יום שישי , מרץ 29 2024

חדשות טלוויזיה: ספטמבר בערוץ ההיסטוריה

ערוץ ההיסטוריה – היילייטס ספטמבר 2011

עשור לפיגועי ה-11 בספטמבר

אירוע שידורים מיוחד – ימים שישי עד ראשון, 11-9 בספטמבר

ב-11/9/2001, התקיף ארגון הטרור האיסלמי הקיצוני "אל קעידה" את מרכז הסחר העולמי והפנטגון בפיגוע הטרור הגדול בתולדות ארה"ב. במשך שלושה ימים רצופים, יציין ערוץ ההיסטוריה עשור למתקפת הטרור ששינתה את מהלך ההיסטוריה – באירוע שידורים מיוחד, נשדר בבכורה מגוון תכניות העוסקות בהיבטים שונים של אותו יום גורלי, בו ההיסטוריה (כפי שאנו מכירים אותה) השתנתה למול עינינו.

לשיאם יגיעו השידורים ביום ראשון, 11 בספטמבר בשעה 15:46 שעון ישראל, עת ישודר במקביל בכל ערוצי ההיסטוריה בעולם, הסרט התיעודי המצמרר "102 דקות ששינו את אמריקה" – בדיוק באותה שעה לפני עשר שנים, בה התרסק המטוס הראשון (טיסה מס' 11 של חברת "אמריקן איירליינס") אל תוך המגדל הצפוני של מרכז הסחר העולמי בניו-יורק.

"11 בספטמבר: הימים שאחרי" בכורה! ספיישל מצמרר זה, המורכב ממאות שעות של קטעי וידאו ערוכים של צילומי חובבים לצד צילומים מקצועיים (ללא שימוש בקריינות) משרטט דיוקן תיעודי מרתק ומרגש של הימים, השבועות והשנים שלאחר מתקפת הטרורשל ה-11/9/2001. מהיוצרים של היצירה התיעודית עטורת הפרסים  "102 דקות ששינו את אמריקה" .

בניית אתר ההנצחה ל-11/9 בכורה! סיפור התכנון וההקמה של אתר הזיכרון האמריקאי לנספי מתקפת הטרור ב-11/9/2001. האדריכל הישראלי מיכאל ארד לוקח את הצופים לסיור באתר, ומסביר מדוע וכיצד הגיע ליצירת אתר ההנצחה, אותו הוא מכנה "השתקפות ההיעדרות".

10 דרכים להרוג את בן לאדן בכורה! בסוף זה קרה. הצדק נעשה. לאחר אינספור ניסיונות התנקשות כושלים, במאי 2011, הצליחה ארה"ב לשים ידיה על הטרוריסט המבוקש ביותר בהיסטוריה האנושית. אינספור נסיונות התנקשות נעשו בחיי אוסמה בן-לאדן – נחשוף את שלל שיטות הפעולה בהן נקטה ממשלת ארה"ב בנסיון לנטרל את מתכנן פיגועי ה-11 בספטמבר, עד שהצליחה לבסוף לחסלו ב-2/5/2011.

הנס של המגדל הצפוני סיפור ההישרדות המדהים של 16 איש, שהצליחו להישאר בחיים במשך שעות לאחר התמוטטות המגדל הצפוני בפיגוע במגדלי התאומים ב-11/9/2001, וחולצו בשלום. נגולל את שרשרת האירועים יוצאי-הדופן שאיפשרו את התרחשות הנס.

מלון גראונד זירו כ-940 אורחים ואנשי צוות מלון "מריוט", שהיה ממוקם בין מגדלי התאומים ומתחתם, מצאו עצמם בלב התופת בפיגועי ה-11/9/2001. כשהמגדלים קרסו, המלון נהרס כליל –  אך בדרך נס הצליחו כמעט כל אורחי המלון להימלט ממנו.

כמדי חודש, גם בספטמבר נשדר בערוץ מגוון סדרות וספיישלים בבכורה:

"אמריקה על המפה" סדרה חדשה בבכורה! ימי שלישי ב-22:10, החל מה-6/9

בסדרה חדשה ומרתקת המבוססת על הספיישל המצליח בעל אותו שם, יוצא המנחה בריאן אנגר ("הדיילי שואו") למסע דרכים חוצה-יבשת במטרה לגלות את ההיסטוריה החבויה עמוק במפת ארה"ב. בכל קו על מפת אמריקה טמון רמז החושף כיצד הפכו 13 קולוניות לארץ בעלת 50 מדינות, ומגלה כיצד הכוחות שעיצבו את צורת המדינות של ארה"ב, ממשיכים להשפיע עד היום על האופן בו כל אמריקאי ב-50 המדינות אוכל, מדבר, מצביע, מתפלל ונופש.

"מפקחים על אמריקה" סדרה חדשה בבכורה! ימי שלישי ב-21:20, החל מה-20/9

אמריקה מצוידת בתשתית מהמפוארות בהיסטוריה, ומרושתת כולה במסילות רכבת, מנהרות, גשרים וסכרים שנבנו במטרה לשרוד לעד. אך באופן סימבולי, במקביל לקריסתה הכלכלית הנוכחית, האימפריה האמריקנית סובלת בשנים האחרונות מקריסת תשתיות כוללת– גשרים מחוררים, צינורות גז מחלידים, כבישים מהירים מתפוררים, חיי אדם בסכנה. הסדרה מציגה תמונה מוחשית ומצמררת של התשתית המתפוררת בערים הגדולות של ארה"ב, כשהמחיר –  חיי אדם.

ספיישלים שישודרו בבכורה החודש:

"אזרח אמריקני" ספיישל בבכורה! יום שישי –  23 בספטמבר בשעות 18:00 ו-23:00

ספיישל האורג יחד סיפורים מרתקים ומרגשים של אנשים שונים ברחבי העולם, שלכולם אותו חלום: להפוך לאזרחים תוצרת ארה"ב. הפקת התכנית מבקר בשיעור אזרחות מיוחד, ובטקס הענקת אזרחות בעיראק, זוכה לגישה חסרת תקדים למשרדי רשות ההגירה האמרקניות (הידועה במדיניותה הקשוחה כלפי מהגרים), וחושפת מקרוב את התהליך הבירוקרטי הסבוך והמורכב הכרוך בקבלת אזרחות אמריקנית.

ה"מייפלאואר": המסע לאמריקה" ספיישל בבכורה! יום שישי, 2 בספטמבר בשעות 17:10 ו-23:00

הסיפור האמיתי על הצליינים שברחו מאירופה ליישב עולם חדש – והקימו את אמריקה. כל ילד באמריקה מתחנך על סיפור הצליינים שנמלטו מאנגליה לעולם החדש, מסעם על האנייה "מייפלאואר" וחג ההודיה הראשון על אדמת אמריקה. אך הגרסה הנקייה והסטרילית של סיפור הינה מיתוס ושונה לחלוטין מהאירועים והדמויות שהתרחשו במציאות. ספיישל מרתק זה חושף לראשונה את סיפור התלאות המפרך והאכזרי שעברו הפוריטנים הבריטים שנמלטו לאמריקה.

"מלחמת ארה"ב – מקסיקו" ספיישל בבכורה! שלישי, 6 בספטמבר בשעה 17:10, שידור נוסף למחרת ב-23:00

סיפורה של מלחמה שנויה במחלוקת, ששינתה את מפת ארה"ב מקצה לקצה. בתקופה בה סוגיית ההגירה הבלתי-חוקית ממכסיקו לארה"ב הפכה לנושא רגיש וסוער במישור הפוליטי והכלכלי ביחסי שתי המדינות, וחומות הפרדה הופכות להיות חלק מנוף הגבול, תעודה זו בוחנת מחדש את המלחמה השנויה במחלוקת שהתקיימה בין שתי המדינות הללו בשנים 1848-1846, והסתיימה בכיבוש אמריקאי של קרוב למחצית שטחה של מקסיקו.

ראש השנה מטורף בערוץ ההיסטוריה – ימים רביעי עד שבת, 28/9 עד 1/10

בראש השנה הקרוב, הטירוף יעלה על גדותיו… ערוץ ההיסטוריה עורך טקס "תשליך" מטאפורי של חטאים וחוטאים, ומשדר במהלך החג ובסופשבוע שצמוד אליו, רצף סדרות וספיישלים בכיכובם של "מיטב הפסיכופתים" שלא הייתם מעיזים להזמין לשולחן החג… מצ'רלי מנסון ועד ג'פרי דאהמר, מקליגולה ועד נרון, מהיטלר ועד לאנטשימים של המאה ה-21  ואפילו כוכב הוליוודי חסר שליטה בשם מל גיבסון – רוצחים סדרתיים, רודנים מגלומניים וגיבורי תרבות שירדו מהפסים ישתלטו על המסך שלכם בארבעה ימי  טירוף חסר מעצורים…

כמו כן, נציין החודש 72 שנה לפרוץ מלחמת העולם השניה – ביום חמישי, 1 בספטמבר, עם מגוון תכניות העוסקות במלחמה משלל היבטים.

עשור לפיגועי ה-11 בספטמבר

אירוע שידורים מיוחד – ימים שישי עד ראשון, 11-9 בספטמבר

ב-11/9/2001 התקיף ארגון הטרור האיסלמי הקיצוני "אל קעידה" את מרכז הסחר העולמי והפנטגון בפיגוע הטרור הגדול בתולדות ארה"ב. במשך שלושה ימים רצופים (מדי יום החל מהשעה 15:30) יציין ערוץ ההיסטוריה עשור למתקפת הטרור ששינתה את מהלך ההיסטוריה – באירוע שידורים מיוחד, נשדר בבכורה מגוון תכניות  העוסקות בהיבטים שונים של אותו יום גורלי, בו ההיסטוריה כפי שאנו מכירים אותה השתנתה למול עינינו.

לשיאם יגיעו השידורים ביום ראשון, 11 בספטמבר בשעה 15:46 שעון ישראל, בדיוק באותה שעה לפני עשר שנים, בה התרסק המטוס הראשון (טיסה מס' 11 של חברת "אמריקן איירליינס") אל המגדל הצפוני של מרכז הסחר העולמי, ישודר במקביל בכל ערוצי ההיסטוריה בעולם, הסרט התיעודי המצמרר "102 דקות ששינו את אמריקה".

המתקפה של ארגון הטרור האיסלמי "אל-קעידה" על יעדים אסטרטגיים בלב ארה"ב ב-11 בספטמבר 2001, גבתה את חייהם של אלפי קורבנות, החריבה את מרכז הסחר העולמי בניו-יורק, פגעה בבניין הפנטגון בוושינגטון והפכה את המלחמה בטרור לנושא בעל חשיבות עליונה בכל העולם. ארה"ב עברה טראומה שלא הייתה כדוגמתה מאז התקיפה על פרל הרבור. הממשל האמריקאי בראשות הנשיא ג'ורג' וו. בוש, ניצל את הפניקה שבה היו נתונים אזרחי המדינה שנחשבה לבלתי-פגיעה, החמיר את נהלי הבטיחות והאבטחה בכל שדות התעופה והנמלים, ונקט בצעדים שנויים במחלוקת בתחום חרויות הפרט וזכויות האזרח כדי לנסות ולאתר בכל דרך אפשרות תאי טרור "רדומים" ברחבי ארה"ב, כדי למנוע מתקפות נוספות.

כמו כן, ארה"ב יצאה לשתי מלחמות אזוריות, תחילה באפגניסטן, במטרה לחסל את ארגון "אל קעידה" ואת שלטון הטליבן, וב-2003 פלשה לעיראק, תחת נסיבות שנויות במחלוקת. עד היום ממשיכה ארה"ב להקיז דם בשתי החזיתות הללו; אמנם "ראשי הנחש" – אוסמה בן לאדן מנהיג אל-קעידה וסדאם חוסיין נשיא עיראק, נלכדו וכבר אינם בין החיים, אך האזור כולו נכנס למעגל של סחרור וחוסר יציבות שסופו לא נראה באופק.

<< עשור לפיגועי ה-11 בספטמבר – אירוע שידורים מיוחד – ימים שישי עד ראשון – 11-9 בספטמבר >>

102 דקות ששינו את אמריקה תכנית זוכת 'אמי' 102 Minutes That Changed America

עם התרחש האירועים הדרמטיים בניו-יורק ב-11 בספטמבר 2001, היו אנשים שנכנסו להלם, היו כאלו שחשו לסייע לפצועים, ורבים פשוט נסו על נפשם כדי להימלט מהאסון שהלך ותפח למימדים חסרי תקדים. והיו כאלו שלקחו ליד מצלמת וידאו. חרף הכאוס והסכנה שאחזו ברחובות העיר, אנשים רבים המשיכו לצלם לאורך כל אותה יממה בלתי נשכחת. התכנית המיוחדת "102 דקות ששינו את אמריקה" כוללת קטעי וידאו מלמעלה מ-100 מקורות שונים, ערוכים בקפידה על-פי סדר כרונולוגי, כש-102 הדקות מתייחסות לזמן שבין ההתנגשות במגדל הראשון של מרכז הסחר העולמי לבין התמוטטות המגדל השני. זהו תיעוד בעל ערך היסטורי לדורות הבאים.

ללא קריינות או דברי פרשנות במהלכו, הספיישל מורכב מקטעי וידאו שצילמו חובבים לצד קטעי וידאו מקצועיים, מעניקים לצופים חוויה רגשית חזקה ביותר. זהו תיעוד שמצליח להביא את האירועים ההיסטוריים של אותו בוקר כפי שחוו אותם האנשים במקום, וללכוד את האווירה ששררה בעיר באותם רגעים; החל מההלם הראשוני של האנשים שראו כיצד שני מטוסים מסוגלים להתרסק והפיל את מגדלי התאומים, ועד להכרה המצמררת שאמריקה נמצאת תחת מתקפה.

הפקת "102 דקות ששינו את אמריקה" נמשכה למעלה משנה. צוות ההפקה צפה בלמעלה מ-500 שעות של צילומי וידאו מקצועיים וחובבים, והאזין ללמעלה  מ-30 שעות של הקלטות אודיו של המשטרה, שירותי הכבאות ושיחות למוקד 911 של העיר ניו-יורק. מאמצי ההפקה להשיג כמה שיותר קטעי וידאו אותנטיים מאזרחים, כללו הקרנת סרטון וידאו קצר ב"יו טיוב", ותליית עלונים בבאטרי פארק.

102 דקות ששינו את אמריקה. יום ראשון, 11 בספטמבר בשעה 15:46

11 בספטמבר: הימים שאחרי בכורה בערוץ! 9/11: The Days After

עשר שנים חלפו מאז החל עידן חדש של טרור מפחיד ומאיים יותר מזה שאי-פעם הכרנו. מאותו רגע בו קרסו מגדלי התאומים, נחשב ה-11 בספטמבר 2001, כקו פרשת מים ונקודת מפנה בהיסטוריה האנושית. נאמר לא אחת כ-11/9 שינה הכל, ומעתה שום דבר לא יישאר כמו שהיה. ואכן, אירועי אותו יום טראומתי גרמו לשינוי עמוק בתחום הפוליטי, התרבותי, החברתי, הפסיכולוגי והאמוציונלי. שינויים אלו הדהדו מ"גראונד זירו" לעולם כולו. אך באופן פרדוסקלי, במובנים רבים אנו מנהלים את חיינו באופן זהה לזה שלפני ה-11 בספטמבר.

"11 בספטמבר: הימים שאחרי" הינו ספיישל מצמרר, המורכב ממאות שעות של קטעי וידאו ערוכים של צילומי חובבים לצד צילומים מקצועיים (ללא שימוש בקריינות) משרטט דיוקן תיעודי מרתק ומרגש של הימים, השבועות והשנים שלאחר מתקפת הטרור של ה-11/9/2001. מהיוצרים של היצירה התיעודית עטורת הפרסים  "102 דקות ששינו את אמריקה"  (הספיישל שגרף ארבעה פרסי "אמי").

כאמור, את הספיישל יצרו צמד יוצרי הסרטים סת' סקונדריק וניקול ריטנמאייר (שאחראים גם ל-"102 דקות ששינו את אמריקה"). לצורך הכנת הספיישל עברו השניים (שהם גם בעל ואשה בחייהם) על למעלה מ-800 שעות של חומר וידאו גולמי –  למעלה מפי שניים מהחומר הגולמי בו השתמשו לצורך "102 דקות ששינו את אמריקה". לדברי ריטנמאייר, הם השתמשו בחומרים שהגיעו מ-30 מקורות שונים, ובהם החוקר התיעודי ג'ון אלפרט, שתיעד את איומי המוות שהתקבלו במסגד ברובע קווינס, בימים שלאחר ה-11/9.

השימוש בקטעי ארכיון נדירים ומפתיעים מרחבי העולם, בשילוב עם קולות אותנטיים מהשטח, שלוכדים את התחושות והאווירה שאיפיינה את חיינו בתקופה שלאחר ה-11 בספטמבר 2001, הופכים את הספיישל  "11 בספטמבר: הימים שאחרי" לספיישל שאסור להחמיץ.

11/9: הימים שאחרי . שבת, 10 בספטמבר ב- 15:30 ו-23:00 וראשון, 11 בספטמבר ב-17:30 ו-01:10

בניית אתר ההנצחה ל-11/9 בכורה בערוץ! Making the 9/11 Memorial

המבנה היחיד במתחם "גראונד זירו" שיהיה מוכן בזמן לציון עשור למתקפת הטרור של ה-11 בספטמבר 2001, הוא אתר ההנצחה הלאומי לנספים מהמתקפה. האתר, בגודל 32 דונם, כולל פארק מיוער עם מאות עצי אלון, שבמרכזו שני חללים במקום בו עמדו מגדלי התאומים ומסמלים את הריק שהותירו אחריהם. בתחתיתם, בריכות שאליהן נשפכים מפלי מים בגובה ועל דפנותיהן לוחות ברונזה שעליהן חרוטים שמות קרוב ל-3,000 הנספים ב-11 בספטמבר, וכן אלו שנפגעו בפיגוע הטרור במרכז הסחר העולמי ב-1993.

התכנית המיוחדת מגוללת את סיפור תכנון והקמתו של האתר הזיכרון הלאומי, כששני מדריכים מכניסים אותנו אל מאחורי הקלעים: האדריכל הישראלי מיכאל ארדשתכנית ההנצחה שלו נבחרה מתוך למעלה מ-5,200 הצעות – לוקח את הצופים לסיור באתר, שם הוא מסביר מדוע וכיצד הגיע ליצירת אתר ההנצחה, אותו הוא מכנה "השתקפות ההיעדרות" . וכריס פאוארס, אחד ממייסדי חברת "KC Fabrications", שממלאת תפקיד מרכזי ביישום החזון של מיכאל ארד והוצאתו לפועל בפרוייקט ההנצחה – תפקיד לא קל בכלל, כפי שנלמד במהלך הספיישל.

לאורך הפרוייקט הצליחו כריס, לצד שותפו וקומץ עובדים, למצוא לפחות ששה דרכים חדשות ויעילות לעבודה עם מתכת במטרה לעמוד בלוח הזמנים והתקציב הנוקשה. מכל המבנים שיוקמו וירכיבו את מרכז הסחר העולמי החדש, אתר ההנצחה הלאומי לנספי מתקפת הטרור, יהיה זה שיהדהד בלב האומה יותר מכל אתר אחר.

בניית אתר ההנצחה ל-11/9. שישי, 9 בספטמבר בשעות 17:10 ו-00:15, וראשון, 11 בספטמבר ב-19:15

יומן מצולם: התמונות של 9/11  בכורה בערוץ! Disaster Diary: The Photos of 9/11

תיעוד נדיר שצולם מתוך ה"גראונד-זירו" ברגעיו הראשונים מגיע אלינו בספיישל מרגש בן-שעתיים.

הצלמת והדוקומנטריסטית אנדראה בוהר הצטרפה לחוליות החילוץ שיצאו לחפש אחר ניצולים ב"גראונד זירו" ב-11 בספטמבר. יחד עם המחלצים היא צללה עשרות מטרים בתוך גל-ההריסות, משתתפת בחיפוש ומתעדת אותו במקביל, כשהיא מצלמת את כל מה ואת כל מי שנקרה בדרכה, ומנהלת רישום של המראות ושל פרטי האנשים ביומנה האישי. עשר שנים מאוחר יותר פותחת בוהר את יומן-האסון ויוצאת לחפש את הניצולים שהעלו היא והמחלצים מתוך ההריסות, כשגורלם נקשר לנצח זה לזה.

יומן מצולם: התמונות של 11/9. יום ראשון, 11 בספטמבר בשעה 19:40

עשר דרכים להרוג את בן-לאדן בכורה בערוץ! 10 Ways to Kill Bin Laden

בסוף זה קרה. הצדק נעשה. לאחר אינספור ניסיונות התנקשות כושלים, במאי 2011, הצליחה ארה"ב לשים ידיה על הטרוריסט המבוקש ביותר בהיסטוריה האנושית.

הסרט התיעודי המרתק "עשר דרכים להרוג את בן-לאדן", מציג בצורה חסרת תקדים בהיקפה, את משימות החיסול  (חלקם עוד לפני פיגועי ה-11/9, כשארה"ב הבינה סוף סוף בסוף שנות התשעים שבן לאדן וארגונו מהווים סכנה אמיתית לביטחונה) שמטרתן הייתה אחת: נטרולו לתמיד של מתכנן פיגועי ה-11 בספטמבר 2001.

בין השיטות בהן נקטה ממשלת ארה"ב במטרה לצוד ולחסל את בן-לאדן במשך השנים: שימוש בשבטים מקומיים באפגניסטן לצורך לכידתו במארב, ירי טילי שיוט ממרחק, הפצצות מסיביות של פצצות "מפצחות בונקרים", מתקפות של מטוסי "חמקן", רוצחים שכירים מטעם ארגון הביון האמריקני ה-CIA, פעולות מבצעיות של יחידות קומנדו מיוחדות, ואפילו שימוש במטוסים ללא טייס.

באוגוסט 2010 הגיע לידי האמריקנים רמז מודיעיני כי אוסמה בן לאדן מסתתר במתחם מבוצר בעיר אבוטבאד שבפקיסטן. לאחר תהליך ממושך של אימות המידע המודיעיני שארך כתשעה חודשים, קיבל נשיא ארה"ב ברק אובמה את החחלטה להוציא לפועל את מבצע "חנית נפטון" לחיסול של בן-לאדן. ב-2 במאי 2011, פשטה יחידת חיילי קומנדו "אריות הים" של צבא ארה"ב מתוך מסוקי "בלק הוק" על המתחם של בן לאדן באבוטבאד. לאחר קרב שנמשך 38 דקות, "אריות הים" חזרו למסוקים כשגופתו של בן-לאדן ברשותם. לאחר שנערך זיהוי ודאי באמצעות DNA כי אכן מדובר בו, נשא הנשיא אובמה נאום בו בישר לאומה האמריקנית ולעולם כולו, כי הטרורסיסט מס' 1 בעולם חוסל, והצדק נעשה.

"עשר דרכים להרוג את בן-לאדן" כוללת ראיונות ועדויות של סוכני CIA, קצינים של הכוחות המיוחדים ובכירים בממשל האמריקני, שעבורם אוסמה בן-לאדן שימש כמטרה על הכוונת שיש לנטרלה כמה שיותר מהר לפני שתכה שוב. כמו כן, בסרט משולבים צילומים נדירים של הכוחות המיוחדים האמריקניים בפעולה, לצד שחזורים דרמטיים של כמה מנסיונות החיסול ושימוש בטכנולוגיית CGI שמסייעת בהמחשת הפעילות המבצעים וניתוח המהלכים הצבאיים עבור הצופים בבית.

עשר דרכים להרוג את בן לאדן. שישי, 9 בספטמבר ב- 15:30 ו-22:40, וראשון, 11 בספטמבר ב-21:50

הנס של המגדל הצפוני / Miracle of Tower B

זהו כנראה סיפור ההישרדות המדהים ביותר שהתרחש ב-11 בספטמבר 2001 במגדלי התאומים בניו-יורק: כיצד שנים עשר כבאים, שלושה עובדי משרד ושוטר ממשטרת הנמלים הצליחו להישאר בחיים ולשרוד במשך שעות לאחר שהמגדל הצפוני התמוטט, כשמעליהם למעלה מחצי מיליון טון של רסיסים. התכנית מגוללת את שרשרת האירועים יוצאי-הדופן שאיפשרו את התרחשות הנס, כשמסביבם רק אבק, חורבן ואלפי קורבנות אדם.

התכנית מביאה את סיפור הניצולים מהרגע בו התעוררו ביום ה-11/9 ועד לרגע המאושר בו אוחדו מחדש עם בני משפחותיהם. באמצעות הסיפורים הללו, נשפוך אור על המאמץ ההירואי של כבאי ניו-יורק להציל כמה שיותר נפשות מאזור האסון, ועל 2,700 הגברים והנשים שמעולם לא זכו לשוב לבתיהם.

הנס של המגדל הצפוני. שבת, 10 בספטמבר ב-17:10 ו-00:40, וראשון, 11 בספטמבר ב-23:20

מלון "גראונד זירו" / Hotel Ground Zero

מלון "גראונד זירו" הוא סרט תיעודי מרתק המגולל את סיפורה של אחת מהדרמות הרבות שהתחוללו

ב-11/9/2001, שלא סופרה עד כה: סיפורם הלא-ייאמן של 940 אורחים ואנשי צוות מלון "מריוט", שהיה ממוקם בין מגדלי התאומים ומתחתם, שמצאו עצמם בלב הזוועה המתחוללת. תחילה ספגו מפולת של רסיסים שנחתה עליהם מהמטסים שהתרסקו לתוך המגדלים. כשהמגדלים התרסקו, המבנה נהרס כליל – אך באורח נס, הצליחו כמעט כל אורחי המלון להימלט ממנו; מבין אותם אורחים שעודם נותרו לכודים במלון כשהמגדלים קרסו, חייהם של 14 איש ניצלו.

הסרט כולל עדויות מרגשות ומצמררות של האנשים ברי-מזל שהצליחו לשרוד את התופת, וחווים מחדש אל מול המצלמה, את האירוע הטראומטי בחייהם ובחיי האומה.

מלון "גראונד זירו". שבת, 10 בספטמבר ב-18:00 ו-01:30, וראשון, 11 בספטמבר ב-00:20

שתי סדרות חדשות ומרתקות עולות החודש בערוץ ההיסטוריה:

אמריקה על המפה סדרה חדשה בבכורה!How the States Got Their Shape

שמעתם פעם על העיר שיקגו במדינת וויסקונסין? למה מדינת טקסס ענקית כל-כך? ולאן נעלמה המדינה שקראו לה "ג'פרסון"? אנחנו לוקחים כמובן מאליו את הצורה בה עוצבת מפת ארה"ב – אך למעשה, מפה זו הייתה יכולה להיות שונה לחלוטין מזו שאני מכירים כיום.

בסדרה החדשה והמרתקת "אמריקה על המפה" (המבוססת על הספיישל המצליח בעל אותו שם), יוצא המנחה בריאן אנגר ("הדיילי שואו") למסע דרכים חוצה-יבשת במטרה לגלות את ההיסטוריה החבויה עמוק במפת ארה"ב. בכל קו על מפת אמריקה טמון רמז החושף כיצד הפכו 13 קולוניות לארץ בעלת 50 מדינות ומגלה כיצד הכוחות שעיצבו את צורת המדינות של ארה"ב, ממשיכים להשפיע עד היום על האופן השונה שבו כל אמריקאי ב-50 המדינות של ארצות הברית אוכל, מדבר, מצביע, מתפלל ונופש.

החל מהגבולות המעוקלים ו"העקומים" של מדינות מזרח ארה"ב, ועד לצורת "הריבועים המסודרים" של מדינות המערב – נלמד במהלך פרקי הסדרה כי יש סיבות הרבה מעבר לגיאוגרפיות בלבד, לצורות השונות של כל מדינה ומדינה באמריקה. למה התושבים באזור ניו-אינגלנד לא מסוגלים לבטא את האות "R"? מדוע ישנם אנשים בכת האמיש הסגפנית, שמשתמשים בטלפוניים סלולאריים? כיצד הפכה צפון קליפורניה לחבל ארץ כה ליברלי באופיו? הרמזים לכך נמצאים כולם במפת ארה"ב.

מהחוף האטלנטי ועד החוף הפסיפי, מבירת האומה ועד לחצר האחורית של התושבים בלב המדינה, "אמריקה על המפה" חושפת את ההיסטוריה שמעולם לא הכרתם על המקום שאותו אתם מכירים יותר מכל – או לפחות, חשבתם שאת מכירים…

להלן מספר עובדות מפתיעות הנחשפות במהלך הסדרה "אמריקה על המפה":

1. הוואי היא מרכז האוכלוסין המבודד ביותר בכדור הארץ. מצוי במרחק 2,300 מייל מקליפורניה ו-3,800 מייל מיפן.

2. רק 5 מדינות הצטרפו לארצות הברית של אמריקה במאה ה-20: אוקלהומה, ניו-מקסיקו, אריזונה, אלסקה והוואי.

3. דרום קרוליינה הייתה המדינה הראשונה לפרוש מאיחוד המדינות ב-1861, והחישה בכך את מלחמת האזרחים בין הצפון לדרום, אך ההיסטוריה המרדנית לה מתחילה עוד לפני כן: כבר כקולוניה, דרום קרוליינה הקימה ממשלה עצמאית במרץ 1776, חודשים לפני הכרזת העצמאות של אמריקה. למעשה,דרום קרוליינה אף נלחמה לבדה בקרב נגד הבריטים ביוני 1776 – וניצחה!   אגב, גם ב-1832 גילתה המדינה התנגדות לחוקי מכס פדראליים.

4. ב-12 מתוך 50 מדינות ארה"ב קיימים הרי געש בעלי פוטנציאל התפרצות, אבל רק בארבעה מתוכם אירעה התפרצות וולקנית מאז שנת 1900: אלסקה, הוואי, וושינגטון וקליפורניה.

5. בתהליך שבו הפכו הקולוניות למדינות, אירעו מספר סכסוכי גבול אלימים ברחבי ארה"ב; כך למשל נלחמו אוהיו ומישיגן על הגישה למימי אגם אירי, ואילו קנזס ומיזורי נלחמו סביב סוגיית העבדות.

אמריקה על המפה. ימי שלישי בשעה 22:10, החל מה-6 בספטמבר, שידור נוסף בשבתות ב-18:50

מפקחים על אמריקה סדרה חדשה בבכורה! Inspector America

אמריקה מצוידת בתשתית מהמפוארות בהיסטוריה, ומרושתת כולה במסילות רכבת, מנהרות, גשרים וסכרים שנבנו במטרה לשרוד לעד. אך באופן סימבולי, במקביל לקריסתה הכלכלית הנוכחית, האימפריה האמריקנית סובלת בשנים האחרונות מקריסת תשתיות כוללת–  גשרים מחוררים, צינורות גז מחלידים, כבישים מהירים מתפוררים, חיי אדם בסכנה. הסדרה החדשה ""פקחים על אמריקה" מציגה תמונה מוחשית ומצמררת של התשתית המתפוררת בערים הגדולות של ארה"ב , כשהמחיר –  חיי אדם.

ב-29 באוגוסט 2005, ראה העולם כולו את סוללות העפר שהגנו על העיר ניו-אורלינס קורסות בשעת מבחן. שובל ההרס והחורבן שהותיר אחריו הוריקן "קתרינה" הוכיח שבמאה ה-21, אנו משלמים את המחיר על עשרות שנים של התעלמות והזנחת התשתיות החשובות ביותר לחיינו.

בעשורים שחלפו מאז נבנו לראשונה, המונומנטים ההנדסיים הגדולים בארה"ב  סובלים משחיקה מתמשכת – החל ממערכות ביוב תת-קרקעיות שנבנו עוד בתקופת הבהלה לזהב ועד לכבישים מהירים שנסללו והיו מותאמים לתנועה בראשית שנות ה-20 (!) של המאה הקודמת. בסדרת התחקיר החדשה "מפקחים על אמריקה" יוצא ערוץ ההיסטוריה למסע חוצה-יבשת במטרה לבחון מקרוב את כל מערכות התשתית הנרחבות הללו, וחושף אילו מהן חייבות שיפוץ מיידי, ואלו עדיין עומדות בתקן.

על המשימה מופקד מגיש הסדרה, טימותי גלארניק (Timothy Galarnyk) מפקח בטיחות המתמחה בבדיקת תשתיות, בעל נסיון של למעלה מ-35 שנות נסיון בתחום. במהלך הסדרה, גלארניק בודק שלל אתרים באמריקה שניצבים בפני אתגרים תשתיתיים לא-פשוטים. הוא משתמש בכל הידע והנסיון שרכש במשך שנות עבודתו, כדי להעריך את עמידות המבנים, למדוד את עוצמת הסכנה הטמונה בכל אחד מהם (עקב שחיקת התשתית), ומציע דרכים אפשריות לתיקון הבעיות. היתרון של גלארניק, הוא בהיותו מפקח אובייקטיבי שלא ממונה מטעם המדינה או קבלן פרטי, וכפי שאנו רואים בפרקי הסדרה, הוא אינו מהסס למתוח ביקורת קשה ולהתריע על הסכנות הצפויות במערכות תשתית שבנייתן הייתה כושלת.  כמו כן, גלארניק מציין במהלך הסיורים המקיפים שלו גם נקודות אור חיוביות בפרוייקטים שעומדים בתקנים – ודרכים אפשריות לתקן את הכשלים הללו.

בין המבנים שבודק גלארניק בפרקי הסדרה:

מערכת האדווקטים שמספקת מים לעיר לוס אנג'לס, אצטדיון פוטבול בסן פרנסיסקו שנבנה על קו שבר המועד לרעידות אדמה קטלניות, מערכת הסכרים מסביב לעיר ההימורים לאס וגאס, ואת ההשפעה של קרח ושלג של מערכות התשתית בעיר דטרויט. הסדרה אף כוללת צילומים נדירים בשחור-לבן המתעדים את הבנייה של פלאי ההנדסה הענקיים הללו, שחלקם כיום זקוקים לשיפוץ מיידי – אחרת אנשים ימותו, פשוטו כמשמעו.

על מגיש הסדרה, טימותי גלארניק:

טימותי גלארניק נחשב למומחה מוביל ביצירת פרוייקטים לניהול סיכונים בענפי הבנייה. במשך הקריירה הארוכה שלו, עמד גלארניק מקרוב על סלילתם אלפי כבישים מהירים, מסילות ברזל וגשרים. כמו כן, הוא מפקח ותיק לענייני בטיחות המתמחה בזיהוי סכנות וכשלים אפשריים בבניית גשרים ומסילות.

מפקחים על אמריקה. ימי שלישי בשעה 21:20, החל מה-20 בספטמבר

ענתיקות על הדרך – עונה 3: ועידת הפסגה של הענתיקות

American Pickers Season 3 – The Pick, The Pawn, & The Polish

פרק "קרוס-אובר" מיוחד המפגיש את כוכבי הסדרות המצליחות של ערוץ ההיסטוריה –

"ענתיקות על הדרך", "היסטוריה למכירה" ו"כמו חדש"!

בפרק מיוחד של "ענתיקות על הדרך", פונה ריק הריסון, אחד מכוכבי הסדרה המצליחה "היסטוריה למכירה"  לצמד האספנים מייק ופרנק, בבקשה מיוחדת – לאתר עבור אביו רכב שברולט מיוחד מ-1957, והוא אף מקציב להם שבוע בלבד לביצוע המשימה. לאחר מציאת הדגם המבוקש, השניים מביאים את הרכב לשיפוץ אצל ריק דייל, כוכב הסדרה "כמו חדש". כעת יתחיל תהליך מיקוח בין ריק הריסון לריק דייל על מחיר השיפוץ… האם שני הנושאים ונותנים הקשוחים הללו יצליחו להגיע לעמק השווה?

ענתיקות על הדרך: ועידת הפסגה של הענתיקות. יום שני, 19 בספטמבר, בשעה 21:20

ספיישלים חדשים בבכורה החודש בערוץ ההיסטוריה:

אזרח אמריקני ספיישל בבכורה בערוץ! The Naturalized

במסגרת המאמצים של הימין השמרני בארה"ב לערער על הלגיטימיות של נשיאות ברק אובמה, ישנו עיסוק בלתי-פוסק בנושא האזרחות שלו, כשמעת לעת צצות שמועות חדשות על-כך שברק אובמה כלל לא נולד בארה"ב –  מה שיהפוך אותו לפסול מלכהן כנשיא. (רק ילידי  ארה"ב זכאים להציג מועמדותם לנשיאות). עד היום, נושא האזרחות הוא אחת הסוגיות הרגישות והמפלגות בחברה האמריקאית . על רקע זה, ערוץ ההיסטוריה משדר הערב בבכורה את הסרט התיעודי המרתק "אזרח אמריקני".

אזרח ניגרי מגורש ונאלץ לעזוב את משפחתו במינסוטה, בעוד טבח ממוצא מרוקאי זוכה בהגרלת הגרין קארד. פסנתרן קונצרטים ממוצא אוזבקי מתיישב מחדש בקנזס, בעוד פליט מניקרגואה מצביע בפעם הראשונה. מהרחובות הקשוחים של רובע קווינס בניו-יורק, דרך אזור האגמים של מינסוטה ועד למרחבי הפרברים של קליפורניה, מדי שנה, קרוב למיליון מהגרים מחליטים להפוך לאזרחי ארה"ב מתוך תקווה להגשים את החלום האמריקאי.

הספיישל אורג יחד סיפורים מרתקים ומרגשים של אנשים שונים מארצות שונות ברחבי העולם, חלקם ממקומות שאין בהם אספקת מים וחשמל סדירה. כולם חולקים את אותו חלום: להפוך לאזרחים תוצרת ארה"ב. צוות הפקת התכנית מבקר בין השאר בשיעור אזרחות מיוחד בסן חוזה, ובטקס הענקת אזרחות בעיראק, וזוכה לגישה חסרת תקדים למשרדי רשות ההגירה האמרקניות (הידועה במדיניותה הקשוחה כלפי מהגרים). התכנית חושפת מקרוב את התהליך הבירוקרטי הסבוך והמורכב הכרוך בקבלת אזרחות אמריקנית (תהליך לא-זול כלל עבור מבקשי האזחרות, שעלותו עלולה להגיע עד 20,000$). כולל ראיון עם זוג נשוי ומבחן אישי שבסופו ייקבע האם המהגר הנבחן זכאי לקבלת האזרחות המיוחלת, כשאחת השאלות שעליהם לענות: כמה תיקונים ישנם בחוקת ארצות הברית? מי שלא יידע – לא יקבל אזרחות…

"אזרח אמריקני" משלב בין סיפורים עכשוויים על המאבק להשגת אזרחות אמריקנית לבין סיפורי הצלחה וראיונות עם אנשים ידועים שעברו גם הם את תהליך האיזרוח, ובהם השחקנים אלן קמינג ("האשה הטובה", ממוצא סקוטי במקור) ובאי לינג ("העורב", "הפמליה" ממוצא סיני(, הסופרת איזבל איינדה (ממוצא צ'יליאני), הדוגמנית פאולינה פוריצקובה (ממוצא צ'כי) והעיתונאי והפרשן פאריד זקאריה (ממוצא הודי).

פריטי מידע מעניין שנחשפים בתכנית "אזרח אמריקני"

– 37% מהמבוגרים שחיים כיום בעיר ניו-יורק, נולדו במחוץ לארה"ב.

– מדי שנה, קרוב ל-53,000 מהגרים מגיעים לארה"ב במעמד של פליטים, מתוכם זוכים 28,000 מהגרים למקלט ובגרין קארד המיוחל.

– ג'ון טימוני, המפכ"ל הקשוח של משטרת העיר מיאמי, נולד בכלל באירלנד.

את הסרט "אזרח אמריקני" ביים היוצר זוכה ה"אמי", ארון לוברסקי, שמוכר בזכות בסרטו "מסעותיי עם ג'ורג' (על מסע הבחירות הנשיאותי של ג'ורג' וו. בוש ב-2000). אחד ממפיקי הסרט הוא ג'ון סטיוארט, המנחה הפופולרי והשנון של "הדיילי שואו".

אזרח אמריקני. יום שישי, 23 בספטמבר בשעות 18:00 ו-23:00

שידור נוסף למחרת ב-16:20, ביום שני, 26 בספטמבר בשעה 23:50, ושלישי, 27 בספטמבר ב-17:10

ה"מייפלאואר": המסע לאמריקה ספיישל בבכורה בערוץ!

Desperate Crossing: The Untold Story of the Mayflower

הסיפור האמיתי על הצליינים שברחו מאירופה ליישב עולם חדש – והקימו את אמריקה

כל ילד באמריקה מתחנך על סיפור הצליינים שנמלטו מאנגליה לעולם החדש, המסע האמיץ שלהם על האנייה "מייפלאואר" וחג ההודיה הראשון שלהם על אדמת אמריקה. אך הגרסה הנקייה והסטרילית של סיפור הינה מיתוס – ושונה לחלוטין מהאירועים והדמויות שהתרחשו במציאות.

הספיישל התיעודי והמרתק בן שלוש השעות ה"מייפלאואר": המסע לאמריקה" הוא מסע היסטורי רחב-יריעה שחוקר לעומק את העובדות כפי שהיו באמת, בהתבסס על חומרים מקוריים מראשית המאה ה-17, המציגים לראשונה את סיפור התלאות האמיתי שעברו הפוריטנים הבריטים שנמלטו לאמריקה.

באנגליה, שנת 1620, קבוצה קטנה של גברים, נשים וילדים, שעונו ונרדפו על-ידי הכנסיה האנגליקנית בשל דתם הפוריטנית, גורשו ממולדתם, ויצאו למסע ארוך, מפרך ומתיש לארץ שהייתה זרה ועוינת, במטרה למצוא חיים חדשים, טובים יותר. משאולצו לעגון בניו-אינגלנד בדצמבר הקר והחורפי, למעלה מ-100 המתיישבים ששרדו את המסע באוקיינוס האטלנטי מתו מרעב וחשיפה לתנאי קור קיצוניים. כמו כן, נלמד על המפגש הראשון של המתיישבים הראשונים עם האינדיאנים על אדמת אמריקה – ובראשם סקוואנטו וסאמוסט, צמד אינדיאנים שסייעו למתיישבים להתאקלם לסביבתם החדשה.

התכנית ה"מייפלאואר": המסע לאמריקה", כוללת שחזורים דרמטיים של עלילות המתיישבים הראשונים באמריקה, ראיונות עם היסטוריונים מומחים לנושא, צילומים מאתרים בהם התרחשו האירועים הרי-הגורל שעיצבו את העולם המודרני – כולל ביקור ב"מטע פלימות" (מוזיאון היסטורי ובו שחזור של היישוב האנגלי מ-1627), וצילומים באנגליה עצמה.

ה"מייפלאואר": המסע לאמריקה. שישי, 2/9 ב 17:10 ו-23:10, שידור נוסף למחרת ב 15:05 ו-00:35

מלחמת ארה"ב- מקסיקו ספיישל בבכורה בערוץ! The Mexican- American War

סיפורה של מלחמה שנויה במחלקות ששינתה את מפת ארה"ב מקצה לקצה

בתקופה בה סוגיית ההגירה הבלתי-חוקית ממכסיקו לארה"ב היא אחד הנושאים הרגישים והסוערים במישור הפוליטי והכלכלי ביחסים בין שתי המדינות, וחומות וגדרות הפרדה הופכות להיות חלק מנוף הגבול, הספיישל המרתק "מלחמת ארה"ב- מקסיקו" בוחן מחדש את המלחמה השנויה במחלוקת בין שתי המדינות הללו בשנים 1848-1846, והסתיימה בכיבוש אמריקאי של קרוב למחצית שטחה של מקסיקו.

הספיישל כולל שחזורים דרמטיים של הקרבות וראיונות עם היסטוריונים אמריקניים ומקסיקניים כדי לקבל את נקודת המבט של שתי המדינות על המלחמה. בעוד בספרי ההיסטוריה האמריקניים, הסכסוך בין שתי המדינות מכונה "מלחמת מקסיקו-אמריקה", המקסיקנים מכנים אותה "הפלישה הצפון אמריקנית למקסיקו", ואף "מלחמת התוקפנות הצפונית".

באותה תקופה, נשיא ארה"ב דאז ג'יימס פולק ותומכיו ראו בכיבוש חלקים נרחבים ממקיסקו חלק מתחושת ה"ייעוד הגלוי" (Manifest Destiny") של אמריקה – להנחיל את ערכי הדמוקרטיה ולהרחיב את גבולות המדינה רחוק ככל שניתן. כאשר המלחמה הסתיימה ב-1848, היעד הושג – ארה"ב השתלטה על שטחים רבים שהיו שייכים עד אז למקסיקו, ובהם קליפורניה, רוב אריזונה, נבאדה, יוטה, רוב קולורדו וניו-מקסיקו.

מלחמת ארה"ב – מקסיקו. יום שלישי, 6 בספטמבר בשעה 17:10, שידור נוסף למחרת ב-23:00

ראש השנה מטורף בערוץ ההיסטוריה: ימים רביעי עד שבת, 28/9 – 1/10

בראש השנה הקרוב הטירוף יעלה על גדותיו… ערוץ ההיסטוריה עורך טקס "תשליך" מטאפורי של חטאים וחוטאים, ומשדר במהלך החג ובסופשבוע שצמוד אליו, רצף סדרות וספיישלים בכיכובם של "מיטב הפסיכופתים" שלא הייתם מעיזים להזמין לשולחן החג…

מצ'רלי מנסון ועד ג'פרי דאהמר, מקליגולה ועד נרון, מהיטלר ועד לאנטשימים של המאה ה-21  ואפילו כוכב הוליוודי חסר שליטה בשם מל גיבסון – רוצחים סדרתיים, רודנים מגלומניים וגיבורי תרבות שירדו מהפסים ישתלטו על המסך שלכם בארבעה ימים של טירוף חסר מעצורים…

מרתון "מופרעי העולם העתיק" /Ancients Behaving Badly

שימו לב לשמות הבאים: קליגולה, אטילה ההוני, יוליוס קיסר, חניבעל, ג'ינגיס חאן, נרון, אלכסנדר הגדול, וקליאופטרה – "נבחרת החלומות" של הרודנים הגדולים בעת העתיקה. הם היו מגלומנים, ראו בהשגת כוח את חזות הכל, ומרגע שהגיעו לצמרת – ולא בחלו בשום אמצעי על-מנת להישאר שם – בין אם לרדות באכזריות חסרת רחמים בבני עמם, לרצוח את בני המשפחה ולהתעלל בחיילים שהיו תחת פיקודם – אלו רק כמה ממעלליהם של שמונת כוכבי "מופרעי העולם העתיק".

מופרעי העולם העתיק – ימים רביעי-שבת – 28 בספטמבר-1 באוקטובר, בשעה 18:50 (2 פרקים ברצף)

מיני-סדרה היטלר: סיפור, מיתוס ושקר / Hitler: Anecdotes, Myths & Lies

מיני סדרה בת ששה חלקים, המשרטטת את דיוקנו של מנהיג גרמניה הנאצית, החל מחייו של אדולף היטלר כנער, דרך טיפוסו במערכת הפוליטית ועלייתו לצמרת השלטון, ועד לימיו האחרונים בבונקר בברלין ב-1945.

"היטלר: סיפור, מיתוס ושקר", מגוללת את סיפור האירועים החשובים והבולטים בחייו של היטלר, וחושפת בצורה מוחשית את קוי אופיו של הדיקטטור הנאצי ושל האנשים שסבבו אותו ברייך השלישי, תוך הצגת סיפורים חושפניים אודותיו, וחשיפת המיתוסים והשקרים שנוצרו ונבנו כדי לשמר את כוחו של היטלר ומשטרו האכזרי.

היטלר: סיפור, מיתוס ושקר – רביעי-שבת – 28 בספטמבר-1 באוקטובר, בשעה 23:00 (2 פרקים ברצף)

מיני-סדרה אנטישמיות – לא מה שחשבת

במסגרת הסדרה "אנטישמיות – לא מה שחשבת", יוצא הבמאי נפתלי גליקסברג למסע בין ארבעה פרקים בעקבות, סיפורים, אנשים, אירועים ומקומות בהם רווחת תופעת האנטישמיות העכשווית. במהלך הסדרה, שצולמה בעשר ארצות באירופה ואמריקה, נחשף הצופה לגילויים מדהימים על עומק האנטישמיות והפנים החדשות שהיא לובשת. לא עוד מצעדים וטקסים ניאו-נאצים ברחובות, אלא תרבות חברתית ששותפים לה אנשים רגילים לכאורה, משכילים ובעלי מקצועות חופשיים, שחיים את הנושא כחלק מרשתות חברתיות סבוכות שרחוקות מלהיעלם. הסדרה מביאה סיפורים קשים, חלקם מסמרי שיער בבנאליות שלהם.

אנטישמיות – לא מה שחשבתימים רביעי-שבת – 28 בספטמבר – 1 באוקטובר, בשעה 22:10

ביוגרפיות "מטורפות" לראש השנה:

מחמוד אחמדינג'אד / Mahmoud Ahmedinejad הרודן האיראני שמאיים על שלום העולם

מחמוד אחמדינג'אד נולד בכפר אראדאן שליד הבירה טהראן בשנת 1956. בסוף שנות השבעים נטל חלק פעיל במהפכה האיסלאמית ששטפה את איראן. מבט על נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד, שמפתח במרץ את תכנית הגרעין של ארצו תוך התרסה בוטה כנגד העולם החופשי. אחמדינג'אד, שמילא תפקיד פעיל במהפכה האיסלמית באירן, תומך בהשמדת ישראל והגדיר את השואה כ"מיתוס".

מחמוד אחמדינג'אד – יום רביעי, 28 בספטמבר, בשעה 20:30

טד בנדי / Ted Bundy רוצח סדרתי עם קסם אישי

סיפורו של טד בנדי, הרוצח הסדרתי שהודה ברצח 28 נשים במדינות שונות ברחבי ארה"ב בשנות השבעים, לפני שהוצא להורג ב-1989. בזמן משפטו, בנדי משך תשומת לב ציבורית רבה לא רק בשל האופי המזעזע של מעשיו, אלא עקב אישיותו רבת-הפנים והמורכבת – בנדי התגלה כטיפוס אינטיליגנטי ובעל קסם אישי, שהיווה השראה לעשרות ספרים וסרטים שעסקו שעסקו ברוצחים סדרתיים. הפרק מביא ראיונות עם תובעים, בלשים, פסיכיאטרים, מדענים וחלק ממכריו, במטרה למצוא תשובות לגבי אישיותו.

טד בנדי – יום רביעי, 28 בספטמבר, בשעה 21:20

מל גיבסון: עלייתו ונפילתו של איקון הכוכב ההוליוודי מציג: אלכוהוליזם, אנטישמיות ושנאת נשים

Mel Gibson: the Rise and fall of a Hollywood Icon

מי הוא מל גיבסון? הבמאי המהוקצע שחתום על הסרט "לב אמיץ"? השחקן השרמנטי שנשות העולם אינן יכולות לעמוד בפניו? אב מסור לשבעה ילדים? נוצרי אדוק וערכי? או – גזען מתועב, הומופוב, גבר מכה ושיכור כרוני? במקרה של גיבסון, כל התשובות ככל הנראה נכונות.

רק לפני שנים ספורות היה מל גיבסון אחד ממלכיה הבלתי מעורערים של הוליווד – עם תואר האיש הסקסי בעולם בכיסו, פסלון אוסקר לבמאי הטוב ביותר ומעל לחצי מיליארד דולר בחשבון הבנק. היום הוא הוא נחשב למוקצה, ומתקשה להשיג אפילו תפקיד משני בקומדיה קלילה. מה קרה לקריירה של ילד הפלא כחול העיניים מאוסטרליה? האם יצליח גיבסון להשתקם ולבצע קאמבק הוליוודי קלאסי או שדינו להיעלם מהתודעה הציבורית?

מל גיבסון: עלייתו ונפילתו של איקון –  יום שישי, 30 בספטמבר בשעה 20:30

ג'פרי דאהמר / Jeffrey Dahmer הקניבל הכי מפורסם של המאה ה-20

הביוגרפיה על ג'פרי דאהמר מציעה התבוננות מרתקת בכרוניקת הפיכתו של אדם למפלצת. להבדיל משאר ה"קולגות" ל"מקצוע", לא גדל דאהמר בתנאים קשים ולא חווה הזנחה או התעללות בילדותו, אלא גדל בסביבה קשובה ואוהדת בפרברי אמריקה. עוד כילד הוקסם מאנטומיה – מה שהביא אותו לאסוף פגרי חיות ולבתר אותם במרתף הבית – תחביב שזכה להבנה סלחנית מצד הוריו.

במשך מספר שנים ניסה דאהמר לכבוש את יצרו ולקיים חיים נורמטיביים, אך המשיך לנשור ממסגרות שונות בשל חוסר התאמה והתמכרות לאלכוהול. מ-1987 ועד לתפיסתו ב-1991 יצא דאהמר ל"מסע תענוגות" שגבה את חייהם של 16 גברים ונערים צעירים. דאהמר סימם והרג אותם בדירתו, ואת גופותיהם ביתר ואף אכל, למרבה הזוועה.

הוא נתפס כשקורבנו האחרון הצליח לברוח ולהזעיק משטרה. דאהמר הוכרז כשפוי בעת מעשיו, נידון ל-15 מאסרי עולם, ונרצח בכלא ע"י אסיר אחר שנים מספר לאחר מכן. מופע האימים של דאהמר ערער את הציבור ואת הרשויות בצורה עמוקה במיוחד, בשל חוסר היכולת לפרש ולהבין אותו. לאחר מות דאהמר, שימרו הרשויות את מוחו לצרכי מחקר, בניסיון להבין, לפחות בצורה קלינית, כיצד נוצר מוח מעוות שכזה.

ג'פרי דאהמר – יום שבת, 1 באוקטובר בשעה 20:30

ג'ק המרטש / Jack The Ripper מי היה הרוצח המיתולוגי שמעולם לא נתפס?

הרצח המזעזע של חמש יצאניות בלונדון בסוף המאה ה-19, יוחס לאדם אחד: ג'ק המרטש. 120 שנה מאוחר יותר, ראיות טריות מצביעות על שתי תיאוריות חדשות ומפתיעות: ייתכן כי הרוצח המיתולוגי שנכתבו עליו ספרים, סרטים ומחזות, היה בכלל אשה, או אפילו אמריקני! צוות התכנית בוחן את הראיות מקרוב.

ג'ק המרטש – יום חמישי, 29 בספטמבר, בשעה 00:40

מנסון / Manson הגורו המזוקן שהטיל אימה על לוס אנג'לס

צ'רלס מנסון היה האיש שעמד מאחורי כמה מהרציחות הנודעות לשמצה בתולדות ארה"ב. גורו מטורף שהטיל אימה על העולם והכניס את העיר לוס אנג'לס למשטר של פחד וטרור בסוף שנות השישים. הסרט התיעודי המרתק "מנסון", מכניס את הצופים אל עולם מעוות של שנאה, פחד ושטיפת מוח, כדי לנסות להסביר כיצד הצליח אדם בודד להפוך קבוצה של היפים תמימים לחבורת רוצחים אכזרית.

באמצעות ראיונות עם אנשים שחוו את האירועים מיד ראשונה ותוך שילוב קטעי ארכיון נדירים, התעודה "מנסון" מגוללת את האירועים שהתרחשו בתשעת החודשים שהובילו לרצח האכזרי של שרון טייט (אשתו של הבמאי רומן פולנסקי) וארבעה מחבריה, בלילה שבין ה-8 ל-9 בלאוגוסט 1969. בסרט מתראיינת בין השאר בתכנית דברה טייט (אחותה של שרון טייט).

מנסון – יום חמישי, 29 בספטמבר בשעה 20:30

ערוץ ההיסטוריה מציין 72 שנה לפרוץ מלחמת העולם השניה ביום חמישי, 1/9

ב-1 בספטמבר 1939, פלשה גרמניה הנאצית לפולין, במהלך שפתח מלחמה עולמית

שנמשכה שש שנים ושינתה את פני ההיסטוריה.

ביום חמישי (1/9) החל מהשעה 17:05 נשדר את התכניות הבאות, העוסקות במלחמה משלל זויות:

פליטים יהודים מחזירים מלחמה

About Face: The Story of the Jewish Refugee Soldiers in World War II

הסרט התיעודי המרגש "פליטים יהודים מחזירים מלחמה", מביא את סיפורם של אלפי פליטים יהודים שנסו מגרמניה ואוסטריה בתחילת ימי שלטונו של אדולף היטלר, וחזרו לארצות מולדתם כחיילים במסגרת צבאות בעלות הברית בנלחמת העולם השנייה. עקב שליטתם ברזי השפה והתרבות הגרמנית, חיילים אלו היו חיוניים בעבודת המודיעין ובתחקור שבויים גרמנים במהלך המלחמה.

במהלך הסרט מתראיינים פליטים יהודים שהפכו ללוחמים בצבאות בעלות הברית, ובהם הנרי קיסינג'ר, שנמלט מגרמניה ב-1938 והפך ברבות השנים למזכיר המדינה האמריקני ואף זכה בפרס נובל לשלום ב-1973.

פליטים יהודים מחזירים מלחמה. יום חמישי, 1 בספטמבר בשעה 17:05

מלחמת העולם השנייה: הדרך לניצחון – עולם חדש ואמיץ

– A Brave New World WWII Countdown to Victory: The Road to War

התכנית עוסקת בשלושת החודשים האחרונים למלחמת העולם השניה, בין יולי לספטמבר 1945: בעוד אירופה מלקקת את פצעי המלחמה הארוכה והקשה, היפנים מסרבים להיכנע. החשש ממערכה יבשתית ארוכה שתגבה חיי חיילים אמריקנים רבים, הוביל את הנשיא טרומן להחלטה להטיל על יפן שתי פצצות אטום.

מלחמת העולם השנייה: הדרך לניצחון: עולם חדש ואמיץ.  יום רביעי, 1 בספטמבר בשעה 18:50

הסרטים האבודים: הקרב באוויר / WWII Lost Films: The Air War

מיוצרי סדרה המופתית "הסרטים האבודים של מלחמת העולם השניה"

זה הזמן לנסוק לגובה 7,500 מטר מעל הקרקע ולחוש את האדרנלין והפחד זורמים בו-זמנית במחזור הדם, במסגרת הספיישל הסוחף והמרתק  "הסרטים האבודים של מלה"ע ה-2: הקרב באוויר".

צוות התכנית מתלווה לשלושה טייסים וותיקים שנטלו חלק במלחמה, ומשחזר את קרבות האוויר המסוכנים, הקטלניים והמרהיבים שניהלו, בתכנית המגוללת את הסיפור שלא-סופר עד כה על קרבות האוויר של חיל האוויר האמריקני מול הלופטוואווה הגרמני, בחודשים שהובילו ליום הפלישה לנורמנדי, ב-6 ביוני 1944. זהו סיפור התעוזה וההקרבה האינסופית של טייסי ארמיית האוויר השמינית של צבא ארה"ב.

התעודה כוללת קטעי ארכיון נדירים בצבע ובטכנולוגיית HD, בהם ניתן לראות בפעולה כמה מהמטוסים המשוכללים של התקופה: מפציצי ה-B-17 – "המבצר המעופף", מטוסי ה-P-51 ("מוסטנג") וה-P-47, שביצעו משימות יירוט והפצצה נועזים ומורכבים. חיל האוויר האמריקני ספג אבידות כבדות במלחמה האווירית, עם למעלה מ-26,000 אבידות במערכה זו – יותר מכל כמות הלוחמים שאיבד חיל הנחתים במלחמה כולה.

באמצעות תיעוד נדיר שנחשף כאן לראשונה, נציג את סיפור הקרב על השליטה בשמי אירופה במלחמת העולם השניה, החל מהחורבן שספגו ערי בריטניה מהמטוסים הגרמניים בתחילת המערכה, ועד לקרבות האוויר המכריעים בסיומה. את קרבות האוויר נחווה דרך סיפורם האישי של שלושה טייסי קרב – ג'ו ארמניני, ג'ון גיבונס וסטיב פייזאנוס, וכן אנדי רוני – ששימש ככתב רדיו צבאי בזמן המלחמה. שלושת הטייסים השתתפו בקרבות הבולטים של המלחמה במסגרת ארמיית אוויר השמינית של צבא ארה"ב, וניהלו במקביל יומנים אישיים בהם פירטו את חוויית הלחימה המצמררות שעברו. השחקנים קייסי אפלק, שון אסטין, כריס או'דונל ואליז'ה ווד, מגלמים בקולם את שלושת הטייסים האמיצים והכתב הצבאי. קריינות: רוב לואו.

הסרטים האבודים: הקרב באוויר. יום חמישי, 1 בספטמבר בשעה 19:50

יש לבדוק גם

מהיום בקולנוע: אנטומיה של נפילה

אנטומיה של נפילה – Anatomy of a fall סרטה של ז'וסטין טרייה A Film By …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.