יום שישי , מרץ 29 2024
SS-GB, צילום באדיבות סלקום טיוי

בואו נדבר על זה: SS-GB

   לפעמים דברים טובים באים באריזות קטנות.

 

או בעולם הטלוויזיוני שלנו- במספר פרקים מועט.

 

אחרי שפופ טארטס גמר את ההלל על סדרת המציאות החלופית המדהימה של אמזון, "האיש במצודה הרמה", על שתי עונותיה וההפקה המרהיבה, מגיעה המיני סדרה הקטנה והכמעט דחוסה של הבי בי סי ומוכיחה שאפשר לצייר מציאות סיוטית שבה הנאצים ניצחו במלחמת העולם השנייה גם בקנה מידה קטן יותר.

 

במקרה שלפנינו- השנה היא 1941, זמן לא ידוע אחרי שהנאצים הביסו את הממלכה המאוחדת של בריטניה , כבשו את רובה וכנראה הוציאו להורג את צ'רצ'יל.

 

הכיבוש הנאצי בבריטניה מתנהל על פי כל הכללים המוכרים- עוצר על האוכלוסיה משעת ערב מוקדמת, דגלי צלב קרס ענקיים מעל בנייני ממשל, ארמון בקינגהאם הרוס והמלך ג'ורג' כנראה במצב בריאותי קשה, וקציני וחיילי אס אס וצבא גרמניה מסתובבים בכל מקום, מתעללים באוכלוסיה הנאנקת תחת מחסור כלכלי ולחץ משלטון דיקטטורי ומדכא.

 

גיבור הסיפור שלפנינו הוא דגלאס ארצ'ר, מפקח בילוש בכיר במשטרה הבריטית, הסקוטלנד יארד. הנאצים מאפשרים ל"יארד" להמשיך ולחקור פשעים פליליים, בעוד האס אס, שמפקח על המשטרה הבריטית מלמעלה, עוסק במיגור גילויי ההתנגדות וההתארגנויות המחתרתיות.

 

דגלאס, או דאג בפי חבריו, הוא אלמן, מטופל בבן צעיר בגיל בית הספר היסודי, מתגורר בדירה קטנה יחד עם אישה בשם גברת שינאן, גם לה ילד בגיל של בנו של דאג, והיא עצמה מחכה לבשורה על בעלה, שכנראה נפל בשבי בחזית הגרמנית.

 

העלילה נפתחת כשדאג נקרא לחקור רצח של סוחר בשוק השחור, לכאורה אירוע פלילי. אבל מהר מאוד מתברר שהנרצח אינו מי שחושבים שהוא, ושהכל קשור למחתרת הבריטית.

 

אנשים שעובדים עם דאג, לצידו ומתחתיו, מתגלים מהר מאוד כמשתייכים למחתרת, ומנסים למשוך אותו אל מזימותיהם. חלקם בדרכי נועם, חלקם באלימות ואיומים.

 

במקביל האס אס שולח מפקד חדש, חכם ואכזרי, שהופך את דאג ליד ימינו.

 

הילדים בבית הספר של דאג ג'וניור "יורדים" עליו כי אביו משתף פעולה עם הנאצים, דאג רואה את המבטים הקשים שחבריו הסובבים אותו משלחים בו, והוא בסך הכל מנסה לחזור כל ערב הביתה בשלום, לספק לבנו אוכל, לקבל תלושים לנפט ודלק , ולנווט עד כמה שאפשר בין סבך האינטרסים שסובבים אותו.

 

התוצאה היא דרמה איטית, בריטית מאוד, אך גם מותחת במיוחד. הפרק הראשון מעט קשה לצליחה בשל השתיקות הארוכות של דאג וחבר מרעיו, אבל מהפרק השני העסק כבר מעלה הילוך.

 

בתחום הרומנטי נתקל דאג בעיתונאית אמריקנית יפהפייה, שמעידה על עצמה כי היא "ראתה כבר הכל בכל אזורי המלחמה בעולם".

 

וכמקובל בז'אנר, הפרטים על העולם החלופי שבו חיות הדמויות נמסרים במשורה: צ'רצ'יל כאמור כנראה הוצא להורג, רוזבלט טרם החליט מה יעשה והאם יתערב צבאית לאחר כיבוש בריטניה, יש אזורים באנגליה שטרם נכבשו, ויש גם קצין מסתורי שמנסה להיות דה גול הבריטי, ולהכריז על עצמו כמנהיג בריטניה החופשית. אם כי במציאות החלופית שבה מתקיימת הסדרה – דה גול לא הצליח במיזם שלו.

 

חמשת הפרקים מותירים טעם של עוד, המשחק – כמקובל בבי בי סי- פשוט מעולה, ופופ טארטס כבר מתחבר לאתר הזמנת הספרים האהוב עליו כדי לרכוש את הרומן של לן דייטון מ-1978 שעליו מתבססת הסדרה.

 

המלצה חמה ביותר!

 

SS-GB משודרת בארץ בסלקום טיוי ובהוט.

יש לבדוק גם

יום האישה הבינ"ל בסלקום TV

  לרגל יום האישה הבין-לאומי שיחול בתאריך 8.3.2024   סלקום TV מעלה ספיישל "נשים חזקות …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.