יום שישי , אפריל 19 2024
יוני 2017 בערוץ יס דוקו

יוני 2017 בערוץ יס דוקו





לכבוד חודש הקריאה הישראלי ושבוע הספר הארצי, yes דוקו גאה להציג את הסידרה המקסימה ומחממת הלב מבית היוצר של ענת זלצר ומודי בראון –

 

בכורה: ימי רביעי, החל מה-7.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

(2 פרקים ראשונים יעלו בבכורה ב-VOD ואח"כ מדי שבוע יעלה פרק נוסף).

שידור נוסף: מוצ"ש, 21:30.   

סידרה ישראלית חדשה על הסיפורים הגדולים שמאחורי הסיפורים לקטנים.

כבר חמישה דורות של ילדים מבקשים מהוריהם בעברית: עוד סיפור אחד ודי.

הסדרה משוטטת בין הדורות האלה ופוגשת את העבר וההווה של ספרות הילדים הישראלית. בכירי היוצרות והיוצרים לילדים קוראים מתוך היצירות שלהם והיצירות שקראו להם בילדותם וחוזרים אל החוויות והרגשות שמאחוריהן.

כל אחד מחמשת פרקי הסדרה עוסק בנושא מרכזי שסביבו נרקמים הסיפורים, האגדות והחוויות שמכוננים את הילדות הישראלית דרך הספרים: שפה, מקום, משפחה, חֶברה, לילה (ופחדיו). הם עוקבים אחרי שלבי היכרותו של הילד עם העולם, אבל גם אחרי שלבי התפתחותה של הזהות הישראלית, שלספרות הילדים יש חלק מכריע בעיצובה – עיצוב השפה, עיצוב המקום, החברה ואפילו עיצובם של הפחדים.

"עוד סיפור אחד ודי" אינה רק סידרה על ספרות ילדים, זו סידרה על הילדות עצמה ועל ההיסטוריה שלה בישראל.

בהשתתפות: מאיר שלו, דוד גרוסמן, יהודה אטלס, שירה גפן, חווה אלברשטיין, יוני רכטר, אתגר קרת, יהודית רביץ, שאול ביבי, יונתן גפן, ויקטוריה חנה, בתיה קולטון, ועוד רבים.

 

פרקי הסדרה:

 

פרק א': שפה

בכורה: יום רביעי, 7.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  שידור נוסף: מוצ"ש, 10.6, 21:30.

פרק הפתיחה לוקח אותנו למסע בספרות הילדים הישראלית – מסע אל הסופרים והמשוררות שהחיו והמציאו מחדש את השפה העברית כשפת דיבור, שפת משחק ושפת סיפור ובראו בחרוזיהם את הילדות הישראלית  לדורותיה.


 

פרק ב': מקום

בכורה: יום רביעי, 14.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  שידור נוסף: מוצ"ש, 17.6, 21:30.

מסע בספרות הילדים הישראלית, שאחרי שהמציאה מחדש את השפה, עושה את אותו הדבר לסביבה בה היא נוצרה; היא נוטעת בילדים את החלום הציוני על חיי טבע וחקלאות, אך משקפת גם את המציאות העירונית ואת השאלה הקיומית: הנאים השכנים בעינייך?


 

פרק ג': משפחה

בכורה: יום רביעי, 21.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  שידור נוסף: מוצ"ש, 24.6, 21:30.

מסע בספרות הילדים הישראלית, שפותחת שער רחב לשרשרת הזהב המשפחתית. התקשורת הספרותית והשירית בין הורים לילדיהם, שבתורם הופכים גם הם להיות הורים. השרשרת, שמתחילה באמא יקרה ובאבא עם סולם ומגיעה למשפחה של היום.


 

פרק ד': חברות

בכורה:יום רביעי, 28.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  שידור נוסף: מוצ"ש, 1.7, 21:30.

מסע בספרות הילדים הישראלית, שאחרי שלימדה את הילדים לדבר שפה, להתמצא במקום ולהסתדר במשפחה, היא מלווה אותם אל תוך העולם החברתי, עולם הברוגז והשולם, המקובלוּת והבדידות, שבו נורית זרקה את הפרח ומי לא בא? מיכאל.

 

פרק ה: לילה

בכורה:יום רביעי, 5.7, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.  

שידור נוסף: מוצ"ש, 8.7, 21:30.

המסע בספרות הילדים הישראלית מגיע לקיצו, שהוא גם תחילתו – הרגע שלפני השינה,  הרגע בו הילד נפרד מהיום ונפרד מהוריו, ומבקש מהם סיפור ושיר שילוו אותו אל תוך החשיכה וישמרו עליו בחלומו ובפחדיו.


 

יוצרי הסדרה: ענת זלצר ומודי בר-און | תסריט ובימוי: ענת זלצר | עריכת תוכן וניהול תחקיר: שירה פרי | עריכה: איילת עופרים,  עידו מוכריק | צילום: טליה (טוליק) גלאון | מוסיקה מקורית: ערן ויץ | יעוץ ספרותי: פרופ' יעל דר | מפיקים: יואב רועה ואורית זמיר – "גם הפקות".

הסדרה הופקה עבור yes דוקו בתמיכת קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, קרן אבי חי, קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות, המיזם לקולנוע וטלוויזיה בירושלים ומפעל הפיס. ישראל, 2017


 

ולכבוד שידור הסדרה נשדר סרטי תעודה נוספים על סופרים, משוררים, ספרים, ואיורים:

 

המוזות של בשביס זינגר

יום רביעי, 14.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

התחרות הרשמית, פסטיבל חיפה 2014

הצצה ליצחק בשביס זינגר שלא הכרתם – מיהן הנשים שהקיפו את הסופר הססגוני, זוכה פרס נובל לספרות?

על יצחק בשביס-זינגר ויצירתו נכתבו ספרים, ביוגרפיות ומאמרים רבים. "המוזות של בשביס זינגר" מציג בפעם הראשונה פרק מחייו שמעולם לא זכה לחשיפה: באמצע שנות השישים הקים בשביס זינגר צבא של נשים מתרגמות  שעזרו לו להפיץ את יצירתו, ולהן הוא חייב את הצלחתו. בשביס בחר את המתרגמות שלו בקפידה ומתוך עשרות הנשים שהכירו אותו אישית ועבדו בצמוד אליו – נשארו תשע נשים שהכירו באופן אינטימי את אישיותו ויצירתו. בסרט יספרו נשים אלה, שליוו אותו עד ימיו האחרונים, על צדדיו הרבים והמנוגדים ועל אישיותו הצבעונית של אחד מהסופרים היהודים הגדולים במאה העשרים, ויחשפו את מאחורי הקלעים של הכתיבה והתרגום של יצירתו הענפה.

בימוי: שאול בצר, אסף גלאי (70 דק', ישראל, 2014)

 

תרצה אתר: ציפור בחדר

יום רביעי, 7.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

זוכה פרס השופטים – פסטיבל חיפה 2015

חייה ומותה המסתוריים של המשוררת, הסופרת והפזמונאית תרצה אתר, בתו היחידה של נתן אלתרמן.

הסרט מביא לראשונה למסך, את סיפורה של המשוררת, הסופרת והפזמונאית הישראלית תרצה אתר, אחת הדמויות האהובות, המסקרנות והבלתי מפוענחות של התרבות העברית החדשה. אתר, בתם של נתן אלתרמן – מי שנחשב לגדול משוררי השירה העברית המודרנית – ושל השחקנית רחל מרכוס, חיברה מאות שירים ופזמונים שחדרו ללבו של הקהל הישראלי (ביניהם  "אהבתיה", "אני חולם על נעמי", "שיר לערב חג", "בלדה לאשה", "שבת בבוקר" ועוד רבים); כתבה ספרי ילדים פופולריים ("האריה שאהב תות" למשל); ותרגמה מחזות שהועלו על בימות התיאטרון (ביניהם "חתולה על גג פח לוהט"). אך דמותה השברירית ויפת התואר, וחייה מלאי התהפוכות, נותרו אפופי מסתורין גם שנים רבות לאחר מותה הטרגי בגיל 36.

הסרט מצרף אחד לאחד את חלקי חייה ויצירתה המרתקים של נסיכה מקומית, שכל הווייתה, יצירתה ואפילו מותה – ארוגים בקשר הטעון והמורכב שהיה לה עם אביה.

בהשתתפות: עודד קוטלר, זיוית אברמסון, גילה אלמגור, יונה אליאן וששי קשת, דן מירון.

שיר הנושא "בלדה לאשה" מבוצע ע"י אסף אמדורסקי.

בימוי: ארי דוידוביץ׳ (67 דק', ישראל, 2015)

 

גאבו: הסיפור של גבריאל גרסייה מארקס

Gabo: The Creation of Gabriel Garcia Marquez

יום רביעי, 7.6, בשעה 19:25 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

פסטיבל IDFA 2015

כיצד נער מעיירה נחשלת לחוף הקאריביים הפך לסופר ששבה את ליבם של מיליונים ברחבי העולם – מהעניים ועד המנהיגים הפוליטיים הבולטים ביותר?

גבריאל גרסייַה מארקֶז, או "גאבּוֹ" כפי שהוא מכונה בכל אמריקה הלטינית, זוכה פרס נובל לספרות לשנת 1982, המחבר של יצירות המופת "100 שנים של בדידות" ו"אהבה בימי כולרה", נחשב ל"סופר הטוב והפופולארי ביותר בספרדית מאז סרוואנטס".  

הסרט המרתק מביא את סיפורו הלא-ייאמן של גאבו, סיפורו של אדם שנגע במיליוני אנשים – מהעניים ביותר ועד המנהיגים הפוליטיים החזקים בעולם.

בימוי: ג'אסטין וובסטר  (90 דק', ספרד/אנגליה, 2015)

 

האיש שצייר את אלואיז | It's Me, Hilary: The Man Who Drew Eloise

יום רביעי,28.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

דיוקנו של הילארי נייט, האמן-מאייר הנהדר שמאחורי סידרת ספרי אלואיז האייקונית.

הילארי נייט מביט אחור אל חייו כאמן ואל החיבור שלו אל סידרת הספרים המצליחה, שכתבה קיי ת'ומפסון, ואותה אייר בכישרון רב.

במשך 60 שנה, אלואיז – ילדה חכמה בת 6 המתגוררת בפלאזה הוטל בניו-יורק – הקסימה את לבבותיהם של קוראות וקוראים צעירים. אחת מהקוראות הנלהבות היא השחקנית/במאית/תסריטאית לנה דנהאם ("בנות"), שהקעקוע של אלואיז על גופה הביא לידידות קרובה עם נייט.

הסרט הקצר והמיוחד הזה, מציג ראיונות אינטימיים עם לנה והילארי, כמו גם עם בני-משפחה, חברים וכותבים שקיבלו השראה מעבודתו של נייט.

כשהציורים של אלואיז מונפשים בסרט באופן מענג, הסרט מאיר את דמותו של אמן מוכשר ומעורר השראה, שהצליח לשמור על תכונות אלה למרות מכשולים אישיים ומקצועיים לא פשוטים, בכללם הניתוק שלו מת'ומפסון, כותבת סידרת הספרים, שאסרה עליו לצייר את אלואיז לנצח.       

בימוי: מאט וולף (36 דק', ארה"ב, 2015)

 

מיוחד! דוקו-Event עם סידרת פשע אמיתי חדשה ומדוברת בשידור יומי:

ההבטחה: רצח מאהבה | The Promise    

בכורה: ראשון-שלישי, 13.6-11.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: שישי, 16.6, מ-21:00

 

IDFA 2016, Doc NYC 2016, דוקאביב 2017

סדרת פשע אמיתי חדשה בשלושה פרקים.

הם היו זוג רגיל – ינס סורינג, הבן החנון של דיפלומט גרמני ואליזבת' הייסום, ביתם היפה והמוכשרת של מנהל מצליח בתעשיית הפלדה ואשתו האמנית. הגילוי של גופותיהם של הוריה של אליזבת', שנרצחו בצורה ברוטלית בביתם, החרידה את הקהילה השלווה בוורג'יניה והעלתה מיד את החששות מפני רוצח סדרתי באזור.

אך החשדות הופנו במהרה אל ינס ואליזבת' לאחר שהתברר שברחו מהארץ, חצו את אסיה ואירופה, השאירו אחריהם שובל של מכתבי אהבה ולבסוף נחתו בבריטניה, שם נעצרו על שימוש בצ'קים ללא כיסוי.

הסדרה מלווה את סיפורם של השניים משלב הצטיינותם בלימודים באוניברסיטת ורג'יניה ועד למאסר עולם בבתי כלא המרוחקים 35 מייל האחד מהשני. מתוך שעות רבות של חומרי ארכיון שלא-נראו-כמותם, משולבים בראיונות עדכניים עם ינס סורינג ודמויות מפתח רבות שהשתתפו בחקירה המקורית ובעדויות בבתי המשפט, מתגלה הסיפור הלא-יאומן על אהבתם הקטלנית.

"אני זכאי", טען ינס סורינג ב-4 בספטמבר 1990 כשקיבל שני מאסרי עולם על רצח דרק וננסי הייסום. אף אחד לא האמין לו כשאמר שהוא הודה רק כדי להציל את אליזבת' מהכיסא החשמלי. אף אחד לא האמין לו כשטען שהבטיח לה לשאת את האשמה על כתפיו.

הפרשה המפתיעה מגיעה אל סופה הטראגי כשינס סורינג, בדיוק כמו סידני קרטון, הגיבור של צ'ארלס דיקנס בספרו "בין שתי ערים", מוצא עצמו מוסר את חייו למען אהבתו.

בימוי: מרקוס ותר וקארין סטיינברג  (3X45 דק', גרמניה, 2016)

צפו בטריילר

 

"תעלומת רצח מרתקת" The Sunday Times

"מבעית, אך מסמרר לחלוטין… עשוי במומחיות" The Times

"מאלף ועוכר שלווה" The Daily Telegraph


 

* * *

לכבוד חודש הגאווה, נשדר מה-8.6 עד ה-10.6, סופשבוע שכולו סרטי גאווה, ובמרכזו שידור הבכורה של הסרט:

 

לגמרי טרנס | Absolutely Trans

בכורה: יום חמישי, 8.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

 

מה זה אומר להיות טרנסג'נדר? איך נוצרה התנועה לזכויות הטרנסג'נדרים? ומה הקשר בין המהפכה המגדרית לבין תרבות הפופ?

הסרט שלפנינו מביא פרספקטיבה רחבה על ההיסטוריה של תנועת הטרנס ומתאר את האופן בו מתבססת קהילת הטרנסים על תרבות הפופ כדי לקדם את מטרותיה, כפי שעשו לפניה קבוצות אחרות בקהילת הלהט"בים.

בעזרת ראיונות עם טרנסג'נדרים מוכרים כמו קייטלין ג'נר, לברן קוקס ("כתום זה השחור החדש"), ג'יל סולוויי (היוצרת של "טרנספרנט"), כוכב הפורנו, באק אנג'ל, התסריטאית ג'ן ריצרדס ("הסיפור שלה") ואחרים, אנו למדים על האופן בו מתרחש אל מול עינינו המאבק להכרה בזכויותיהם. מצד אחד הם מדברים על הכאב, האלימות והיחס הקשה אל הטרנסים לאורך ההיסטוריה אך מן הצד השני הם מספרים על האופן בו הולך וגדל הייצוג שלהם בתיאטרון, בטלוויזיה, במוזיקה ובקולנוע וכבר חורג מגבולות ארה"ב גם אל מדינות אירופה, אל ברלין ואל פריז.

סרט המביא מבט יוצא דופן ומרתק על איך מתרחשת מהפכה מגדרית בעזרת שימוש בתרבות הפופ של זמננו.

בימוי: סטפני קבר, קלייר דוט (53, דק', ארה"ב, 2017)


 

כמו כן נשדר, בין השאר, את הסרטים:

 

ילדים טרנסג'נדרים | Transitioning: Transgender Children

יום חמישי, 8.6, בשעה 21:05 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

"הי, אני דייויד. אני בן 6. כשנולדתי הרופאים חשבו שאני בת אבל הם טעו. אני הייתי בן. הרופאים הסתכלו עלי רק בין הרגליים אבל לא הסתכלו על המוח שלי…".  דיוויד הוא חלק מקבוצת טרנסג'נדרים חדשים, שהוגדרו תחת המין הלא נכון ומחליטים לעשות את השינוי כבר בגיל מאד צעיר. ב-4 השנים הראשונות לחייו "דיוויד" היה "שרה" אך תמיד ידע שהוא בעצם בן. אסטל, רק בת 11, החליטה לעשות את השינוי ולהפוך לבת כבר בגיל 8.

לצידם, מספרים גם בני הנוער רקל, מאריו ומרתה על הקושי בהתמודדות עם הצורך לשנות את המגדר בגיל ההתבגרות.  בניגוד אליהם, נואה, אלכס ודניאל לא יודעים להגדיר באופן מוחלט אם הם גבר או אישה ומבקשים לקבל הכרה כמחזיקים בשני המינים.

הסיפורים המרגשים בסרט מובאים ממקור ראשון – ע"י הצעירים שעשו את הצעד לשינוי. הם מספרים, ברגישות ובכנות,  איך הרגישו לפני ואחרי השינוי ולצידם מספרים גם ההורים על התהליך הקשה שמוטל גם עליהם כדי לקבל את השינוי ולאהוב את הילד החדש שנולד לך.  

בימוי: רוסר אוליבר ולואיס מונסראט (52 דק', ספרד, 2016)

רומן אסור בעירק | Out Of Iraq

יום שישי, 9.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

סיפור מעורר השראה על אהבה בלתי אפשרית בעיראק השסועה.

נאיף הרביד, מתרגם ערבי בצבא ארה"ב ובטו אלמי, לוחם עיראקי, מתאהבים אחד בשני ונאלצים להסתיר את הרומן ביניהם. ליחסים גלויים בין גברים אין סיכוי בעיראק, כמו שמתאר את זה הרביד – " אתה מאבד את החיים שלך. אתה מבייש את המשפחה, אתה מאבד את המשפחה ואת החברים שלך, אתה מאבד כמעט הכל. לכן יש דרכים אחרות להיות הומו, רק בינך לבין אולי האדם האחר".

עלילת הסיפור מתקדמת כשנאיף מקבל ויזה לארה"ב ומשאיר את אלמי מאחור. השניים אמנם נפרדים באופן זמני  אך נחושים להתאחד יום אחד בארץ אחרת, שבה יוכלו לאהוב אחד את השני בלי חשש.

בימוי: כריס מק'קים ואווה אורנר (ארה"ב, 2016)


 

תפור עלי | Suited

יום שבת, 10.6, בשעה 19:10 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

פסטיבל סנדאנס 2016

סרט המספר את סיפורו של דניאל פרידמן, חייט ניו-יורקי וחברת ההלבשה שהקים Bindle & Keep. חברה זו מייצרת חליפות לנשים ומגוון רחב של בגדים המותאמים באופן אישי לטרנסג'נדרים. בין הדמויות המשתפות את סיפוריהם הייחודיים בסרט נמנים נער טרנסג'נדר שחוגג בר מצווה, נהג מונית ניו יורקי, סטודנט דרומי צעיר למשפטים וגבר טרנסג'נדר לקראת חתונתו.

הסרט מביא מסע אינטימי אחר התהליך של ההתמודדות עם זהות חדשה וקבלת השונה דרך ההתאמה האישית של לבושם החדש.

בימוי: ג'ייסון בנג'מין (77 דק', ארה"ב, 2016)


 

4 המלצות העורכים מהיבול הבינלאומי:

 

לה צ'אנה: מלכת הפלמנקו | La Chana

בכורה: יום שלישי, 6.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: מוצ"ש, 10.6, 22:30

 

דוקאביב 2017, פרס הקהל – פסטיבל IDFA 2016

"נולדתי לרקוד. הייתי שוכבת ערה כל הלילה, חוזרת על המקצבים בראשי – עד שהפכו חלק ממני" לה צ'אנה


אנטוניה סנטיאגו אמאדור, הידועה כ"לה-צ'אנה", היום בשנות ה-70 לחייה, עולה לבמה הריקה ומתיישבת בקושי רב.  או אז מתחילות רגליה של "המלכה הצוענית" – כפי שהיא מכונה ע"י מעריציה והתקשורת – לנוע בקצב הולך ומתגבר. גופה ונשמתה מתמסרים לקצב והיא ניעורה לחיים.

בשנות ה-60 וה-70 – תור הזהב של הפלמנקו – לה צ'אנה היתה אחת הכוכבות הגדולות ביותר בעולם של הריקוד הסוער. ההופעות שלה פורסמו על לוחות מודעות ענקיים ברחבי ספרד. אפילו השחקן פיטר סלרס הזמין אותה להוליווד. אך היא לא הלכה. במקום זאת, בנקודת השיא של הקריירה שלה – היא פתאום נעלמה מהסצינה.

תוך שהסרט עוקב אחר החזרות להופעה האחרונה שלה בהווה, אחרי 30 שנה בה לא הופיעה, לה צ'אנה חושפת את סיפור חייה הסוער ואת הסוד שגדע את הקריירה המבטיחה שלה: במשך 18 שנה היא היתה קורבן להתעללות מתמשכת ע"י בעלה הראשון.

זהו סרט מלא תשוקה וחיוניות על כוחה של יצירה, על אהבה, על חברות ועל איך אפשר להמציא את עצמך מחדש.  

בימוי: לוצ'יה סטוֹיֶביץ' (83 דק', ספרד/ארה"ב, 2016)

צפו בטריילר

 

אלילות טוקיו | Tokyo Idols      

בכורה: יום שלישי, 20.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: מוצ"ש, 24.6, 22:30

 

התחרות הרשמית – פסטיבל סאנדנס 2017

להקות בנות ומוסיקת פופ טראשית הפכו בשנים האחרונות ביפן לתופעה תרבותית נרחבת, שמוּנָעת מאובססיה למיניוּת של נשים צעירות ומפופולאריות האינטרנט.

הכירו את רי-רי:  אלילת טוקיו שמְצָרפת אותנו אל מסעה לעבר התהילה. הכירו גם את "האחים" שלה: חבורה של מעריצים מושבעים, גברים מבוגרים שמקדישים את חייהם למעקב אחר כל פעילות של אלילתם – בעולם הוירטואלי ובעולם האמיתי.

התופעה הזו – של גברים מבוגרים שעוזבים את עבודתם רק כדי לעקוב אחר האלילה שלהם – שבעבר נחשבה בחברה היפנית לתופעת שוליים איזוטרית –– הפכה למיינסטרים, תוך שהיא מדגישה את הניתוק הגדל והולך בין גברים ונשים בחברות היפר-מודרניות.

עם מבט פרובוקטיבי לתעשיית הפופ היפנית (שאלילותיה נעשות צעירות יותר ויותר), למעריצים הגברים אליהם היא מכוונת,  ולאידאל היופי הנשי המסורתי, מתעמתת הבמאית קיוקו מיאקה עם דינמיקת הכוחות המגדרית שמשנה  את פניה של החברה הזו.

בימוי: קיוֹקוֹ מיאקֶה  (90 דק', יפן/אנגליה , 2017)

צפו בטריילר

 

כל הממשלות משקרות  

All Governments Lie: Truth, Deception, and the Spirit of I.F. Stone     

בכורה: יום ראשון, 18.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: שישי, 23.6, 22:30

 

פסטיבל טורונטו 2016, פסטיבל IDFA 2016

"עצמאות" היתה סיסמתו של עיתונאי התחקירים האמריקאי איי.אף סטון, שפרסם את הניוזלטר השבועי המוערך שלו בין השנים 1953 ו-1971. "אתה לא יכול למלא את תפקידך אלא אם אתה חופשי!", הוא אמר.

משנתו היוותה השראה לעיתונאים רבים, ביניהם גלן גרינוולד, שפרסם את הסודות של אדוארד סנודן, וג'ון קרלוס פרֶיי, שחקר את קברי ההמונים בגבול ארה"ב-מקסיקו.

גרינוולד ופריי, כמו גם עיתונאים חוקרים עצמאיים אחרים (ביניהם גם מיודענו הדוקומנטריסט מייקל מור) מכניסים אותנו אל מאחורי הקלעים של עבודתם ומאפשרים למצלמות לתעד אותם כשהם משתמשים במסמכים של הממשל כדי לחשוף תרמיות. זו עבודה שכוללת סבלנות רבה וכשרון לא מבוטל לעבודת ניירת.

"כל הממשלות משקרות" היה המוטו של איי.אף סטון, והמוטו הזה ממשיך לעמוד כל העת לנגד עיניהם של העיתונאים המתועדים בסרט, שחושפים סיפורים שתקשורת המיינסטרים – הנשלטת ע"י תאגידים – מגלה עניין מועט מאד בהם.

בימוי: פרד פיבודי (90 דק', קנדה, 2016)

צפו בטריילר


 

פבלנסקי: החיים בעירום | Pavlensky: Life Naked  

בכורה: יום ראשון, 4.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

 

לפני שלוש שנים הזדעזע העולם כאשר פורסמה תמונתו של אמן רוסי שמסמר את אשכיו למרצפות הכיכר האדומה במוסקבה. הסרט החדש על האמן שמצליח לעורר תשומת לב עולמית למצב הפוליטי ברוסיה – הוא לא פחות פרובוקטיבי מהאמנות שלו.

פטר פבלנסקי, אחד מאמני המחאה המפורסמים בעולם בשנים האחרונות, משקף ברצף של מצגים אמיצים את המצפון החברתי שלו ואת הרצון ליצור רפורמה ברוסיה: הוא שוכב עירום בתוך סליל תיל, במחאה על חוקי הצנזורה של ממשלת פוטין;  חותך את אזנו עם סכין מטבח כשהוא עירום על חומת בית חולים פסיכיאטרי, במחאה על אשפוז פסיכיאטרי בכפייה של אסירים פוליטיים; וממסמר את אשכיו למרצפות הכיכר האדומה, במחאה על הפגיעה בחופש האמנות – כל זה נעשה במטרה להתריס ולהצית את הוויכוח, שיביא בסופו של דבר, לרפורמה חברתית.

פבלנסקי, בן ה-32, הגיע להכרה ציבורית אחרי שתפר את פיו כדי להביע את תמיכתו בבנות ה"פוסי ריוט". מאז הפך לאמן אקטיביסט מוכר ולאויב הממשל הרוסי. בסרט העוצמתי שלפנינו אנו עוקבים אחרי פבלנסקי ועבודותיו, אחר סיפור מעצרו ע"י הממשל הרוסי לאחר שהצית את דלתות שירות הביטחון הפדרלי ומגלים שלמרות התחזקות שלטונו של פוטין ישנם עדיין אנשים מספיק אמיצים שמעזים להתעמת איתו.

בימוי: דריה קרנובה (71 דק', ברה"מ, 2016)

צפו בטריילר

 

4 ביוני – 10 ביוני

 

לרגל חגיגות 50 שנה לצאת האלבום Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, שהיווה אבן דרך משמעותית בדרכה המוזיקלית של להקת ה-Beatles ודורג במקום הראשון ברשימת 500 האלבומים הגדולים של כל הזמנים של המגזין רולינג סטון – נשדר בשידור נוסף את הסרט:

 

הביטלס: שמונה ימים בשבוע – שנות ההופעות  

The Beatles: Eight Days a Week – The Touring Years

יום חמישי, 1.6, בשעה 22:50 ב-yes דוקו וב-yesVOD.      

 

הלהקה שאתם מכירים. הסיפור שאתם לא מכירים.

ב-9 לפברואר 1964, בשעה 8:12 בערב, אחרי הפסקת פרסומות, עלו ארבעה צעירים מליברפול לבימת התכנית של אד סאליבן ושינו את התרבות הפופולארית לנצח. בשנתיים שלאחר מכן, עד אוגוסט 1966, הם יופיעו 166 פעמים ב-15 מדינות וב-90 ערים מסביב לעולם. השנים הללו, עם מסעות ההופעות יוצאי הדופן, מתועדים בסרטו החדש של זוכה האוסקר® רון האוורד ("נפלאות התבונה"), תוך שימוש בחומרי ארכיון מרהיבים ונדירים שלא נראו קודם לכן.

בימוי: רון האוורד (137 דק', בריטניה, 2016)

 

 

פבלנסקי: החיים בעירום | Pavlensky: Life Naked  

בכורה: יום ראשון, 4.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

ראה עמ' 15

 

ביום שני, 5 ביוני, לציון 50 שנה לפרוץ מלחמת ששת הימים, נשדר את הסרטים:

 

שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים

יום שני, 5.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

פרס סרט הביכורים הטוב ביותר; פרס התחקיר – פסטיבל דוקאביב 2015 ; התחרות הרשמית – פסטיבל סאנדנס 2015 ; פסטיבל ברלין 2015; פסטיבל hotdocs 2015; Documenta  מדריד 2015;

שבוע לאחר מלחמת ששת הימים, קבוצת קיבוצניקים צעירים (ביניהם העורך אברהם שפירא והסופר עמוס עוז) יצאה לשוחח עם החיילים ששבו משדה הקרב. השיחות המוקלטות נערכו לרב המכר "שיח לוחמים", אך החלקים השנויים במחלוקת של השיחות צונזרו באותה העת על ידי הצבא. הסרט חושף אותם לראשונה ומשרטט תמונה כנה ושוברת לב של חיילים שיצאו למלחמה במטרה להגן על חייהם וחזרו שבורים ומיואשים משדה הקרב.

בימוי: מור לושי (87 דק', ישראל, 2015)

 

המתנחלים

יום שני, 5.6, בשעה 22:30 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

צל"ש מיוחד – דוקאביב 2016; התחרות הרשמית – סאנדנס 2016;  מועמד לפרס אופיר 2016

אם הסכסוך בין ישראל והפלסטינים באמת עומד במרכזו של הסכסוך במזרח התיכון, אזי המחלוקת על עתיד ההתנחלויות שוכנת בלב ליבו של הסכסוך הזה. חבלי יהודה ושומרון, שהיו ריקים מיהודים עד 1967, הם כעת ביתם של מאות אלפי מתיישבים יהודים. ציבור זה מגוון ורב פנים בדעותיו, במאפייניו הדתיים ובמאפייניו החברתיים-כלכליים, גיוון המשקף במידה רבה את החברה הישראלית כולה.

למרות שהרבה כבר נאמר, נכתב וצולם על הסכסוך בין ישראל והפלסטינים, סיפורם של המתנחלים עצמם מעולם לא סופר בשלמותו. מי הם היהודים האלה שעקרו את משפחותיהם כדי לגור באזור השנוי ביותר במחלוקת בעולם, בתוך ים של שכנים עוינים? מה הניע אותם, וממשיך להניע אותם, לקרוא לחבלי ארץ אלו ביתם, למרות חוסר הוודאות לגבי המשך קיומו של הבית? כיצד המתנחלים מגיבים לגינוי ולזעם של הקהילה הבין-לאומית, וגם של ישראלים רבים, שרואים בהם מכשול לשלום?

כיצד מצטיירים בעיני עצמם, אותם אנשים המייצגים בעיני רבים בארץ ובעולם קנאות דתית בלתי מתפשרת, שנאה לזר ואפילו גזענות.

"המתנחלים" הוא סרט ראשון בסוגו המציג תמונה שלמה וכוללת, היסטורית ועכשווית, של מפעל ההתנחלויות מראשיתו ב 1967 ועד היום. תוך מבט מקרוב על האנשים שמאחורי אחד האתגרים הגיאופוליטיים המרכזיים ביותר בפניו ניצבת מדינת ישראל.

בימוי: שמעון דותן (107 דק', ישראל, 2016)

 

לה צ'אנה: מלכת הפלמנקו | La Chana

בכורה: יום שלישי, 6.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: מוצ"ש, 10.6, 22:30

ראה עמ' 13

 

עוד סיפור אחד ודי – פרק א': שפה

בכורה: יום רביעי, 7.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: מוצ"ש, 10.6, 21:30   

ראה עמ' 5-6

 

סופשבוע גאווה

ימים חמישי-שבת, 8.6-10.6, ב-yes דוקו וב-yesVOD.

ראה עמ' 11-12

 

11 ביוני – 17 ביוני

 

ההבטחה: רצח מאהבה | The Promise    

בכורה: ראשון-שלישי, 13.6-11.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: שישי, 16.6, מ-21:30

ראה עמ' 10


 

עוד סיפור אחד ודי – פרק ב': מקום

בכורה: יום רביעי, 14.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: מוצ"ש, 17.6, 21:30   

ראה עמ' 5-6


 

18 ביוני – 24 ביוני

 

כל הממשלות משקרות  

All Governments Lie: Truth, Deception, and the Spirit of I.F. Stone     

בכורה: יום ראשון, 18.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: שישי, 23.6, 22:30

ראה עמ' 14


 

אלילות טוקיו | Tokyo Idols      

בכורה: יום שלישי, 20.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: מוצ"ש, 24.6, 22:30

ראה עמ' 13

 

עוד סיפור אחד ודי – פרק ג': משפחה

בכורה: יום רביעי, 21.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: מוצ"ש, 24.6, 21:30   

ראה עמ' 5-6


 

25 ביוני – 1 ביולי

 

המנוע של ניומן | Newman  

בכורה: יום ראשון, 25.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: מוצ"ש, 1.7, 22:30

 

תארו לכם מנוע שאינו צורך דלק ויכול לספק לעצמו מספיק אנרגיה.

נשמע דמיוני? זהו שלא. ב-1979 הממציא האוטו-דידקט, ג'וזף ניומן, שנחשב לדמות קונטרוברסלית בקהילה המדעית, מפתח מנוע שקורא תיגר על חוקי הפיזיקה – סוג של מכונה אלקטרומגנטית שמייצרת בעצמה יותר אנרגיה מהאנרגיה שדרושה להפעלתה. מהדורות החדשות חוגגות את ההמצאה הנפלאה וניומן אפילו מוזמן ל"טונייט שואו" של ג'וני קרסון כדי להפיץ את הבשורה ולספר על הפוטנציאל המהפכני של המכונה הנצחית, שיכולה לסיים את התלות שלנו בנפט ובדלק.

אך מה שנראה היה כתגלית מהפכנית התברר כמסלול מלא מכשולים במאבק ארוך שנים מול משרד הפטנטים האמריקאי ומול הממסד המדעי, בתי המשפט ובית הנבחרים. בסופו של דבר הפטנט לא אושר וניומן שאיבד את משפחתו וחבריו במהלך המאבק המתיש, ירד מנכסיו ונעלם מהעין הציבורית למשך 20 שנה.

הסרט שמביא את הסיפור הכמו-בדיוני הזה מנסה לעמוד על טיבו של הממציא האניגמטי דרך שיחות עם קולגות שלו ועם ניומן עצמו, ומספר על ניסיונותיו החוזרים של ניומן, לאחר שנים רבות, למצוא עדיין משקיעים למכונה שהמציא.

בימוי: ג'ון פוקס (82 דק', ארה"ב, 2016)

צפו בטריילר

 

אלוהים יודע איפה אני | God Knows Where I Am  

בכורה: יום שלישי, 27.6, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: שישי, 30.6, 21:30

 

מי היתה לינדה בישופ ומהי חידת מותה?

יומן מפורט שנשאר בבית הנטוש בו חיה בחודשי חייה האחרונים, משמש לפתרון החידה האופפת את חייה של לינדה בישופ. במשך כמעט 4 חודשים חיה בישופ כאסירה בכלא של מחשבותיה, בתוך בית נטוש בניו המפשייר. היא כותבת יומן ומחכה לאלוהים שיושיע אותה, בעודה שורדת בזכות עץ תפוחים ומי שלגים באחד החורפים הקשים ביותר שידעה ניו המפשייר.

ככל שאנו מתקדמים בסרט מתגלים לנו עוד ועוד רמזים על הסיפור המסתורי של בישופ. אחותה, בת זוגה, בתה ובעל הבית הנטוש שבו לינדה התחבאה מספרים לנו עליה ובין סיפוריהם מוקראים ציטוטים מהיומן שכתבה.

השוטר שמצא את גופתה חשב שמדובר בעוד מקרה התאבדות אך הסרט שלפנינו מגלה את האמת המרה.

בימוי: טוד ווידר, ג'ד ויידר (99 דק', ארה"ב, 2016)

לצפייה בטריילר


 

עוד סיפור אחד ודי – פרק ד': חברות

בכורה: יום רביעי, 28.6, בשעה 21:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף:  מוצ"ש, 1.7, 21:30  

ראה עמ' 5-6

 

יש לבדוק גם

במלאת חצי שנה לתחילת המלחמה

  במלאת חצי שנה לתחילת המלחמה: yes במהלך להעלאת המודעות לשחרור החטופים   במלאת חצי …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.