יום חמישי , אפריל 25 2024

חדשות טלוויזיה: יום הזיכרון לשואה ולגבורה בערוצי YES

ערוצי הסרטים של yes וערוץ yes דוקו,

יציינו השנה את יום הזיכרון לשואה ולגבורה,

בתאריכים 01-02.05.11, בשידור תכנים מגוונים,

חלקם בבכורה בyes.

סרטי יום השואה בערוצי הסרטים:

שתיקת הארכיון A Film Unfinished

yes1HD יום ראשון ה- 01.05.11 ב-22:00

לראשונה בHDסרטה המדובר ועטור הפרסים של יעל חרסונסקי.

פרטים בהמשך המסמך.

ברלין 36 Berlin 36 בכורה בלעדית!

yes2HD יום ראשון ה- 01.05.11 ב-22:00

במאי: קספר היידלבך, גרמניה 2009

שחקנים: אקסל פרהל, קרולין הרפורף', סבסטיאן הורזנדובסקי

תקציר: ברלין 1936. המשחקים האולימפיים צפויים להיערך בגרמניה ובכדי להתחמק מחרם אמריקאי על המשחקים, מאשר שר הספורט הגרמני לקופצת הגובה היהודיה גרטל ברגמן להתחרות. במקביל פועלת הממשלה למנוע ממנה את הזכייה במדליה. הם עושים זאת בעזרת צירופה של המתחרה מארי קטלר שמחביאה סוד גדול. השתיים מתאמנות ביחד והופכות לחברות טובות. האם התוכנית של ממשלת גרמניה תצליח? האם החברות החזקה ביניהן תשרוד?

נקודת איסוף La Rafle בכורה בלעדית!

yes4HD, יום ראשון ה- 01.05, 21:30

במאי: רוזלין בוש, צרפת 2010

שחקנים:ז'אן רנו ("ליאון"), מלאני לורן ("ממזרים חסרי כבוד"), גד אלמליח ("בחורה זהב")

תקציר: השנה היא 1942, שגרת החיים של הנער היהודי, ג'וזף וייסמן, ובני משפחתו משתנה  לחלוטין כאשר יהודיי העיר פריז (13,000) נשלחים להדחס באצטדיון העיר ולהמתין למר גורלם. אנט מודו, אחות במקצועה, מוצאת עצמה בלב הסיוט, מטפלת בתנאים איומים בחולים ובחלשים. אט אט נקשרת אנט לג'וזף ולמשפחתו וכאשר הם נשלחים למחנות העבודה היא הולכת בעקבותיהם. כאמור, התחנה הבאה של יהודי פריז עוברת דרך מחנות ההשמדה, דרך שאין ממנה חזרה.

חורף בזמן מלחמה Winter in The Wartime בכורה ארצית לעדית!

yes5HD יום ראשון ה- 01.05.11 ב-21:30

במאי: מרטין קולהובן, הולנד/בלגיה 2008

שחקנים: ג'ימי קמבל ("דימדומים 2: ירח דבש"), מרטין לקמייר

תקציר: במהלך חורף של 1944, מבחין  מיכאיל, נער הולנדי,  במטוס קרב בריטי מתרסק באזור מגוריו. הוא מגלה שהטייס שרד  את ההתרסקות ומחליט לעזור לו לברוח. מיכאיל בוחר לעשות זאת בשל סלידתו  מהכיבוש הנאצי וכאקט של מרידה באביו, ראש העיירה, המשתף פעולה עם הגרמנים. האם יצליח מיכאיל להציל את הטייס? האם  יצליח מול אביו לצאת נגד הגרמנים?

yes3HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

עקומים Bent

עיבוד קולנועי למחזה מאת מרטין שרמן, העוסק ברדיפה והשמדה המונית של הומוסקסואלים בזמן שלטון הנאצים. העלילה מתמקדת במערכת היחסים בין מקס להורסט, אשר במציאות קשה ובלתי אפשרית מנסים לנהל מערכת יחסים ואהבה אסורה. עם: רייצ'ל וויז, מייק ג'אגר, ג'אד לאו, קלייב אואן. במאי: שון מתיאס, בריטניה 1996

yes2HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

נער קריאה Reader

דרמה. בימים שלאחר מלחמת העולם השנייה פוגש נער בן 15 אישה מבוגרת ממנו ומנהל עמה רומן סוער, עד להיעלמותה המסתורית. שנים לאחר מכן כאשר הוא צופה במשפט שנערך נגד פושעי מלחמה גרמניים, הוא מזהה אותה בין הנאשמות. עם: קייט ווינסלט,ורייף פיינס  במאי: סטפן דלדריי. ארה"ב, 2008.

yes3HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

הזייפנים The Counterfeiters

דרמה. זוכה האוסקר לסרט הזר. שלמה סורוביץ' הוא יהודי נהנתן שנשלח למחנה ריכוז. כאשר הנאצים משתמשים בכישורי זייפנות הכספים שלו כדי להילחם בבעלות הברית, מתעוררים אצלו דילמות מוסריות. עם: קארל מרקוביץ במאי: סטפן רוזוביצקי. 2007.

yes5HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

יומנה של אנה פרנק Diary Of Anne Frank

עיבוד של ה-BBC ל"יומנה של אנה פרנק". סיפורה של הנערה ההולנדית היהודייה שתיעדה את חייה במחבוא בתקופת מלחמת העולם השנייה. עם: אלי קנדריק, קייט אשפילד. במאי: ג'יימס ג'ון. בריטניה. 2009.

yes5HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

הקיץ של אביה Ha-Kayitz Shel Aviya

דרמה. ע"פ ספרה האוטוביוגרפי של גילה אלמגור. אביה, נשלחת לפנימייה לאחר שאימה מאבדת את שפיותה בעקבות מוראות השואה. הסרט מתאר את מערכת היחסים בין הילדה הרגישה לאם הכואבת עם:גילה אלמגור, קאיפו כהן. בימוי:אלי כהן. ישראל,1988

yes4HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

המאמין The Beliver

דרמה המבוססת על מקרה אמיתי. סיפורו של תלמיד ישיבה, שאמונותיו ושאלותיו הביאו אותו להצטרף לחבורת גלוחי ראש ניאו-נאצים. עם: ריאן גוסלינג, סאמר פניקס, תרזה ראסל. במאי: הנרי בין. ארה"ב, 2001

yes1HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

החיים יפים La Vita E Bella

דרמה קומית מרגשת, שזכתה בשלושה פרסי אוסקר. יהודי, אשתו הנוצריה ובנם נשלחים למחנה ריכוז. האב בונה עם בנו עולם דימיוני המקל על הילד לעבור את הזוועה. עם: רוברטו בניני, ניקולטה ברצ'י. במאי:רוברטו בניני. איטליה 1997.

yes3HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

הסירה מלאה The Boat Is Full

דרמה. ארבעה יהודים, ילד צרפתי וחייל גרמני מגיעים ברכבת לשוויץ ומבקשים למצוא שם מקלט מדיני. הם מסתתרים במלונית ומתחזים למשפחה. כשסודם מתגלה, מי מהם יסולק? עם: טינה אנגל. במאי: מרקוס אימהוף. שוויץ/מע' גרמניה/אוסטריה,1981

yes5HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

לשרוד עם זאבים Surviving With Wolves

דרמה. מישה, ילדה יהודייה הנמלטת מהכובש נאצי, פוגשת באיכר המלמד אותה כיצד לשרוד בטבע. עם הגעת הנאצים בורחת מישה ליער ומוצאת מחסה אצל להקת זאבים. עם: יעל אבקסיס, מתילד גופר. במאי: ורה בלמונט. צרפת,2007.

yes4HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

אמן Amen

עיבוד למחזה "ממלא המקום". קצין גרמני פונה אל כומר ישועי צעיר בניסיון לשכנע את האפיפיור והוותיקן בדבר ההשמדה ההמונית של היהודים באירופה. עם:מתייה קסוביץ', אורליך טוקור. במאי:קוסטה-גברס. צרפת/גרמניה2002.

yes3HD – פרטים נוספים ימסרו בהמשך

אישור מעבר Laissez Passer

דרמה. צרפת תחת הכיבוש הנאצי. מאבקם של שני אנשי תעשיית הקולנוע הצרפתית לשמור על יושר ואנושיות תחת עינם הפקוחה של הגרמנים. עם: ז'אק גמבלן, דני פודלידס. במאי: ברטראן טברנייה. צרפת/גרמניה/ספרד 2001.

ערוץ yesדוקו ישדר את הסרטים הבאים:

מוסר השילומים – בסוף המסע

No 4 Street Of Our Lady

בכורה: ראשון,01.05, 21:00. גם ב-VOD

לפני 4 שנים יצאו אורלי וילנאי וגיא מרוז למסע לשיפור חייהם של ניצולי השואה החיים בישראל ובעולם ולשינוי היחס המוענק להם על ידי המוסדות ועל ידי החברה. בת ים, חולון, נתניה, תל אביב, באר שבע, קרקוב, לודג', פריס, ברלין, פרנקפורט, ניו יורק, וושינגטון וירושלים. בכולם פגשו ניצולי שואה המשוועים ליחס חם וסיוע כלכלי שיעניק להם, בערוב ימיהם כבוד אחרון.

"מוסר השילומים" חשף בפני החברה הישראלית את המצב המחפיר בו חיו למעלה משבעים אלף ניצולי שואה ובעקבותיו הוקמה ועדת החקירה הממלכתית בראשותה של השופטת בדימוס דליה דורנר. "מוסר השילומים – המלחמה נמשכת" חשף את התנהלותו של הארגון היהודי "ועידת התביעות", שאמון על הכספים המוענקים לניצולי השואה בארץ ובעולם ועל הכספים המגיעים מן הרכוש היהודי שנשאר מאחור בגרמניה וברחבי אירופה. אך למרות הכל עדיין ישנם ניצולי שואה שחיים בעוני מחפיר, שאף אחד לא מודע לקיומם ובגלל קריטריונים קרים אינם מקבלים את המעט שעוד יכול להנעים את חייהם; ניצולי שואה' שעדיין ישנם מוסדות וארגונים שמנהלים על גבם – שואביזנס.. למען אלה, יוצאים אורלי וגיא שוב לתקן את מוסר השילומים של מדינת ישראל.

יוצרי הסרט: אורלי וילנאי וגיא מרוז; עריכת תוכן ותסריט: מיכל הוכברג עזרילביץ'; תחקיר והפקה: רוני לבנה; עריכה: אייל רובינשטיין. (ישראל, 2011)

לשרוד את היטלר: סיפור אהבה

Surviving Hitler: a Love Story

בכורה: ראשון, 1.5, 23:30. גם ב-VOD.

זה נשמע כמו סרט הוליוודי, אלא שהכל אמת לאמיתה: כנערה צעירה בגרמניה הנאצית, יוטה מגלה שהיא יהודייה. היא מצטרפת להתנגדות הגרמנית לנאצים ופוגשת את הלמוט, חייל פצוע. השניים הופכים לנאהבים, ועד מהרה מצטרפים לתכנית להתנקש בהיטלר. הם עומדים בפני מוות בטוח.

האם המזל והאהבה יאירו אליהם פנים ויצליחו לשרוד ולהערים על שלטון האימה הנאצי?

בימוי: ג'וש קית' וואסון (66 דק', ארה"ב, 2010)

www.survivinghitleralovestory.com

יהודים בברלין – מגיהנום לתקווה

Jewish Transit Berlin – From Hell To Hope

בכורה:  ראשון, 1.5, 20:05.

כתוצאה ישירה ממלחמת העולם השנייה, מאות אלפי יהודים נותרו חסרי בית, חולים ונואשים למצוא את בני-משפחתם האבודים. המלחמה אמנם הסתיימה, אך בעבור ניצולי השואה סיום המלחמה היה רק תחילתו של עידן של אובדן ושל בנייה מחדש. הסרט בודק מה עבר על רבבות יהודי אירופה ביום שאחרי. ללא מסמכים וללא עתיד ברור, אלפים הגיעו לברלין בחיפוש אחר מקלט בעיר שנכבשה ע"י כוחות הברית. למחנה העקורים שלכטנזה בברלין, הגיעו בכל יום מאות פליטים ממרכז וממזרח אירופה. רבים מהם מעולם לא היו בברלין, אך במולדתם לא היה להם לאן לחזור. מפולין לבדה הגיעו לברלין  למעלה מ-90 אלף יהודים. מחנה שלכטנזה הפך למגנט לאלפים שלא היה להם לאן ללכת.

למרות שהאנטישמיות עדיין היתה גלויה ברחובות ברלין, יהודים רבים החלו להיות שוב מעורבים בחיי העיר. הסיפור שלהם חושף את התקווה של אלה ששרדו את הזוועות.

הסרט מביא את סיפורם של אלפי היהודים שחיו בברלין ממאי 1945 ועד להקמת מדינת ישראל.

בימוי: גבריאל היים (גרמניה, 2009)

אוטו פרנק – אבא של אנה

Otto Frank – Father of Anne

בכורה:  שני, 2.5, 22:00. גם ב-VOD.

סיפורו של אוטו פרנק, אביה של אנה, שכאשר שב מאושוויץ, המתין לו יומנה של בתו המתה.

אוטו פרנק, בן 55, בילה את חודשי החורף המקפיאים של 1944/45 באושוויץ. הוא היה חולה, מופרד ממשפחתו, ונאבק למצוא את תעצומות הנפש כדי לשרוד.

סאל דה ליימה, אחד האסירים, שהיה אז בן 29, זוכר איך אוטו ביקש ממנו בקשה יוצאת דופן. "אוטו התגעגע לילדיו כל-כך שהוא ביקש שאקרא לו 'אבא'". בהתחלה סאל סירב, אך אוטו הסביר לו: "אני אדם שזקוק לזה. אני חייב להיות אבא של מישהו". סאל לא היה אפילו קרוב רחוק שלו. "בסוף הסכמתי".

פרנק שרד את אושוויץ ואחרי מסע ארוך של חודשים רבים שב לאמסטרדם. אז גילה שמשפחתו נרצחה, והיומנים של אנה הגיעו לידיו. הוא הניח אותם בצד, ובמשך חודשים ארוכים לא קרא בהם. "אין לי את הכוחות לקרוא בהם". לבסוף החל לקרוא, "רק כמה עמודים בכל יום, זה מה שאני יכול. וזו התגלות. העמודים הכתובים הללו חושפים אנה שונה לגמרי מהילדה שאיבדתי." הוא כתב לאמו: "מה שאני קורא מרגש בצורה בלתי-רגילה….היא כותבת על ההתבגרות שלה עם ביקורת עצמית שלא תיאמן."  מרוגש כולו, הוא מקריא מִספּר עמודים מהיומן לחבריו, והם מפצירים בו לפרסם את היומן.

אבל אוטו פרנק הרגיש אחריות אדירה – האם אתה יכול לפרסם את היומן של בתך? ומה לגבי החלקים שאנה לא התכוונה שיראו אור? עד כמה צריך לכבד את הפרטיות של הדמויות העיקריות? ומה לגבי סצינות מיניות מפורשות? ומה לגבי הויכוח בין אנה לבין אמה?

הסרט מביא לראשונה את סיפורו של אוטו פרנק (שנפטר לפני 20 שנה), שמצא חיבור מחודש עם בתו המתה דרך יומניה, ושתפקידו בחיים הפך עד מהרה להנצחת מורשתה: על ההחלטות הקשות שקיבל ועל ההקרבה שדרשו; על הנחמה שמצא בכך שיומנה הפך לאחד הספרים הנקראים ביותר בעולם, ושביתו הפך לאחת ממצבות הזכרון המפורסמות ביותר לשואה.

בימוי: דויד דה-יונג (75 דק', הולנד, 2010)

ולמי שהחמיץ את –

"הסרט התיעודי החשוב והטוב ביותר שנעשה בישראל על השואה זה זמן רב" (הארץ)

"…מסרטי התעודה החשובים שהופקו כאן בעשור האחרון…" (מעריב)

"לעיתים מופיעות יצירות נדירות שצפייה בהן מותירה אותך מאובן…. חודרת אל מעבר למבט הבוהה השמור לטלוויזיה ולופתת את שמורות העיניים שלך. מאירה קלושות את החלקים הנסתרים בנפש שהמסך הקטן בדרך כלל מערפל ומקהה. "שתיקת הארכיון"…הוא ללא ספק אחד הרגעים האלה…" (ידיעות אחרונות)

"…חרסונסקי גורמת לנו הצופים להאמין שסרטים דוקומנטריים על השואה, אם הם מתאימים עצמם לזמן ולמקום, הם נכסים טלוויזיוניים שאסור להפסידם ויש לטפחם, בטח ובטח בעידן המסחרי. (ישראל היום)

שידור נוסף של –

שתיקת הארכיון

A Film Unfinished

ראשון, 1.5, 22:00. גם ב-VOD.

סרטה המדובר ועטור הפרסים של יעל חרסונסקי, בוחן באופן מעמיק את היחס המתעתע שבין זיכרון – אמת , ותעוד (צלום) באמצעות סיפור הפקתו של סרט התעמולה הנאצי הארוך והמשמעותי ביותר שהופק בגטו וורשה, במאי 1942, זמן קצר לפני שליחת רוב תושבי הגטו להשמדה בטרבלינקה. קולנוענים דוקומנטרים רבים שעסקו לאחר המלחמה בשואת היהודים השתמשו בקטעים קצרים מהסרט, כמעט תמיד אותם הקטעים, כאילו היו מסמך נאמן למציאות ששררה שם. למרות שדימויים רבים שנצרבו בתודעתנו כרגעים מהימנים מחיי היהודים תחת הכיבוש הנאצי לקוחים למעשה מתוך אותו סרט תעמולה נאצי, רק מעטים מודעים לאופן בו התרחשו הצילומים. אותו סרט תעמולה הינו ללא ספק המסתורי מבין אלה ששרדו לאחר המלחמה בארכיון הסרטים של הרייך השלישי: זהותם של יוצריו מעולם לא נודעה, כמו גם הסיבה להפסקת הפקתו בטרם הושלמה עבודת עריכתו. באמצעות חשיפת סיפור עשיית הסרט ועימות הדימויים עם עדויותיהם של ניצולים שהיו עדים לצילומים ברחובות הגטו, קטעי יומני תושבי הגטו היהודים, שחשפו את תחבולת הבימוי, ופרוטוקול חקירה נדיר של אחד הצלמים הנאצים שעמדו מן הצד השני של המצלמה המתגלה כאן לראשונה, חושף הסרט, כבפעולה ארכיאולוגית שכבה אחר שכבה, מציאות מורכבת וקרובה יותר לזוועה עליה רומזים הדימויים. בכך מערער הסרט את ביטחונו של הצופה באמת המוצגת לפניו, אך בו בזמן מגלה את כוחם העדותי של חומרי הארכיון המצולמים, מבעד מסך המניפולציה הקולנועית.

(ישראל, 89 דקות, 2010)

יש לבדוק גם

ישראל במלחמה: מכון ברוקינגס- פרשנות

מייקל אוהנלון, עמית מחקר בכיר במכון ברוקינגס בוושינגטון, מדבר ב-CNBC על המתקפה האיראנית על ישראל, …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.