יום שישי , מרץ 29 2024

חדשות טלוויזיה: יוני בערוץ יס דוקו

החדשים – יוני 2011

גאה להציג:

מאחורי הקלעים של העיתונות המודפסת כפי שמעולם לא ראיתם

סידרה מקורית חדשה בששה פרקים

ימי רביעי, החל מה-8.6. שידור נוסף במוצ"ש ב-23:00. גם ב-VOD.

בשנים האחרונות העיתונות המודפסת בישראל עוברת טלטלה חסרת תקדים. הקוראים נוטשים, המו"לים והאינטרסים העסקיים מתערבבים, פוליטיקאים מאיימים, יח"צנים משתלטים ואינטרסים שונים ומשונים משפיעים על המוצר העיתונאי.

על רקע כל אלה ניצב העיתונאי – נקרע בין אידאלים, דאגות פרנסה, שאיפות קריירה והדאגה לעתיד המקצועי כולו. הסדרה "העיתונאים" מציגה לראשונה את התקשורת הישראלית מנקודת מבטו של העיתונאי: עיתונאי השטח שלא מפסיקים לחפש את הסיפור מול התחרות של הטלוויזיה והאינטרנט; העיתונאי שמנהל תחקירים נגד ראש הממשלה, וגם את כתבי הרכילות והפלילים שנאבקים על ידיעות בעמוד הראשון.

הסדרה מלווה בזמן אמת עיתונים שנסגרים ונאבקים על קיומם, עיתונאים שמפוטרים ממקומות עבודתם ומו"לים שנאבקים אחד בשני. הסדרה חושפת את מאחורי הקלעים, על הטלטלות, המאבקים, היצרים והסכסוכים של עולם העיתונות המודפסת.

בסידרה משולבים גם ראיונות עם כמה מהעיתונאים הבכירים בישראל, בהם – רינו צרור, מתי גולן, רביב דרוקר, יעל גבירץ, חנוך מרמרי, מיקי רוזנטל, בן כספית, רמי רוטהולץ, ועוד.

יוצרי הסידרה: עידית אברהמי, אסף אמיר.

במאית: עידית אברהמי | מפיק: אסף אמיר | עורך: בועז ליאון | צלמים: אורי אקרמן, עודד קירמה | מוסיקה מקורית: ישראל ברייט | יועץ תוכן: אורי רוזנווקס | תחקיר: שירה פרי, נופר משה

ישראל, 2011

תקציר הפרקים שישודרו החודש:

פרק 1 – העמוד הראשון

בכורה: רביעי, 8.6, 22:00.

העמוד הראשון הוא במידה רבה חלון הראווה של העיתונים. בשנים האחרונות – בעקבות התחרות הגדלה בין כלי התקשורת – הפך העמוד הראשון למיצג הבולט ביותר של השינוי שחל בעיתונות המודפסת.

הפרק עוקב במקביל אחרי שני עיתונאים שידיעות שלהם מופיעות תדיר בעמוד הראשון: כתב המשטרה של "ידיעות אחרונות", ניר גונטז', וכתב הבידור והתרבות של "מעריב", ערן סוויסה. נעקוב אחר השתלשלות הסיפורים שהם מכסים עד להגעתם לעמוד הראשון ונגלה שבין הסמטאות החשוכות של התחנה המרכזית, לבין אירועי השקה נוצצי סלבס – המרחק אינו גדול כמו שנדמה.

פרק 2 – סוגרים את 'העיר'

בכורה: רביעי, 15.6, 22:00.

מעקב לאורך השנה החולפת אחר ההתרחשויות הדרמטיות במקומון התל אביבי "העיר" ואחר העורך שלו, אלון עידן.

"העיר" נחשב במשך שנים לעיתון מהפכני ששימש במה לכותבים ייחודים. אולם בשנים האחרונות חלה הידרדרות מתמדת במצבו, ולאורך צילומי הסדרה הוחלט בהנהלת "הארץ" על סגירת העיתון ואיחודו עם מדריך הבילויים "עכבר העיר". הפרק מתאר את ניסיונותיו של אלון להמשיך ולייצר עיתון חשוב ובועט שהכל מסביבו הולך ומתפרק – עד לסופו הבלתי-נמנע של המקומון האלטרנטיבי.

פרק 3 –  הון, שלטון ועיתון

בכורה: רביעי, 22.6, 22:00.

סיפורו של כתב התחקירים הבכיר של עיתון "הארץ" – גידי וייץ.

באמצעות סיפורו מציג הפרק שניים מהתחקירים הבולטים שהתרחשו בישראל בשנים האחרונות – התחקירים שעסקו בשני ראשי ממשלה, אריאל שרון ואהוד אולמרט – והביאו לשינוי המציאות בישראל.

תוך הצצה נדירה לעבודת התחקירן ותיעוד של הפרשיות בבית המשפט נגלה כיצד בכוחה של העיתונות בישראל להשפיע ולהביא לנפילתו של ראש ממשלה בישראל.

פרק 4 – הסיפור האנושי

בכורה: רביעי, 29.6, 22:00.

הפרק מלווה את כתבי המוסף לשבת של "ידיעות אחרונות", גידי מרון ועודד שלום, שמידי שבוע יוצאים לשטח כדי לתאר, דרך עיניהם, את המציאות המורכבת בישראל.

הם נאלצים להתמודד עם התחרות המתמדת של אתרי האינטרנט והטלוויזיה ועם דרישות המערכת. הפרק מתעד אותם בדרך אל הסיפור הנכסף, כשבדרך, כל מה שיכול להשתבש – אכן משתבש.

5 ביוני 11 ביוני

לחתוך את הצינור
The Pipe

בכורה: ראשון, 5.6, 22:00

מה אנשים עושים כאשר החוק מונע מהם להגן על עצמם?

מעקב של ארבע שנים אחר קהילה כפרית קטנה, שמתמודדת עם ענקית הנפט שֶל ועם ממשלת אירלנד. הגילוי של גז בסמוך לחוף של רוספורט, הוביל להתנגשות תרבויות דרמטית באירלנד המודרנית. הזכות של החקלאים על שדותיהם ושל דייגים על שטחי המדגה שלהם, עומדת בקונפליקט ישיר עם אחת מחברות הנפט החזקות בעולם. כשתושבי המקום פנו לשלטונות להגן על פרנסתם, הם גילו שהממשלה העדיפה את הזכות לתת לחברה להניח צינור על חשבון זכויותיהם.  חמישה מהמקומיים העדיפו לבלות 94 יום בכלא מאשר לתת לצינור של חברת של לחצות את אדמותיהם. האיזור הזה, שפעם היה סמל לשלווה, הפך לבוקה ומבולקה.

הצינור גרם גם לחילוקי דעות קשים בתוך הקהילה עצמה, בין אלה שסברו שהצינור יביא שגשוג כלכלי לבין אלה שחשו כי דרך החיים בה חיו מזה דורות – עומדת להתרסק.

בימוי: ריסטרד או'דומנייל (54 דק', אירלנד, 2010)

אנשי ה-BDSM

Heaven and Hell

בכורה: שני, 6.6, 23:00. גם ב-VOD.

פסטיבל SXSW 2010

על החברה הסגורה שמתייגת עצמה כ-BDSM*.

הבמאי הצ'כי דייויד צ'אלק מביא פסיפס מרתק וחושפני של אנשים מגילאים שונים ומרקעים שונים, שמה שמשותף להם – כולם מוצאים עונג בכאב וכולם החליטו שלא להסתיר את הנטיות המיוחדות שלהם. האנשים הללו גורמים כאב לאחרים או מבקשים אותו מאחרים, אבל הם לא מכריחים אף אחד לעשות משהו:

פרונמה מעדיפה להיתלות באויר באמצעות ווים שמנוקבים בגבה; אלטייר, מהנדס תוכנה, אוהב ללבוש מסיכות של סוסים ורתמות ונהנה להשתתף ב"מירוץ סוסים" פרטי וביזארי; תרזה עובדת במפלגה הירוקה, אך בחייה הפרטיים היא מקבלת את סיפוקה הארוטי משליטה בעבד. הסרט מתעד אותה עוברת טרנספורמציה במהלך ההריון והלידה של תינוקה; ו-ארדיה, שאחרי שהופיעה בתכנית הטלוויזיה "טאבו" ודיברה על חייה כ"דומינה" (מלכה שולטת) איבדה את עבודתה כמורה.

הבמאי מציג את הדמויות ללא נימה צהובה ושערורייתית וללא הטפת מוסר או התחסדות.

בימוי: דייויד צ'אלק (84 דק', צ'כיה, 2010)

*שילוב של – Bondage (קשירות), Dominance (שליטה וכניעה), ו-Sadism & Masochism (סאדו-מאזוכיזם).

הכי צעירים בפנימייה
Britain's Youngest Boarders
בכורה: חמישי, 9.6, 21:00

הילדים הכי צעירים שמגיעים להתאכסן בפנימייה יכולים להיות בני שבע או שמונה כשהם עוזבים את הבית לראשונה. הדוקו המרתק שלפנינו עוקב אחרי שלושה ילדים, שמגיעים לפנימייה בפעם הראשונה: לוּק הוא בן 8, דומיניק בן 11 ולואיס, שקודם לכן הלך לבי"ס ממלכתי רגיל – בן 10.

סאנינגדייל הוא מוסד יוקרתי בו לומדים רק 100 בנים. רובם הגדול ממשיך לבתי-ספר ציבוריים יוקרתיים כמו קולג' איטון או Harrow.

הסרט מביא מבט מרתק לעולם שלא מוכר לנו: החל מהתפילות היומיות, דרך ביקורת החדרים הקפדנית השבועית של מנהל בית-הספר ועד מבחני הכניסה ל-Harrow.

(אנגליה, 2010)

12 ביוני 18 ביוני

שבוע הגאווה ב-yes דוקו

ובמקביל בערוצי הסרטים וב-VOD

במלאת 30 שנה לזיהוי נגיף האיידס, אנו מביאים את הסרט –

אנחנו היינו כאן

We Were Here

בכורה: ראשון, 12.6, 22:00.  גם ב-VOD

התחרות הרשמית – סאנדנס 2011, ברלין 2011, HotDocs 2011.

הסרט התיעודי הראשון שמביא מבט מעמיק ומעורר מחשבה על הגעת האיידס לסן-פרנסיסקו. זהו מסמך מאלף ומרגש שבוחן כיצד תושבי העיר הושפעו ע"י המגיפה ההרסנית ומה היתה הדרך שלהם להתמודד איתה.

למרות שהסיפור נעוץ עמוק בסן-פרנסיסקו, הסרט משתרע הרבה מעבר לעיר ולאיידס עצמו – הוא מדבר על היכולת האנשית להתעלות מעל אסונות ועל הכוח המדהים של קהילה להתאחד מולם באהבה, חמלה ונחישות.

בימוי: דיוויד וויסמן, ביל וובר (90 דק', ארה"ב, 2011)

http://wewereherefilm.com/

שוטרים גאים

Badge of Pride

בכורה: שני, 13.6, 22:00. גם ב-VOD

לפני 25 שנה, מצעד הגאווה בטורנטו, קנדה, היה למעשה מחאה כנגד פשיטות השוטרים על מקומות של גייז. ב-2005, מפקד משטרת טורנטו, יצא מהארון וצעד במצעד הגאווה. האם באמת המשטרה הקנדית התקדמה כל-כך מאז? הסרט מביא את סיפורם של שוטרים בארון, מחוצה לו, ואיפשהו באמצע.

במשך שנה עקבה הבמאית מין סוק לי אחר שוטרים שמתמודדים עם היותם הומואים ולסביות במקצוע שנתפס כלא ידידותי ללהט"בים כלל ועיקר.

בימוי: מין סוק לי (43 דק', קנדה, 2010)

המורמונים נגד ההומואים

8-The Mormon Proposition

בכורה: שלישי, 14.6, 22:00. גם ב-VOD.

כתב אישום חריף כנגד המעורבות של הכנסייה המורמונית בקידום ובהעברת הצעה מס' 8 בקליפורניה*, ובקמפיין הממומן היטב והסודי שלה, שנמשך זה עשרות שנים, נגד זכויות האדם של הלהט"בים.

מורמונים בקליפורניה וביוטה, מנהלים  – בעקבות הנחיית הכנסייה שלהם – מלחמה המונעת מכסף ומקנאות דתית כנגד להט"בים ומאבקם לשויון.

הבמאי ריד קואן, שחווה על בשרו מה זה אומר לגדול ביוטה בקרב המורמונים, חוקר את הקרב המתמשך הזה ברמה אישית, פוליטית ואידאולוגית.

בימוי: ריד קואן (80 דק', ארה"ב, 2010)

*הצעה מס' 8: הצעה שעברה ב-2008 במדינת קליפורניה, שהגבילה נישואין רק לבני-זוג ממין שונה.

זה הוא או היא?

Is She or Isn't He?

בכורה: שלישי, 14.6, 23:25. גם ב-VOD.

גראהם גדל כאאוטסיידר בעיירה קטנה בניו-זילנד. הוא תמיד הרגיש כנערה. הוא מצא פתרון אחד – להפוך ל"אשלי". השאיפה הגדולה ביותר של אשלי היא להפוך לאשה אטרקטיבית "עם שדיים גדולים ויפים שגברים יאהבו". היא מתעקשת על כך שהיא הטרוסקסואלית ובתולה.

אך כשאשלי יוצאת לדרך ומשנה את המראה החיצוני שלה, היא מגלה שהיא נמצאת בקונפליקט עם עצמה לגבי המהלכים שלה – מצד אחד היא רוצה להיות אשה, אך מצד שני היא פוחדת שיגדירו אותה כטרנסג'נדר, מה שימנע ממנה את מה שהיא כל-כך רוצה – להיות "נורמלית".

במשך מספר שנים עוקב הסרט אחר התהליך שעבר גראהם-אשלי ומה שנדמה כסיפור מוכר על שינוי מין מתהפך בסופו על פיו ומעורר מחשבות חדשות על טרנסג'נדריוּת.

בימוי: ג'אסטין פמברטון (45 דק', ניו-זילנד, 2011)

תומר והשרוטים

בכורה בערוץ: רביעי, 15.6, 22:40. גם ב-VOD.

זוכה פרס הסרט התיעודי – פסטיבל חיפה ופרס האקדמיה הישראלית לסרט תיעודי.

"תומר והשרוטים" הוא סיפורה של הדרך שעברו תומר – מדריך נוער ומנהל בית קפה תל אביבי בשנקין, וחבורת נערים מהעיירה אזור – "השרוטים". אחרי שנתיים של התקרבות וכנגד כל הסיכויים הם מחליטים להעלות הצגה מקורית במתנ"ס המקומי. תומר מזמין שחקנים, אמנים וחברים, ומפגיש אותם עם הנערים, בנסיון להרחיב להם את האופקים, לפקוח להם את העיניים. הנושאים הטעונים של אלימות, זהות מינית מבולבלת ותחושת ניכור, שעולים במהלך המפגש, הופכים אותו לטעון וכמעט בלתי אפשרי. התהליך שמתפתח הוא רצוף משברים, והגבולות הולכים ומטשטשים. ככל שהנערים הולכים ונפתחים, כך הם רוצים לדעת ולגלות יותר. הם חושפים את עצמם, ומגלים שכל הזמן הזה תומר הסתיר מהם סוד.

בימוי: תומר היימן (60 דק', ישראל, 2001)

המתחרטים

The Regretters

בכורה: חמישי, 16.6, 22:00. גם ב-VOD.

אורלנדו ומיקאל, שני גברים, עמוק בתוך שנות השישים שלהם, חולקים משהו משותף – שניהם גברים, ששינו את מינם לנשים – והחליטו לשנות אותו בחזרה.

מיקאל ואורלנדו נפגשים לראשונה ומספרים את סיפור המסע המרתק שלהם בעולמות המגדר. מיקאל החליט להפוך לאשה בגיל מבוגר בחייו ומיד אחרי הניתוח נתקף בגל של חרטה. אורלנדו הססגוני, אחד מהאנשים הראשונים שעברו שינוי מין בשבדיה, בחר לא לחיות יותר כאשה אך מרגיש בנוח היום עם המיגדר הלא מוגדר שלו…

הסרט מציג מבט חודר ונדיר אל נושא שבד"כ לא מדברים עליו, בצורה מינימליסטית שנכנסת ישר ללב.

בימוי: מרקוס לינדין (58 דק', שבדיה, 2010)

עוד נשדר:

כי ככה כתוב בתורה

For the Bible Tells Me So

ראשון, 12.6, 19:35

פסטיבל סאנדנס – התחרות הרשמית; פרס חביב הקהל בפסטיבלים של סיאטל, OutFest, פרובינסטאון.

האם אהבה בין שני אנשים יכולה להיחשב תועבה? האם התהום הפעורה בין ההומואים והלסביות לבין הנצרות בלתי-ניתנת לגישור? האם התנ"ך יכול להיות תירוץ לשנאה?

לכאורה שאלות פשטניות שכבר שמענו, אך קולותיהם הפרוגרסיביים של אנשים כמו הבישופ דזמונד טוטו, הרב האורתודוקסי סטיב גרינברג והכומר ג'ימי קריץ', נשמעים היום יותר ויותר ומציעים קריאה שונה של הטקסטים הארכאיים.

דרך סיפורן של חמש משפחות – מאד "נורמליות", מאד נוצריות, מאד אמריקאיות – אנו מגלים את הדרך בה אנשים דתיים מתמודדים עם ילד הומו/ילדה לסבית במשפחה.

"חקירה נמרצת, מבדרת ומרגשת של הצומת בו נפגשות הנצרות וההומוסקסואליות " Washington Post

"קארסלייק זורק רימון למלחמות התרבות, עם הסרט העמוק והפרובוקטיבי הזה" Variety

"אין ספק שהסרט האינטליגנטי הזה ממלא צורך. צריך להחזיק עותק שלו בכיס, וכאשר נתקלים בהומופוב, לתת לו את זה ולהגיד – 'קודם צפה בזה, אח"כ נדבר '" The New York Times

בימוי: דניאל ג'י. קארסלייק (98 דק', ארה"ב, 2007)

אלונדרה: יומנה של טרנסקסואלית

Alondra

שני, 13.6, 22:45

אלונדרה היא מהגרת ענייה. היא גם טרנסקסואלית אטרקטיבית שעוסקת בזנות. הסרט עוקב אחר חייה של אלונדרה (לשעבר אלברטו) באמצעות חומרים שצילמה בעצמה: היא נוסעת ממקום מגוריה בספרד, לתאילנד, שם תעבור ניתוחים מסובכים כדי להשלים את ה"מהפך המגדרי" שלה ולניו-יורק, שם תבקר את משפחתה שהכירה אותה רק כבן. זהו סיפור על המאבק של אדם שהמגדר של גופו, מילדות, לא משקף את המגדר הפנימי שלו.

בימוי: קארלס פורטה, דניאל שליף  (78 דק', ספרד, 2007)

הזמן הורוד

רביעי, 15.6, 20:45. גם ב-VOD.

הקהילה הגאה בישראל היא אחת הקהילות ההומו לסביות המשגשגות והבולטות בעולם המערבי – בייצוג, במשפט, בחוק ובנוכחות. זה לא תמיד היה כך. דרך סיפור המסגרת של יומן הגאווה האישי של יאיר קדר, שליווה את הקהילה ההומו-לסבית בישראל כעיתונאי וכעורך בעיתונו "הזמן הוורוד", הסרט מספר סיפור של מסע. מימי הארון והדיכוי, דרך המאבק לשוויון זכויות ולגיבוש זהות – דרך האנשים שמאחורי הקלעים ולפני הקלעים, תוך שימוש בחומרי ארכיון נדירים, נוצר מסע אֶפּי, מרגש ועצוב, מצחיק ונוגע ללב – אל שנות ה-80 וה-90, אל אנשים ששינו את חייהם והשפיעו על דמותה של החברה כולה.

בימוי: יאיר קדר (71 דק', ישראל, 2009)

כריס ודון: סיפור אהבה

Chris & Don: A Love Story

שישי, 17.6, 23:00.

אחד מסיפורי האהבה השנויים ביותר במחלוקת שידעה הוליווד. בגיל 49 פוגש התסריטאי כריסטופר הירשווד את דון בקרדי בן ה-18, ובין השניים מתפתח סיפור אהבה עם סוף טראגי. הסרט כולל חומרים שצילמו בעצמם.

בימוי: גואידו סנטי. (86 דק', ארה"ב,2008).

***

19 ביוני 25 ביוני

אשה ללא פחד

Aung San Suu Kyi – Lady of No Fear

בכורה: ראשון, 19.6, 22:00

סיפורה המרתק של אשה בורמזית, שלמדה בלונדון, הקימה משפחה, חייתה כעקרת בית עד שיום אחד השאירה הכל מאחוריה, נסעה לארץ מכורתה כדי לנסות לחולל שינוי והפכה לדמות נערצת, זוכת פרס נובל.

אוּנְג סאן סוּ קִי, "ציפור הזהב שבכלוב", היא אייקון יקר-ערך שמייצג חופש ודמוקרטיה אליהם כל-כך כמֵהַ העם הבורמזי. גם במערב היא נחשבת כסמל לשלום ולפיוס וזכתה באינספור פרסים בכללם פרס נובל לשלום.

אך מה עומד מאחורי הסמל?

הסרט שלפנינו מביא את סיפורה של הבת, האשה, החברה, האם, המורדת, שמגיל צעיר פגשה מקרוב ביגון ובמחסור.

הדיקטטורה הצבאית בבורמה הציעה לה מספר פעמים הזדמנות לעזוב את המדינה. מדוע אונג סאן סו קי בחרה להישאר בשבי במקום לחזור למשפחתה בגלות?

בימוי: אן גירית' בון (58 דק', דנמרק, 2011)

מי אתה חושב שאתה – עונה שנייה

Who Do You Think You Are?

בכורה: ימי שני, החל מה-20.6, 21:15. גם ב-VOD

אנו מביאים לכם את העונה השנייה של הסידרה המצליחה "מי אתה חושב שאתה", בה בכל פרק יוצא אמן מפורסם למסע בעקבות העץ המשפחתי שלו.

הסידרה הדוקו-גנאולוגית חושפת סיפורים מפתיעים, מעוררי מחשבה ולעיתים אף טראגיים באילנות המשפחתיים של הכוכבים. הסידרה מביאה שפע של רגעים אינטימיים כשהם לומדים על עברם, על ההיסטוריה המשפחתית, ועל איך המאבקים של אבותיהם עיצבו הלכה למעשה את עולמם היום.

על המשתתפים בעונה השנייה נמנים גווינת' פאלטרו ("גלי"), סטיב בושמי ("אימפריית הפשע"), ונסה וויליאמס ("עקרות בית נואשות"), ליונל ריצ'י ("הלו!"),  אשלי ג'אד ("לילה ויום"), רוזי או'דונל ("משפחה היא משפחה היא משפחה") וטים מק'גרו (זמר קאנטרי).

המפיקה האחראית של הסידרה היא ליסה קודרו.

על משרתות ואדונים

Maids and Bosses

בכורה: שלישי, 21.6, 22:00. גם ב-VOD.

פסטיבל IDFA, HotDocs

דלתות הכניסה של וילות ודירות יקרות בפנמה, שמאחוריהן חיים, בד"כ במשך שנים רבות, המשפחות וצוותי השירות שלהן יחדיו – מסתירות מאחוריהן עולם של בוֹרוּת ודיעות קדומות.

הסרט משרטט את מערכות היחסים המורכבות והמוזרות בין בעלי-הבית לבין סגל השירות, שאופיינית לדרום אמריקה.

מגוון של נשים ונערות מסבירות כיצד, כנערות צעירות, עזבו את חייהן בכפר (ולעיתים נטשו את ילדיהן), למען עבודה מרוחקת בבתים של אחרים – כמנקות או כמטפלות. הן מספרות לבמאי הישראלי אבנר בן-נאים על שעות ארוכות, עבודה קשה, משכורות נמוכות או ללא תשלום כלל, האשמות לא מוצדקות ואפילו התעללות. מנגד, המעסיקים מתלוננים על חוסר הכישורים של המועסקות וחוסר מהימנותן. למרות זאת, הנשים חיות לפעמים עם אותה משפחה, בביתה, במשך שנים על גבי שנים. זה מוביל לקשרים אישיים קרובים, אפילו חיבה, אך בדרך כלל קשרים אלה אינה מגשרים על התהום הפעורה בין המעמדות.

בימוי: אבנר בן-נאים (58 דק', פנמה/ארגנטינה, 2010)

הנרגנים הצעירים

Grouchy Young Men

בכורה: ימי שלישי, החל מה-21.6, 23:05. גם ב-VOD.

אחרי הנרגנים והנרגנות, קבלו את הגירסה הצעירה! מסתבר שיש לא מעט צעירים נרגנים (מצחיקים) שרוצים לשחרר קיטור. גם לבני העשרים והשלושים ומשהו יש קטלוג מכובד של תלונות שמעצבנות אותם – מהרעב הלא הגיוני לתהילה ועד שדה המוקשים של דייטינג בעידן המודרני. שורה של קומיקאים וסלבס בריטיים שנונים וצעירים מדברים על מה שמרתיח אותם בסידרה חדשה.

(אנגליה, 2009)

26 ביוני 2 ביולי

פרסטרויקה שלי

My Perestroika

בכורה: ראשון, 26.6, 22:00.

סאנדנס 2010, זוכה פסטיבל Full Frame 2010, פרס השופטים Silverdocs 2010

הסרט עוקב אחר חמישה רוסים שחיים בזמנים יוצאי-דופן – מילדותם הסובייטית המגוננת, דרך התמוטטות ברית המועצות במהלך גיל-העשרה שלהם ועד הסביבה הפוליטית המשתנה תכופות ברוסיה הפוסט-סובייטית. יחדיו, משרטטים חברי הכיתה תמונה מורכבת של החלומות ושל ההתפכחות מהאשליות של אלה שגדלו מאחורי מסך הברזל.

במאית: רובין הסמן (88 דק', ארה"ב/רוסיה, 2010)

"שובה לב" New York Times

"אל תחמיצו" Time Out New York

לך תקים מדינה

How to Start Your Own Country

בכורה: שני, 27.6, 22:00.

מה הופך מדינה למדינה? אומה לאומה? ומה מונע ממך להקים מדינה משל עצמך?

סרט משעשע ומעורר מחשבה על מיקרו-מדינות – מדינות זערוריות שבד"כ לא מוכרות ע"י מדינות מוכרות וקונבנציונאליות.

הסרט לוקח אותנו מסביב לעולם ומבקר 6 מיקרו-מדינות, ישויות שהכריזו על עצמן כריבוניות, אך שלא תמצאו אותן על אף מפה.

הכירו את הנסיך לאונרד והנסיכה שירלי, מנסיכות האט ריוור – האומה השנייה בגודלה ביבשת אוסטרליה; הצדיעו לנשיא קווין בו, השליט הבלעדי של רפובליקת מולוסיה, שמוקפת כולה במדינת נבאדה; תאמרו "בון ג'ורנו" לאנשים הטובים של סבורגה, נסיכות בת 1200 שנה שטוענת שהוכללה באיטליה בטעות מוחלטת.

בראיונות עם דיפלומטים ומומחים במשפט בינלאומי מתברר הסוד הגדול: אין הגדרה חוקית למדינה. אתה מדינה אם אתה אומר שאתה מדינה.

באמצעות חייהם וחוויותיהם של חלוצי המיקרו-מדינות הללו – חוואי, אמן, פיראט או ממציא – הסרט ממקד את תשומת לבנו על כך שמדינות, מטבען, הן ישויות בנות-חלוף.

הרלבנטיות אל המתרחש במזרח התיכון לא יכולה להיות גדולה יותר.

בימוי: ג'ודי שפירו (72 דק', קנדה, 2010)

קסם ערבי

Arab Attraction

בכורה: שלישי, 28.6, 22:00.

פסטיבל IDFA, דוקאביב

ברברה וולי היתה ידועה באוסטריה זה שנים בגין דעותיה הפמיניסטיות, אך מספר שנים לפני שפרשה מהאקדמיה לאמנויות בזלצבורג, החיים שלה קיבלו תפנית דרסטית. במהלך חופשה בת 10 ימים בתימן, היא התאהבה בנהג בשם ח'אדר והפכה לאשתו השנייה. האתאיסטית האוסטרית הופכת למוסלמית, מתפללת חמש פעמים ביום ואומרת שלום לקתלי החזיר החביבים עליה כל-כך. ביחד עם בעלה היא מתחילה לנהל סוכנות נסיעות מקומית. אך בעוד שבעלה מעביר את ימיו שרוע על הכסא ולועס גת או שותה תה עם קרוביו, ברברה כמעט לא עוזבת את הבית, ופסגת שגרתה היומית הוא משחק דומינו.

הסרט הוא פורטרט של אשה מיוחדת ששינתה מן היסוד את נקודת מבטה וכעת מעלה שאלות לגבי החברה הפוסט-פמיניסטית המערבית. המעבר שלה לקיום כנוע נדמה כמעט מזוכיסטי, או שמא ברברה רק מחפשת שלום ובטחון בדתה החדשה?

בימוי: אנדראס הורבאת' (57 דק', אוסטריה, 2010)

ילדים גאונים 3

Child Genius 3

בכורה: חמישי, 30.6, 22:00. גם ב-VOD.

הסרט השלישי בטרילוגייה הבריטית העוקבת אחר הילדים המוכשרים והגאונים ביותר בממלכה, שמעלה כמובן גם את השאלות – האם גאונות היא עניין מולד או נרכש? והאם זו באמת מתת-אל או שמא… קללה?

הכירו את קירון וויליאמסון, ילד בן שמונה עם יכולת ציור מדהימה. הסרט מלווה אותו ואת משפחתו במהלך התערוכה המסחרית השלישית שלו, במהלכה הוא מוכר ציורים ב-150 אלף ליש"ט;

הסרט גם חוזר לבדוק מה קורה עם גאון השחמט פיטר וויליאמס, היום כבר בן 14, ועם איימי קואן, 15, עילוי בפסנתר – האם הם עדיין ברמה גבוהה הרבה יותר מבני גילם והאם עדיין קשה להם עם תיוגם כ"גאונים"?

הילדים מדברים בכנות על הכשרון שלהם, על ההזדמנויות שנוצרו בגינו כמו גם על כאב הלב שהוא עשוי להביא.

גם ההורים נפתחים ומדברים על מה זה אומר לגדל ילד כזה – האם זה מאד מתגמל, או שמא הם מרגישים לחץ גדול לתמוך בגאונים הקטנים שלהם?

(אנגליה, 2010)

יש לבדוק גם

מהיום בקולנוע: אנטומיה של נפילה

אנטומיה של נפילה – Anatomy of a fall סרטה של ז'וסטין טרייה A Film By …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.