יום רביעי , אוגוסט 23 2017
Home / כללי / אינתא עומרי
אינתא עומרי

אינתא עומרי

כשראה אור הספר אינתא עומרי בשנת 1994 הוא חולל סערה : משמאל כעסו על סמדר הרצפלד שהיא כתבה טקסט לא תקין פוליטית והביאה את גיבוריה לחיבור טראגי ומימין פסלו אותו כספר שחצה קוים לאומיים ודתיים מקודשים. כעת הוא רואה אור בהוצאת מחודשת שהיא גם הזדמנות לבחון מה השתנה כאן ב 23 השנים האחרונות?

 

אינתא עומרי מאת סמדר הרצפלד

"הוצאת 62"

 

אינתא עומרי הוא קודם כל סיפור אהבה, סיפור על אהבה לוהטת, נואשת, אלימה, מתמסרת וחושנית עד כאב, שמתרחשת על רקע ירושלים של האינתיפאדה הראשונה. צמד האוהבים הם יהודיה ופלסטיני. ההקשר הפוליטי מאיים להחניק את אהבתם, להפוך אותה למשל או לאלגוריה, אבל צמד האוהבים אינם נענים לציפיות של הקוראים, לא לציפיות משמאל ולא לציפיות מימין, וחותרים להתגבר על כל מכשול אפשרי בדרכם למימוש הברית ביניהם. הם יוצאים למסע ארוך בישראל/פלסטין הפצועה, תרים אחר מקורות האיבה שקורעת את הארץ, ומחפשים את המקום הסודי, המחסה או המקלט, שבו אהבתם תוכל לפרוח, או לפחות למצוא מנוחה נכונה.   

 

סמדר זכתה לגינויים חריפים וביקורות קשות על הזיווג בין ערבי ויהודייה וגם על המקום שאליו היא הוליכה את גיבוריה: סיפור אהבה טראגי-פיוטי בין צעירה יהודיה וצעיר ערבי בישראל של אינתיפאדה, המגיעים אל סף התאבדות פיזית, ומסיימים את הקשר ביניהם בכמו-התאבדות נפשית. מעין רומיאו ויוליה מודרניים שנסיבות לאומיות-חברתיות קוטעות באכזריות את אהבתם העמוקה. הרצפלד מעמידה אותנו בפני הדילמה הבינאישית החמורה שרלוונטית לחיים שלנו גם היום.

 

סמדר הרצפלד היתה בשנות ה- 30 לחייה כשראה אור הרומן "אינתא עומרי". קדם לו הרומן "אלוהים זה לא אני" שמספר על עבודתה עם ילדים במוסד. אחרי "אינתא עומרי" שראה אור בידיעות ספרים וקיבל גידופים רבים מימין ומשמאל, היא כתבה את הרומן "תחת שמי מקסיקו" (כתר) שמבוסס על נסיעה ארוכה שלה למקסיקו. אבל היא לא רוותה נחת והחליטה לפרוש מהכתיבה. לפני כשנתיים סמדר החליטה להגשים את חלומה, ולהוציא בעצמה את ספריה וספרים אחרים שהם לטעמה. היא יודעת שהבחירה להוציא לאור שוב את "אינתא עומרי" לא מבטיחה לה הצלחה או שינוי בתגובות. הפרשה האחרונה עם דורית רביניאן הבהירה לה שהקושי כאן עדיין קיים, אבל גם שהיא הקדימה את זמנה.

 

כמו הגיבורה שלה סמדר היתה צעירה מרדנית, שאומרת וכותבת מה שבא לה, כמו הגיבורה שלה היא מרגישה מאד בודדה וכמו הגיבורה שלה גם היא עבדה בחנות ספרים, ליד בית הקפה. לדבריה זה רומן עם יסודות ביוגרפיים על שני לוזרים שלא יודעים מה לעשות עם עצמם ודווקא כוחם, ההשכלה שלהם, הוא מקור הסכסוך שלהם עם סביבתם. את העליבות שלהם הם מוציאים בפיזיות שקיימת ביניהם – בעיני סמדר זה הביטוי הכי חזק לנואשות, לתחושת המוות – הם מנסים להרגיש חיים עם הגוף שלהם וגם מעבירים את הייאוש שלהם דרך המגע הפיזי.

 

לסמדר, גיבורת הספר ולעומַר, שהיא קוראת לו "הערבי שלי", אין מקום בהוויה הישראלית של אותה התקופה. תחילתו של הרומן בנסיעות ברכב שלה כמו בעולם פנימי שלהם. הם נוסעים בין הכפר החרב שממנו סולקה משפחתו של עומר לעמק יזרעאל סמל ההתיישבות, ונפגשים בעיקר במקומות רחוקים מעיניים שיתבוננו בהם. רק לא לבית שלה או שלו. הם בוחנים זה את זו כל הזמן – מה האינטרס של האחד להיות עם השני? האם מישהו מהם יבגוד בשני? לאט לאט הם מבינים שאין להם סיכוי יחד כזוג ומתוך הייאוש העמוק הזה הם בוחרים במוות – בכפר החרב, עם כדורי שינה, ובלילה שבין הקיץ לסתיו. בכל בחירה יש סמליות.

הם עושים את המעשה, הם נואשים דיים כדי למות אבל יחד. ובכל זאת, ארכיאולוג שמגיע לאזור מוצא אותם וחייהם ניצלים אבל הם לא ביחד, ואין להם אהבה.

 

סמדר לא מפחדת לתת לדמויות שלה מאפיינים שמבהירים את חלוקת התפקידים ביניהם, את המקום של כל אחד במדינה הזו. ובכל זאת יש משהו מיוחד בתיאור של עומר את הכיבוש – הוא תופס אותו כהזדמנות להשתחרר מהמקום ומהחברה שבה גדל. הגיבורה מנסה כל הזמן להשתחרר מהתפיסה שלהם את עצמם, מהתפקידים העתיקים שהם נושאים על כתפיהם. המשותף ביניהם היא תחושת הזרות שלהם במקום שבו הם חיים. סמדר לא מסתירה את המשיכה שלה אל המזרח בקסום ואת התיעוב שלה מהמזרח האירופי, עומר חולם על המערב ועל הים ועבורם השוני מסמל את התשוקה הזו- הוא הנסיך המזרחי והיא החלום המערבי. שניהם שבויים בדימויים.

 

סמדר הרצפלד  (1952) בוגרת לימודי מדעי היהדות ודתות באוניברסיטה העברית בירושלים. היא כותבת סיפורים קצרים ואפלים לאתר שלה ו"הוצאת 62" שלה מתמקדת בהוויה הנשית והיהודית ובמסגרת ראו אור גם האנתולוגיה החסידית המצליחה שערך בנימין שבילי, ספר שיריו של אבישר הר שפי ואסופת שיריה של המשוררת חיה אסתר.

 

אינתא עומרי/ סמדר הרצפלד "הוצאת 62" 218 עמודים. מחיר: 50 ₪

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *