיים את לימודיו לא המשיך להתמחות באחד המקצועות המבוקשים, כרפואה או חוק, אלא פנה להוראה בבית ספר תיכון, כמורה מן המניין. באותה עת גם פגש את מי שעתיד היה להיות מורהו לחיים, מנטור ופטרון, ויותר מכל, ידידו הקרוב — רלף אמרסון. אמרסון היה מבוגר מת׳ורו ב־15 שנים, ובזמן שהשניים הכירו, כבר פרסם את ספרו ״טבע״. ת׳ורו התגורר בביתו של אמרסון משנת 1841 ועד שנת 1844. בתקופה זו פתח לפניו ידידו המפורסם את הצוהר לכתיבה, ועודד אותו בצעדיו הראשונים לקראת היותו ״פילוסוף הטבע״ ו״…אדם שהוא… אות ומופת של מלומד אמריקאי, שהמסורת (האירופאית) והטבע הפראי (האמריקאי) טבעו את חותמם בו״, כפי שהציג אותו אמרסון בפני מכריו.

פרנק האריס, ביוגרף, סופר ורודף תענוגות, שהכיר את משפחת אמרסון היטב, טען בספרו ״חיי ואהבותיי״ כי בין ת׳ורו לבין אמרסון היו יחסים הומוסכסואליים, ות׳ורו ניסה להסתיר זאת בחיזור מגושם אחר לידיה ג׳קסון אמרסון, אישתו של הפילוסוף. החוקרים חלוקים בדבר מיניותו של ת׳ורו, (אם היה הומוסכסואל, ביסכסואל או א־מיני), אף שידוע כי הציע נישואים לאישה אחת, ונדחה על ידי אישה אחרת.

בשנת 1844 חזר ת׳ורו לבית הוריו, ונטל חלק בעבודת ייצור העפרונות בבית המלאכה המשפחתי. הוא שיפר את הליך הייצור של העפרונות, ובעיקר הקפיד על חיפוש מקורות לגרפיט משובחת ולטיט מתאים. שיטוטיו הרבים באיזורי הטבע הפראי במדינתו הם שהנביטו את הרעיונות למרבית ספריו. במקביל לעיסוקו במפעל המשפחתי, לימד ת׳ורו בבית ספר יסודי.

בשנת 1845 החליט ת׳ורו להתבודד ליד אגמון וולדן, ולחיות חיים צנועים, ומספקים, בטבע הפראי. הוא חי שם במשך ארבע שנים כמעט, חיים פשוטים ומבודדים, במהלכן גיבש את הגותו. אולם גם במשך שנים אלו חזר מדי פעם אל בית ידידו אמרסון כדי ״להטעין את נפשו במטען אינטלקטואלי״.

הנרי דיויד ת׳ורו החל לפרסם את הגותו, כבר בשנת 1840, דרך נאומים, אגרות ומכתבים, אולם עברו כ־15 שנה עד לצאתו של הספר ״המסחרי״ הראשון "וולדן", שראה אור בשנת 1854 והופץ בכל חנויות הספרים בניו אינגלנד. [בעברית ראה אור הספר בתרגומו של ראובן אבינעם עם מבוא מאת שמעון הלקין, בהוצאת מוסד ביאליק, ירושלים, 1962. באותו ספר ישנה גם המסה ״מרי אזרחי״ בתרגום חנוך קלעי].

ספר זה ביסס באופן מיידי את מעמדו של ת׳ורו כפילוסוף, איש טבע, אקולוג והוגה דעות אמריקאי מקורי. בעקבות פרסום ספרו הפך להיות מרצה מבוקש לא רק בענייני ״טבע פראי״, אלא גם, ובעיקר, בנושאי זכויות אדם. שיריו ומאמריו הודפסו בכל עיתון, רבעון או אסופה אמריקאית.

ת׳ורו סבל ממחלת השחפת במשך שנים. בשנת 1860 נסע לדרומה של אמריקה, למדינות מיסיסיפי ולואיזיאנה, בתקווה כי שינוי האקלים ייטיב את בריאותו. אולם מצבו רק החמיר. הוא חזר לקונקורד, שם מצא את מותו בשנת 1862.

לאחר מותו נמצא על שולחנו כתב היד הערוך של היצירה ״העצים של (מדינת) מיין״, שראה אור בדפוס שלוש שנים לאחר מכן.

הנרי דיויד ת׳ורו נקבר בנחלת הקבר של משפחת דנבר, לה היה שייך, אולם זמן קצר לאחר הקבורה הוצא ארונו על ידי ידידיו, ונקבר שנית בעיירת הולדתו, קונקורד, בבית הקברות ״סליפי הולו״, שם החזיקה משפחת ת'ורו אחוזת קבר הקיימת עד היום.

עטיפה ק ברגל

יש לבדוק גם

ריפוי במגע

ספר חובה לכל הרוצה להכיר את יסודות הטיפול ההוליסטי האלטרנטיבי לגוף, רוח ונפש.   ריפוי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.