יום חמישי , אפריל 18 2024

חדשות טלוויזיה: נובמבר בערוץ ההיסטוריה

סדרות חדשות, עונות חדשות, ספיישלים, ומרתונים של סדרות:

"ציידי הנאצים" סדרה חדשה בבכורה! כיצד נלכד אדולף אייכמן? מי נלחם על העמדת קלאוס ברבי לדין?

מה עלה בגורלו של "מלאך המוות" ד"ר מנגלה? הסדרה עוצרת הנשימה "ציידי הנאצים", חושפת כיצד חבורה מובחרת הכוללת סוכנים חשאיים, נוקמים, עיתונאים ואנשים שתחושת הצדק זורמת בדמם, הצליחו לחשוף, לצוד ולבוא חשבון עם כמה מהאנשים הרשעים ביותר בהיסטוריה, וזכו סוף סוף לעשות עימם צדק. כל פרק מגולל סיפור מבצע לכידה של פושע נאצי אחר, כשציידי הנאצים עצמם, גיבורים בשר ודם, מתראיינים בסדרה ומשחזרים בגוף ראשון את האירועים הדרמטיים בהם נטלו חלק.

"המלחמה הגדולה" סדרה חדשה בבכורה! לרגל 92 שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה ב-11/11/1918, נשדר החודש בשידור בכורה את הסדרה המרתקת "המלחמה הגדולה". הסדרה מגוללת את סיפורה של מלחמת העולם הראשונה, שהתנהלה במשך למעלה מארבע שנים במספר חזיתות במקביל, גבתה את חייהם של למעלה מ-15 מיליון קורבנות ושינתה לחלוטין את מפת המעצמות הבינלאומית. המלחמה הותירה אחריה אירופה מפולגת ומשוסעת, השנאה ההדדית על רקע גזעני בין תושבי היבשת הלכה וגברה, והיסודות לעימות העולמי הבא הונחו.

"פלאי הטכנולוגיה" סדרה חדשה בבכורה! מפיקי הסדרה "פלאי הטכנולוגיה", לקחו  את הפרקים הפופולריים ביותר של הסדרה הוותיקה "זמנים מודרניים", וארזו אותם מחדש במהדורות דינמיות ומלאות אקשן בנות חצי שעה, הכוללות את התמצית המזוקקת של הפרק המקורי. "פלאי הטכנולוגיה" מציגה את ההתפתחות ההיסטורית, התהליכים הטכנולוגיים ופיסות המידע החיוניות ביותר על מגוון מוצרים המאפיינים את אורח החיים המודרני.

עונה חדשה לסדרה ותיקה ואהובה:

"היקום" העונה החמישית! בעונה החמישית של הסדרה פורצת הדרך "היקום", נגלה בין השאר מהם שבעת פלאי מערכת השמש, נבדוק האם באמת יש חיים על המאדים, נבחן את האפשרות לערוך מסע בזמן, ונלמד מה הקשר בין הנשיא אובמה לאסטרואידים. הסדרה היוקרתית מעניקה לצופים הזדמנות להביט על היקום הוותיק שלנו מנקודת  מבט חדשה לחלוטין. על שלל התעלומות שבו, אנו מגלים כל העת סודות על עברנו ואת המפתח לעתידנו. הסדרה המרתקת מגוללת את ההיסטוריה של הידע האנושי אודות החלל החיצון.

ספיישלים בבכורה:

בנובמבר ימלאו 47 שנה לרצח נשיא ארה"ב ג'ון קנדי. ערוץ ההיסטוריה מציין את האירוע הדרמטי בספיישל:

"3 יריות ששינו את אמריקה" ספיישל עוצר נשימה בן 4 שעות, העושה שימוש בשפע הקלטות וצילומים נדירים ביותר המתעדים את רצח הנשיא קנדי והיוו בסיס לכמעט חמישים שנה של תיאוריות קונספירציה שטלטלו את נפשה של האומה האמריקנית. החל מסרטים ביתיים, דרך דיווחים של עדי ראייה, הקלטות מרשת הקשר המשטרתית, ועד לדיווחים חדשותיים לא-ערוכים: השילוב בין מגוון המקורות הללו, יוצר פסיפס מדהים ומזעזע של רגע ההתנקשות בנשיא קנדי, והימים שבאו בעקבותיו.

"ימי הביניים" ספיישל רחב היריעה השופך אור על אחת התקופות הסוערות, האכזריות והאפלות בתולדות האנושות. לקראת המאה החמישית לספירה, האימפריה הרומית כבר הייתה שסועה עקב מלחמת אזרחים ופלישות מבחוץ, נתונה לחסדי הפולשים הברבריים. עידן של תוהו-ובוהו החליף עידן של תרבות וקידמה; אירופה עמדה לחוות אלף שנים של עוני, רעב, מגיפות, רדיפות על רקע דתי, ומלחמות בלתי פוסקות ברחבי היבשת, שרק לעתים נדירות התחלפו בעיתות שלום. התעודה "ימי הביניים" משרטטת את דיוקנם של דמויות המפתח של התקופה: המנהיגים הפוליטיים, ואנשי הדת שנלחמו על עיצוב דמותה של היבשת באותן שנים.

"ג'פרסון" הוא נחשב לאחד מגדולי המדינאים בהיסטוריה המודרנית, ואדם מורכב שחייו הפרטיים רצופי סתירות וקונפליקטים. "ג'פרסון" היא תעודה רחבת-יריעה המשרטטת את דיוקנו של תומאס ג'פרסון, הנשיא השלישי של ארה"ב ומהאבות המייסדים של האומה האמריקנית, שחיבר את הכרזת העצמאות של ארצות הברית.

כמו כן, נציין החודש 63 שנה להחלטה ההיסטורית של האו"ם על חלוקת א"י בכ"ט בנובמבר, 72 שנה לאירועי "ליל הבדולח" בגרמניה הנאצית, 65 שנה לפתיחת משפטי נירנברג ו-26 שנה ל"מבצע משה" להעלאת יהודי אתיופיה לישראל.

הסדרה היוקרתית והמושקעת בהפקת ערוץ ההיסטוריה מגיעה לארץ!

ציידי הנאצים סדרה חדשה בבכורה! Nazi Hunters (יש תמונות)

כי אין חוק התיישנות על הצדק.

זהו אחד מסיפורי הריגול הגדולים והמרתקים בכל הזמנים. שמונת פרקי הסדרה עוצרת הנשימה "ציידי הנאצים", חושפים כיצד חבורה מובחרת הכוללת סוכנים חשאיים, נוקמים, עיתונאים ואנשים שתחושת הצדק זורמת בדמם, הצליחו לחשוף, לצוד ולבוא חשבון עם כמה מהאנשים הרשעים ביותר בהיסטוריה, וזכו סוף סוף לעשות עימם צדק.

עם תום מלחמת העולם השניה, אלפי קצינים וחיילים נאצים וכן אלו ששיתפו עימם פעולה, חששו כי יעמדו לדין בעוון פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות. רבים מהם נמלטו מאירופה לשאר העולם (בייחוד לדרום אמריקה), ואלו שנשארו ביבשת, אימצו לעצמם זהות בדויה. אך הזרוע הארוכה של ציידי הנאצים חיכתה להם.

כל פרק בסדרה, מגולל סיפור מבצע לכידה של פושע נאצי אחר, כשציידי הנאצים עצמם, גיבורים בשר ודם, מתראיינים בסדרה (וביניהם אנשי המוסד לשעבר רפי איתן, צבי אהרוני, גד שמרון, וזוג ציידי הנאצים המפורסם סרג' וביאטה קלרספלד מצרפת) ומשחזרים בגוף ראשון את האירועים הדרמטיים בהם נטלו חלק – מהשלב ההתחלתי של איסוף המידע על המטרה, ועד לרגע הלכידה הדרמטי בסיום המבצע ולחוות כמעט בגוף ראשון מפעולות הריגול הנועזות ביותר שידעה ההיסטוריה המודרנית.

החל ממבצע החטיפה הנועז של אדולף אייכמן ע"י סוכני המוסד בארגנטינה, דרך חיסולו של הרברט צוקורס ("התליין מריגה") באורוגוואי, עד למרדף המסעיר של הזוג קלרספלד אחר הפושע הנאצי קלאוס ברבי בבוליביה, הסדרה מציגה כיצד הפושעים הנאצים פגשו לבסוף את גורלם המר והמוצדק.

מבחינה טלוויזיונית, הסדרה "ציידי הנאצים" כוללת שחזורים רבים המזכירים בבימוי ובעיצוב סדרות וסרטי מתח משובחים נוסח "24" וטרילוגיית "ג'ייסון בורן" – קטעי האקשן ריאליסטיים, סוחפים ותזזיתיים.

החל מסוכנים חשאיים שמתרגלים חיסול מטרות במכת קראטה בודדת, דרך מעקבים ומארבים ליליים ועד חטיפות מזוינות וחיסולים, התחושה המתקבלת אצל הצופה היא כי הסצינות הללו מתרחשות כאן ועכשיו ומעניקות תחושת רעננות וטריות לאירועים שחלקם התרחשו כבר לפני ארבעה עשורים.

"הרוח שורקת ברחוב שקט המצוי באחד מפרבריה הצנועים של בואנוס איירס, בה גרים בעיקר אנשי מעמד הפועלים. עם רדת החשכה, ברק בשמיים מאיר לפתע מכונית שחונה בקצה הרחוב, מכסה המנוע שלה מורם. שני גברים רכונים מעל למנוע, מטפלים בבעיה מכנית ברכב. גבר שלישי ממתין מאחורי ההגה. אוטובוס עוצר וממנו יורד גבר הלבוש מעיל גשם כבד. טיפות הגשם הראשונות מתחילות לרדת בעודו חולף על-פני המכונית המקולקלת.

לפתע אחד הגברים שטיפל ב"מנוע המקולקל" מזנק לעבר האיש במעיל ומפיל אותו לרצפה לפני שהוא גורר אותו לתוך המכונית, שמסתלקת משם במהירות עצומה. אך לא מדובר כאן בפושעים. אלו הם סוכני המוסד הישראלי, שסיימו הרגע לבצע בשלמות את השלב האחרון והמכריע במבצע חשאי שמשך שלוש שנים, שמטרתו איתורו ולכידתו של אדולף אייכמן, מהאחראים הראשיים לביצוע תכנית "הפתרון הסופי" שהגה מנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר."

"ציידי הנאצים" תשודר בימים שני עד חמישי, החל מיום שני, ה-15 בנובמבר בשעה 22:10,

בשבת ישודר מרתון של פרקי השבוע החל מהשעה 15:30. * שידור יומי נוסף יחל ב-29 בנובמבר בשעה 23:00.

* לאחר השידור היומי, תובא הסדרה בשידור שבועי בימי שבת, החל ב- 11 בדצמבר, בשעה 18:50

היקום – העונה החמישית עונה חדשה בבכורה! The Universe – Season 5 (יש תמונות)

בעונה החמישית של הסדרה פורצת הדרך "היקום", נגלה בין השאר מהם שבעת פלאי מערכת השמש, נבדוק האם באמת יש חיים על המאדים, נבחן את האפשרות לערוך מסע בזמן, ונלמד מה הקשר בין הנשיא אובמה לאסטרואידים…

הסדרה היוקרתית של ערוץ ההיסטוריה "היקום", שהחודש נחל בשידור עונתה החמישית, מעניקה לצופים הזדמנות להביט על היקום הוותיק שלנו מנקודת  מבט חדשה לחלוטין. על שלל התעלומות שבו, אנו מגלים כל העת סודות על עברנו ואת המפתח לעתידנו. הסדרה המרתקת מגוללת את ההיסטוריה של הידע האנושי אודות החלל החיצון.

כמעט חמישים שנה חלפו מאז שוגר האדם הראשון לחלל, אך רזי הנעשה מעבר לרקיע מתחילים להתגלות רק עתה. רחפות ורובוטים שנמצאים על המאדים מהווים עבורנו "זוג עיניים" לנעשה על כוכב הלכת האדום. גשושיות החלל של נאס"א מתנגשות בככבי שביט במהירות-על. טלסקופים משוכללים מתעדים תמונות של כוכבים נולדים שלאחר מכן מתמוטטים ונבלעים בתוך חורים שחורים. כל החידושים הטכנולוגיים הללו שינו משמעותית את האופן בו אנו תופסים את עצמנו. כאשר תושבי כדור הארץ מתמודדים כעת עם ההשלכות המאיימות של התחממות גלובליות, האין זה טבעי להסתכל אל השמיים ולבחון את הנעשה באזורים אחרים של היקום? האם יש מקום אחר שיכול לאכלס צורת חיים אנושית? או שנגלה אין מקום כמו הבית.

פרקי הסדרה בוחנים כיצד הגענו לכל התגליות החשובות על היקום, וכוללים סיפורים מרתקים של מדענים וחוקרים שהעזו לצעוד צעד אחד קטן אל עבר הלא-נודע האינסופי ושמו היקום.    

היקום – העונה החמישית –  תשודר בימים שני-חמישי, החל מיום שני, ה-29 בנובמבר בשעה 22:10

92 שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה  ב-11/11

ערוץ ההיסטוריה מציין 92 שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה, שהסתיימה ב-11 בנובמבר בשעה 11:00 בבוקר, לאחר חתימת הסכם על הפסקת מעשי האיבה בין מדינות ההסכמה למעצמות המרכז, אך האופטימיות ששררה עם סיום המלחמה שבאה לידי ביטוי בהקמת "חבר הלאומים" (ארגון שנועד לשמור על השלום והסדר בעולם), התחלפה תוך כמה שנים ברוחות מלחמה חדשות ומאיימות.

לציון התאריך ההיסטורי, נשדר החודש בבכורה את הסדרה:

המלחמה הגדולה סדרה חדשה בבכורה! The Great War

הייתה זו מלחמה כלל-עולמית עקובה מדם שהתנהלה במשך למעלה מארבע שנים, התרחשה במספר חזיתות במקביל וגבתה את חייהם של למעלה מ-15 מיליון קורבנות.  הסדרה המרתקת "המלחמה הגדולה" מגוללת בחמישה פרקים את סיפורה של מלחמת העולם הראשונה, ששינתה את מפת המעצמות הבינלאומית ללא-היכר והותירה את אירופה שסועה, מדממת ומפולגת.

"המלחמה הגדולה" לוקחת את הצופים למסע מסע היסטורי שמתחיל כבר בסוף המאה ה-19, עת התמנה וילהלם השני לקיסר גרמניה. שאיפתו להפוך את גרמניה למעצמה בקנה מידה עולמי, הובילו לסדרה של משברים חמורים בזירה הגלובלית, שהגיעו לשיאם בהתנקשות בארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד  ב-1914 – הפתיל שהצית את מלחמת העולם הראשונה.

בשנת 1888, התמנה וילהלם השני  לקייזר גרמניה. אחד מצעדיו הראשונים כמנהיג היה לפטר את הקנצלר המזדקן אוטו פון-ביסמארק, שעמל קשות בניסיון לשמור על שלום בין מדינות אירופה השונות, שהיה מבוסס על שורת הסכמים ובריתות מורכבים. באותו זמן, פיתח וילהלם מדיניות חוץ חדשה שנודעה בשם "וולטפוליטיק", שתכליתה: להפוך את גרמניה למעצמה עולמית.

במקביל, עליית מגמת המיליטריזם יחד של השאיפות הקולוניאליות של המדינות הבולטות הובילו לארבעה משברים בינלאומיים גדולים: "משבר טנג'יר" במרוקו בשנים 1906-1905 (כשגרמניה ניסתה לסכסך בין בריטניה לצרפת) הכיבוש והסיפוח של אוסטריה את בוסניה-הרצגובינה ב-1908, משבר אגאדיר ב-1911 (עת תבעו הגרמנים את עצמאות מרוקו מידי צרפת) והמלחמה בבלקנים, שהתנהלה בשנים 1913-1912.

המתיחות בזירה הבינלאומית הסלימה במידה כזו שהאיש ברחוב חש כי מלחמה כוללת היא דבר בלתי-נמנע. ב-28 ביוני 1914, הארכידוכס פרנץ פרדיננד, יורש העצר לכתר האוסטרו-הונגרי, נורה למוות בסרייבו על-ידי פעיל לאומני סרבי מבוסניה.

ההתנקשות בפרנץ פרדיננד הייתה הפתיל שהצית את חבית אבק השריפה והובילה לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, בין מדינות ההסכמה (האימפריה הבריטית, צרפת, איטליה, האימפריה הרוסית, בלגיה, ארה"ב, יפן, וסרביה)  למעצמות המרכז (האימפריה האוסטרו-הונגרית, בולגריה, הקיסרות הגרמנית והאימפריה העות'מאנית).

המלחמה האכזרית והקשה התנהלה מקביל באוויר, בים וביבשה. עם תום המלחמה שנמשכה למעלה מארבע שנים, התברר כי למעלה מ-15 מיליון קורבנות. ארבע אימפריות נעלמו לחלוטין ממפה העולמית: הקיסרות הגרמנית, האימפריה הרוסית, האימפריה העות'מאנית והקיסרות אוסטרו-הונגרית. אירופה נותרה מפולגת ומשוסעת, שנאות הדדיות על רקע גזעני בין תושבי היבשת רק הלכו וגברו, והיסודות לעימות העולמי הבא הונחו.

המלחמה הגדולה –  חמשת פרקי הסדרה ישודרו ברצף ביום שבת, ה-13/11, החל מהשעה 16:00

שידור נוסף החל מהשעה 23:05, ולאחר מכן בשידור יומי בימים ראשון-חמישי, החל מה-21 בנובמבר בשעה 18:50.

פלאי הטכנולוגיה סדרה חדשה בבכורה! Modern Marvels: Essentials (יש תמונות)

איך מפיקים יין? איזו סכין מסוגלת לחתוך דרך פלדה? לאיזה מינרל יש 14,000 שימושים שונים כיום?

מיטב החידושים וההמצאות מחכים לכם בסדרה החדשה "פלאי הטכנולוגיה"!

הסדרה החדשה הקצבית והדינמית מבית היוצר של ערוץ ההיסטוריה- "פלאי הטכנולוגיה" מציגה את ההתפתחות ההיסטורית, התהליכים הטכנולוגיים, לצד פיסות המידע החיוניות ביותר על מגוון של מוצרים וחפצים המאפיינים את אורח החיים המודרני.

בין החידושים וההמצאות הממתינים לנו בסדרה "פלאי הטכנולוגיה": נלמד על  ההיסטוריה המרתקת של תעשיית זיקוק היין (מומלץ ביותר לחובבי הוויסקי שבינינו), נראה כיצד התפתח מקצוע הקצב – מהאטליז השכונתי של פעם ועד למעדניות בשר לאניני טעם, נחשוף את הלהבים החדים בעולם שמסוגלים לחתוך מתכות, נגלה כי המלח הוא מינרל שמסוגל להוליך חשמל, ונבלה זמן איכות עם החידושים האחרונים בשירותים הביתיים.

פלאי הטכנולוגיה –  תשודר בימים ראשון-חמישי, החל מה-14 בנובמבר בשעה 20:30  (2 פרקים ברצף).

מבחר ספיישלים מרתקים ממתין לכם החודש בערוץ ההיסטוריה!

סופשבוע רצח קנדי –  ימים שישי ושבת, 20-19 בנובמבר

ב-22 בנובמבר,  ימלאו 47 שנה לרצח נשיא ארה"ב ג'ון קנדי. אמריקה מעולם לא התאוששה מטראומת ההתנקשות בנשיאה האהוב, כשרבים מאזרחיה מאמינים עד היום כי קנדי נפל קורבן לקשר קונספירטיבי שנועד לסלק את הנשיא מתפקידו לתמיד.

בסוף השבוע יקדיש ערוץ ההיסטוריה מספר תכניות לנושא, כשבמוקד יעמוד הספיישל:

3 היריות ששינו את אמריקה – ספיישל ב-2 חלקים ספיישל בבכורה בערוץ! (יש תמונות)

JFK: 3 Shots That Changed America

שעות ספורות בלבד לפני הירצחו ב-22 בנובמבר 1963, נשיא ארה"ב ג'ון אפ. קנדי הופיע לפני קהל המונים בעיר פורט וורת' במדינת טקסס. במהלך נאומו, הילל את החירויות המובנות בארץ האפשרויות בלתי-מוגבלות.

בדיעבד יסתבר, שיהיה זה נאומו האחרון.

אמנם סרט ה-8 המ"מ של הצלם החובב אברהם זפרודר שתיעד את נסיעת שיירת הנשיא קנדי בכיכר דילי הינה התיעוד הוויזואלי השלם ביותר של ההתנקשות בנשיא, הרי שסרט זה מהווה רק חלקיק מהמסה העצומה של חומרים שצולמו והוקלטו באותו יום שעתיד לשנות את ההיסטוריה.

"3 היריות ששינו את אמריקה" הוא ספיישל עוצר הנשימה בן 4 שעות, העושה שימוש בשפע הקלטות וצילומים נדירים ביותר המתעדים את רצח הנשיא קנדי והיוו בסיס לחמישים שנה של תיאוריות קונספירציה שטלטלו את נפשה של האומה האמריקנית.

החל מסרטים ביתיים, דרך דיווחים של עדי ראייה, הקלטות מרשת הקשר של משטרת דאלאס, ועד לדיווחים חדשותיים לא-ערוכים – כולל צילומים שמשודרים לראשונה בהם נראה לי הארווי אוסוולד ("המתנקש הבודד") נתון במעצר משטרתי; השילוב בין מגוון המקורות הללו, יוצר פסיפס מדהים ומזעזע של רגע ההתנקשות בנשיא קנדי, והימים שבאו בעקבותיו.

מבחינה ויזואלית, "3 היריות ששינו את אמריקה" מזכיר בסגנונו את הספיישל עטור הפרסים של ערוץ ההיסטוריה "102 דקות ששינו את אמריקה" – רצף האירועים המסעירים מוצג דקה-אחר-דקה,  כשהתמונות, והקולות מהשטח מספרים את הסיפור (ללא קריינות), ומסירים בכך את מעטה הערפול והבלבול מעל אותם ימים סוערים ודרמטיים, ומעניקות נקודת מבט טרייה ורעננה דרכה נבחן האירוע בו שלוש יריות שינו את אמריקה, ואת העולם כולו.

3 היריות ששינו את אמריקה: חלק 1 –  יום שישי, 19 בנובמבר, בשעה 22:10

3 היריות ששינו את אמריקה: חלק 2 –  יום שבת, 20 בנובמבר בשעה 22:10

שידורים נוספים:

3 היריות ששינו את אמריקה: חלק 1 – ישודר שוב ביום שני, 22 בנובמבר ב-17:10, שידור נוסף למחרת ב-23:50

3 היריות ששינו את אמריקה: חלק 2 – ישודר שוב ביום שלישי, 23 בנובמבר ב-17:10, שידור נוסף למחרת ב-23:50

תכניות נוספות העוסקות ברצח הנשיא קנדי וישודרו בסוף השבוע:

רצח קנדי: 24 שעות גורליות The Kennedy Assassination: 24 Hours After

התעודה "רצח קנדי: 24 שעות גורליות", חושפת לראשונה את הסיפור שלא-סופר על אחד הימים המכריעים בהיסטוריה האמריקנית, לאחר תחקיר חסר תקדים בהיקפו ושימוש במקורות ארכיוניים חדשים, לרבות מסמכים חשאיים שהותרו רק בשנת 2009 לעיון הציבור.

סרט זה אינו עוסק שוב בתיאוריית הקונספירציה "מי רצח את קנדי", אלא דן בהתנקשות מזווית אחרת – תוך התמקדות בדמותו של מחליפו לינדון ג'ונסון. הסרט בוחן את ההחלטות שקיבל סגן הנשיא-שהפך-לנשיא ב-24 השעות שמיד לאחר רצח קנדי:  האם ניתן ללמוד מאופן קבלת ההחלטות שלו באותו יום גורלי, על האופן בו התעצבה ההיסטוריה האמריקנית בשנים שלאחר מכן?

בדקות והשעות שמיד לאחר ההתנקשות בנשיא ארה"ב ג'ון קנדי ב-22 בנובמבר 1963, התרחשו כמה מהאירועים החשובים והמכוננים בהיסטוריה האמריקנית, אך סיפור האירועים הללו הובא תמיד באופן חלקי ומקוטע. התעודה "רצח קנדי: 24 שעות גורליות", עושה סדר באירועים שקרו ביממה שלאחר הרצח, שבהם מתגלה סגן נשיא, שממונה לנשיא ומפקד הכוחות המזוינים ונדרש לקבל החלטות מכריעות במישור הבינלאומי והפוליטי, כשבידיו תמונת מצב חלקית בלבד על הנעשה בארה"ב ובעולם. יותר מכל, הסרט חושף את האופן הכאוטי שבו התנהלה העברת השלטון לידיו של ג'ונסון, זאת על רקע העוינות ההיסטורית ששררה בינו לנשיא ג'ון קנדי ולאחיו, רוברט קנדי, שכיהן אז כתובע הכללי בממשל.

החל מהרגע בו סופר לג'ונסון על מותו של ג'ון קנדי (לאחר שאחד מאנשי השירות החשאי כבר דאג על דעת עצמו להזמין ארון קבורה), דרך החלטתו להישבע אמונים לתפקיד נשיא ארה"ב במטוס ה"אייר פורס 1" לצד האלמנה הדואבת ז'קלין קנדי (לפני שזכה לקבל ממנה אישור), ועד לשובו הביתה לקבלת תדריך מלא על אירועי ה-22 בנובמבר 1963 (זמן רב לאחר שכל העולם צפה במתרחש מעל מסכי הטלוויזיה), ג'ונסון המשיך לעבוד באותו ללא הפסקה עד שלוש לפנות בוקר, שקוע בייסורים ומחשבות לגבי עתיד ארצו ומפלגתו. מבלי שיכול היה לחזות זאת מראש, אופן התנהלותו של ג'ונסון ב-24 השעות שמיד לאחר רצח ג'ון קנדי ישקפו במידה רבה את התנהלות נשיאותו בשנים הבאות.

רצח קנדי: 24 שעות גורליות – יום שישי, 19 בנובמבר בשעה 23:40, שידור נוסף למחרת ב-13:50

תיק ג'יי.אפ.קיי The JFK Assassination

תכנית מיוחדת המנסה לפענח את תיק רצח נשיא ארה"ב ג'ון קנדי ב-22 בנובמבר 1963, באמצעות שימוש בכלים וטכנולוגיה מדעית חדישה המשמשת למקרים של זיהוי פלילי. בתכנית "תיק ג'יי.אפ.קיי", קבוצה של מדענים וחוקרים משיגים גישה חסרת תקדים לראיות מזירת הפשע, ובוחנים את שלל תיאוריות הקונספירציה סביב הרצח הפוליטי המפורסם במאה ה-20 – אלו מהן מופרכות ואלו ניתן לאשש. בין הראיות שנבחנות בתכנית: הקלטה ממכשיר קשר של שוטר משיירת האבטחה של קנדי, שבה ניתן לשמוע חמש יריות שנורו לכיוון קנדי (ולא שלוש, כפי שטוענת הגרסה הרשמית); תמונות רנטגן שונות של גלגלתו של קנדי מהניתוח שלאחר מותו המעידות כי ייתכן ובוצעה בהן מניפולציה.

תיק ג'יי.אפ.קיי  – יום שישי, 19 בנובמבר בשעות 21:20 ו-01:15

ימי הביניים ספיישל בבכורה בערוץ! The Dark Ages (יש תמונות)

מומלץ לצפות בספיישל רחב היריעה של ערוץ ההיסטוריה על אחת התקופות הסוערות, האכזריות והאפלות בתולדות האנושות – שעתיים מרתקות שופכות אור על חשכת ימי הביניים.

בשיא כוחה של האימפריה הרומית במאה השניה לספירה, רומא היוותה מגדלור של עוצמה, שגשוג, מסחר ידע וחינוך עבור שאר העולם המערבי. אך לקראת המאה החמישית לספירה, רומא כבר הייתה צל חיוור של האימפריה המפוארת ששלטה בעולם  שסועה עקב מלחמת אזרחים ופלישות מבחוץ, נתונה לחסדי הפולשים הברבריים, שתקפו גלים-גלים. הברבריים טבחו, שטחו, בזזו, ולבסוף התיישבו במקומות שכבשו. באמצע המאה החמישית הקיסר האחרון של רומא נשלח לגלות.

עידן של תוהו-ובוהו החליף עידן של תרבות וקידמה; אירופה עתידה לחוות כעת אלף שנים של עוני, רעב, מגיפות, רדיפות על רקע דתי, ומלחמות בלתי פוסקות ברחבי היבשת, שרק לעתים נדירות התחלפו בעיתות שלום.

התעודה "ימי הביניים" משרטטת את דיוקנם של דמויות המפתח של אותה תקופה: המנהיגים הפוליטיים, ואנשי הדת שנלחמו על עיצוב דמותה של היבשת באותן שנים – החל ממצביאים נוסח אלריק (מייסד השבטים הגרמאניים שכבש את רומא ובזז את אוצרותיה), המנהיג הפרנקי קרל "הפטיש" מרטל, וכלוביס, שליט ממלכת גאליה – מצביאים שאיימו להביא לנפילתה של יבשת אירופה. כנגד זאת, נלמד על פעילותם של הגברים והנשים האמיצים שהמשיכו להעלות על נס את ערכי הצדק, הלמדנות והחדשנות, ולחמו למען שלום ונאורות תרבותית גם בתקופה חשוכה זו, דוגמת קרל הגדול מפל הפרנקים, הנזיר בנדקיטוס שפעל לשימור אוצרות ספרותיים נדירים, ותאודורה, הקיסרית הכריזמטית של האימפריה הביזנטית.  למעשה, היו אלו הצללים של אלף שנות ימי הבינייים הסוערות, שבהם נטמנו זרעיה של חברה אנושית חדשה, מודרנית ונאורה.

ימי הביניים – יום שישי, 5 בנובמבר  בשעה 21:20, שידור נוסף למחרת בשעות 14:55 ו-22:30

ג'פרסון ספיישל בבכורה בערוץ! Jefferson (יש תמונות)

הוא נחשב לאחד מגדולי המדינאים בהיסטוריה המודרנית, ואדם מורכב שחייו הפרטיים רצופי סתירות וקונפליקטים.

"ג'פרסון" היא תעודה רחבת-יריעה המשרטטת את דיוקנו של תומאס ג'פרסון, הנשיא השלישי של ארה"ב ומהאבות המייסדים של האומה האמריקנית, שחיבר את הכרזת העצמאות של ארצות הברית.

חייו של ג'פרסון, מדינאי דגול ודמות מורכבת ואניגמטית, היו מלאי סתירות וניגודים. האיש שטבע את המונח: "כל בני האדם נולדו שווים" היה גם אדונם של עבדים במשך שנים רבות, כשאחת מהם, סאלי המינגס, אף שימשה כפילגשו והולידה לו מספר ילדים ; מצד אחד נחשב ג'פרסון כ"איש של ההמונים", ומאידך גילם בהתנהלותו

אב-טיפוס של אציל דרומי מווירג'יניה; חרף היותו אחת הדמויות הבולטות במהפכה האמריקנית, ג'פרסון היה חסיד מובהק של תרבות ואמנות אירופאית; כנשיא, הטיף כל העת לניהול אחראי של ענייני כלכלה, אך בחייו הפרטיים נקלע לחובות כבדים ונאלץ בין השאר למכור את אחוזתו.

"ג'פרסון" שופך אור על אחד האישים והפוליטיקאים החשובים והמרתקים ביותר בהיסטוריה האמריקנית. באמצעות ראיונות עם היסטוריונים מומחים ושחזורים דרמטיים, "ג'פרסון" יאיר את עיניכם על האיש שהוגדר ע"י ההיסטוריון המוערך ג'וזף אליס כ"ספינקס הגדול ביותר של אמריקה".

ג'פרסון – יום שישי, 26 בנובמבר בשעה 22:20, שידור נוסף למחרת ב-13:05 ו-23:05

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלו בחודש נובמבר:

72 שנה ל"ליל הבדולח" בגרמניה ב-9/11/1938

ליל הבדולח Night Of The Broken Glass

לאחר שהמפלגה הנאצית תפסה את השלטון בגרמניה ב-1933, היא החלה ליישם באגרסיביות את מצעה האנטישמי, ופעיליה עסקו בסגירת ובזיזת עסקים ובתים יהודים. בליל ה-9 בנובמבר, 1938, הרייך השלישי חשף בגלוי את פניו האלימות ורוויות השנאה: מאות  בתי כנסת הוצתו וכ-7,000 בתי עסק יהודים נהרסו ב"ליל הבדולח" הנודע לשמצה.

למעלה מ-90 איש נהרגו, ו-600 איש שמו קץ לנפשם. למעלה מ-26,000 גברים נשלחו למחנות ריכוז – לכאורה כדי להגן עליהם (לפי גרסת השלטונות) – כשבפועל במחנות הם סבלו מעינויים קשים. לאחר שהתעורר גל של מחאה בינלאומית בעקבות אירועי מאורעות "ליל הבדולח", השלטון הנאצי טען כי האירועים היו מעשים ספונטניים של אזרחים רגילים שחשו צורך להגיב על פרובוקציות מצד היהודית. למעשה, "ליל הבדולח" היה שיאה של פעילות שאורגנה ותוכננה לפרטי-פרטים על-ידי צמרת השלטון הנאצי, שהסיתה, הובילה ועודדה את גל האנטישמיות חסר התקדים.

התעודה סוקרת את האירועים האלימים שהובילו ל"ליל הבדולח", ושופכת אור על הרקע ההיסטורי והאידיאולוגי שלהם. התכנית כוללת תמונות קטעי ארכיון נדירים מהם ניתן ללמוד על ההסלמה באנטישמיות בגרמניה של שנות השלושים. מסמכים המצויים בארכיון "שטורמר" בנירנברג מוכיחים כי הקהילה המקומית קיבלה ברצון את המדיניות האנטישמית שהובילה המשטר הנאצי, והמקרים מסויימים, אף תמכה באופן פעיל במדיניות זו באמצעות הוקעה פומבית של היהודים.

ליל הבדולח – יום שלישי, 9 בנובמבר בשעה 22:10, שידור נוסף למחרת בשעה 15:30

63 שנה לכ"ט בנובמבר – החלטת האו"ם על חלוקת הארץ ב-29/11/1947

היום לפני 63 שנה, החליטה עצרת האומות המאוחדות (האו"ם) על סיום המנדט הבריטי בארץ ישראל, ועל הקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – יהודית וערבית. בעוד הנהגת הישוב היהודי בראשות דוד בן גוריון אימצה את ההחלטה, מדינות ערב סירבו לעשות זאת ובכך הביאו לפתיחת מלחמת העצמאות ב-15/5/1948, לאחר ההכרזה ההיסטוריה על מדינת ישראל.

לרגל המאורע נשדר את התכנית:

נס הקמת המדינה 1945-1948 The Miracle Of Israel 1945-1948

התכנית מגוללת את סיפורם הדרמטי של ניצולי השואה, שנחישותם האינסופית מילאה תפקיד מפתח בהקמת מדינת ישראל. התכנית מתמקדת בשנים שבין 1948-1945, לרבות במאבק הישוב היהודי בשלטון הבריטי בארץ ישראל, וכוללת קטעי ארכיון נדירים מהתקופה.

נס הקמת המדינה 1948-1945 – יום שני, 29 בנובמבר בשעה 17:10, שידור נוסף למחרת בשעה 23:50.

26 שנה ל"מבצע משה" ב-21/11/1984

ב-21 בנובמבר 1984, החלו להגיע ראשוני העולים מבין 8,000 יהודי אתיופיה שהטיסה ישראל במסגרת

"מבצע משה". כעבור שבע שנים, ב-1991, במסגרת "מבצע שלמה", הועלתה כמעט כל קהילת יהודי אתיופיה.

לרגל המאורע נשדר את התכנית:

על כנפי יונה I Had a Dream: The Story of Yona Bogale

סרטם של טזטה גרמאי ומיכה שגריר, מגולל את סיפור עלייתה של יהדות אתיופיה דרך סיפורו של יונה בוגלה, המכונה "הרצל של יהודי אתיופיה". בוגלה חלם שבני עדתו יעלו לארץ ישראל. כמנהיג של בני קהילתו, הוא עבד ללא לאות בשיתוף פעולה עם ממשלת ישראל וארגונים יהודים כדי למנוע את השמדת יהדות אתיופיה, ובמסגרת פעילות זו אף  נפגש עם הקיסר האתיופי.

בשנת 1979 עלה בוגלה לישראל, והחל להכין את תשתית לעליית יהודי אתיופיה לישראל., במסגרת משימותיו, בוגלה, נפגש עם מנהיגים יהודים בעולם, מילא תפקיד מפתח ב"מבצע משה" באמצע שנות השמונים, במהלכו הועלו לארץ כ-8,000 עולים מאתיופיה וסלל את הדרך ל"מבצע שלמה", בו הועלו לארץ 15,000 יהודים אתיופיים ברכבת אווירית במהלך סופשבוע אחד במאי 1991. אך בוגלה הלך לעולמו מספר שנים לפני המבצע, לפני שהספיק לחזות במפעל חייו מתגשם. התכנית כוללת קטעי ארכיון נדירים לצד עדויות של בני משפחתו, תלמידיו ומעריציו של "הרצל של יהודי אתיופיה".

על כנפי יונה – יום ראשון, 21 בנובמבר בשעה 22:10, שידור נוסף למחרת בשעה 15:30

65 שנה לפתיחת משפטי נירנברג ב-20/11/1945

ב-20 בנובמבר 1945, נפתחו משפטי נירנברג– סדרת משפטים שנערכה בעיר נירנברג, בהם הועמדו לדין

ראשי המשטר הנאצי בגרמניה בעוון פשעים נגד האנושות, שביצעו במהלך מלחמת העולם השנייה. התכנסות

בית הדין הבינלאומי יצרה תקדים היסטוריה – לראשונה עמדו פושעי מלחמה לדין על מעשיהם.

ערוץ ההיסטוריה מציין את התאריך החשוב ומשדר את התכנית:

היטלר והס Hitler and Hess

רודולף הס היה מראשוני החברים בתנועה הנאצית. הוא היה חברו הקרוב ביותר של אדולף היטלר, מזכירו האישי שהתקדם להיות לסגנו במפלגה.  בזמן מלחמת העולם השניה, בליל ה-10 במאי 1941, צנח הס לשדה בסקוטלנד כשבאמתחתו תכנית שלום, שהאמין כי תתקבל בברכה על-ידי הבריטים. הס נאסר ובילה את 46 השנים הבאות בבידוד בכלא, לאחר שהן היטלר והן צ'רצ'יל טענו כי הס היה אדם לא-שפוי שפעל על דעת עצמו.

לאחר המלחמה, עמד רודולף הס לדין בגרמניה, במסגרת משפטי נירנברג לפושעי המלחמה הנאצים. למרות מצבו הנפשי המעורער, הס נשפט למאסר עולם ב-1946, לאחר שהורשע בשני סעיפים: פשעים נגד השלום, וקשירת קשר עם מנהיגים נאצים נוספים לביצוע פשעים. לאחר הופעה במשפטי נירנברג, הס לעולם לא נראה שוב בציבור, ומת בגיל 93 תא הכלא בו שהה בברלין בשנת 1987. מדוע נוצר מעטה הסודיות המסתורי סביב רודולף הס משך כל השנים הללו? התעודה המרתקת "היטלר והס" מנסה לענות על השאלה.

היטלר והס – יום שבת, 20 בנובמבר בשעה 18:40

יש לבדוק גם

וידאו+אודיו: להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה

הדוקטור הבכיר מ'הדסה' הלחין להקת הרבנות הצבאית ותומר מתנה מבצעים "ריבה ריבך" להקת הרבנות הצבאית …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.