יום שישי , מרץ 29 2024

עמודו!

טקסט שנולד מהתמודדות של חנה ליבנה עם מות אמהּ

"כתבתי מחרדה, בלילות הכתיבה דמיינתי שזו אני שוכבת שם כלואה בגוף, או כלואה מתחת לגל האבנים ולאדמת הבקעה, יתכן ולכן נבעה ממני הכתיבה. לפרוץ את החומות האלו במילים."

הפך למופע ספרותי המורכב מניו מדיה עם בתהּ

האמנית והכוריאוגרפית לילך ליבנה. מופע ששבר את המחיצה שבין קורא לסופר.

והודות לדחיפת הקהל במופעים הופך בימים אלו לספר חדש:

cid:image002.png@01D19E19.B32B37A0

עמודו מאת חנה ליבנה

הוצאת "מרום תרבות ישראלית"

מדי יום במשך שבוע, נוסעות אם ובת ממרכז הארץ לגליל. הנופים החולפים על פניהן, השירים, המראות והזיכרונות הופכים את נסיעתן למסע במרחב ובתודעה. זהו מסע פרידה מאמא וסבתא, מסע שנולד מהרצון לבודד שעות, יום, שבוע, מתוך הזמן שעבר. לגלות מדוע הסבתא צמה פעמיים בשבוע ובוכה ימים שלמים? מדוע היו צעקות, מריבות ובכי בנסיעות המשותפות? מה באמת מרגישים כלפי אימא שכבר לא אותה אימא ומה היא היתה פעם? מסע בעקבות הילדות, הנעורים והזמן החולף.

חנה ובתה האמנית והכוריאוגרפית לילך ליבנה קיימו מופע ספרותי המורכב מניו מדיה שמשלב קטעים מתוך הנובלה "עמודו", על שמה קרוי הספר. במופע הקהל יושב עם אוזניות מול מחשבים אישיים ומאזין לחנה ולילך אשר מקריאות את הנובלה ישירות לאוזניהם של הקהל, הקהל צופה בטקסט במסכים שמולו אשר משולבים בתוכו קטעי וידאו ארט תיעודיים. בכך הן שברו את הקונספציה המסורתית שקריאה צריכה להתבצע לבד.

בכתיבה רגישה ובהומור דק חודרות מילותיה של חנה ליבנה למקומות מסתור של זמנים אבודים ומנסות לגרום לזמן להיעצר, שעבר הווה ועתיד יתאחדו והנפש תוכל להתקיים במרחבי ההוויה הפתוחה. הנובלה "עמודו" והסיפורים הקצרים בספר מביאים את הסיפור הישראלי והאוניברסלי של החיים והמוות, המלחמות, התקוות הבדידות והאנושיות.

סיפורים על אהובים צעירים שהמלחמה פיתתה אותם, והמוות לקח אותם והשאיר בחורה ואישה צעירה עם החסר. סיפורים על התמודדות של נערת כפר עם העיר הגדולה, סיפור על ישראל המשתנה אחרי מות יצחק רבין, סיפורים על פחדים מאנשים, מהצלחה, מקרבה יתרה וממרחק, על ההתרחשויות התמידיות שרוחשות אצלנו בפנים, והמילים מנסות לדייק אותן, אבל תמיד אינן מצליחות.

לאחר ארבעה עשר מופעים מצליחים (בין השאר במוזיאון ת"א) אספה חנה קהל שהפציר בה להוציא לאור את הספר שהוא ליבת המופע, קהל שרצה לקרוא את "עמודו" בעצמו. אותו הקהל, יחד עם בתה, היו הגרעין שסחף את חנה לפרויקט מימון המון – ולאחר שהוציאה את רוב ספריה בהוצאות לאור גדולות ומסחריות, ביקשה לראשונה בחייה לחקור ולנסות את הקשר הישיר לקהל ולחנויות.

חנה ליבנה היא סופרת, מחזאית ומשוררת. היא הוציאה עד כה 17 ספרי ילדים ומבוגרים בהם "החברה שלי אלין", "הסודות של אבא" ו"ילד אמיתי". על ספרי הילדים זכתה בפרס "זאב", פרס "פניה ברנשטיין" ועוד.

ליבנה בוגרת ספרות עברית באוני' תל אביב, ומנחה סדנאות כתיבה. נולדה ביבנאל שבגליל התחתון וחיה בהרצליה. נשואה ואמא לשלושה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.