שבת , מרץ 30 2024

"אפס בספורט"

"אפס בספורט"

סדרת כתבות חדשה בחדשות 10 על הכשלים בספורט הישראלי

שמרחיקים אותנו מהמדליות

החל ביום ראשון, 23.8.2015, שנה לפני האולימפיאדה, נשדר במסגרת המהדורה המרכזית בחדשות 10 סדרת כתבות חדשה של עורך חדשות הספורט, טל שורר, שתעסוק בכשלים בענף הספורט, שדחקו את ישראל אל תחתית רשימת הזכיות במדליות אולימפיות, ומונעים מספורטאים בעלי פוטנציאל, מלפתח כראוי את כישוריהם. עם פתיחת משחקי ליגת-העל בכדורגל ושנה לפני פתיחת משחקי ריו, נבקש להבין לעומקםאת "הפספוסים" של הספורט הישראלי ולבחון כיצד המדינה הצעירה, שהצליחה עוד בשנות ה-70 לשלוח עשרות ספורטאים לאולימפיאדות ולרשום הישגים לא מבוטלים בכדורגל ובכדורסל העולמי, הולכת ומדרדרת מבחינת הישגיה הספורטיביים? מדוע מתקשים בישראל לפתח ספורטאים צעירים ולהפיק את המיטב מכישוריהם? ומה מפסידה מדינת ישראל כשהיא מוותרת על שגשוג בספורט ההישגי וצמיחה של תעשייה שלמה שמסביב לו?

בפרק הראשון בסדרה יבדוק טל שורר איך הפך הספורט המקצועי בישראל למועדון סגור לעשירים בלבד –

בפרק נתמקד בכמה ענפי ספורט מרכזיים כמו ג'ודו, שחייה וטניס, שהכשרת הספורטאים הצעירים בהם הופכת עם השנים ליקרה יותר ומונעת מילדים ונערים רבים להתפתח כספורטאים בתחומים אלה. "אם הייתי צריך להיות נער ספורטאי היום", מספר בפרק המדליסט האולימפי אריק זאבי, "ספק אם הוריי היו יכולים לעמוד בהוצאות. הייתי נאלץ לוותר על החלום".

הפרק השני בסדרה יתמקד בסוגיית מאמני הספורט בישראל – בכל הענפים, מכדורגל וכדורסל, דרך שחייה וג'ודו ועד לסייף ואגרוף. כל הענפים האלה סובלים ממחסור קשה במאמנים מנוסים. המחסור יוצר מעגל שקשה מאוד לשבור – מעט מאוד ספורטאים מפתחים קריירה מקצועית עד לגיל מבוגר, והמעטים שעושים זאת – מעדיפים להתפרנס מאימון מספר רב של תלמידים ברמת חובבים, ולא להכשיר את דור הספורטאים הבא – משיקולים כלכליים, זאת לצד דרישות סף נמוכות בהכשרת המאמנים. בפרק נביא גם את סיפוריהם של ספורטאים ישראלים שעזבו לחו"ל, כדי להתאמן ולפתח את הקריירה המקצועית שלהם שם.

הפרק השלישי בסדרה יעסוק בסוגיית התשתיות בספורט הישראלי – מדוע, למשל, 16 קבוצות כדורגל שונות נאלצות לחלוק מגרש כדורגל אחד? מדוע במרבית ערי המגזר הערבי כמעט ולא נבנים מתקני ספורט, ואלה הקיימים אינם מתוחזקים כראוי? ומדוע האולמות והמגרשים הגדולים, שבהם מתאמנים ספורטאים אולימפיים ומתארחות תחרויות – מוזנחים באופן קשה?

הפרק הרביעי והאחרון יביא הצצה אל הפוליטיקה של הספורט הישראלי – כמה כסף הולך לאיבוד במאבקים בתוך הענפים השונים, האיגודים ומרכזי הספורט? כמה מהכסף שמושקע בספורט הישראלי באמת מגיע בסופו של דבר לספורטאים, ומדוע ספורטאים מבטיחים נדחקו החוצה מהרחבה, רק כי לא זכו לגב פוליטי?

 

אפס בספורט – סדרת הכתבות של טל שורר

עורך פרק המגזין במהדורה המרכזית: טל מוסקוביץ', מפיקה: איריסבסוק-ארליך, תחקיר: לי עייש

צילום: דודו בוקר, עריכת וידיאו: חן לוטקין ודרור טופר

 

יש לבדוק גם

פייק דיאט

החל מהשבוע בחדשות עשר סדרת כתבות חדשה של נגה ניר-נאמן  "פייק דיאט" הצד האפל של …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.