שבת , אפריל 20 2024

גילגמש הצעיר והגן המכושף

כתב היתדות הקדום מתעורר לחיים בספר חדש

"גילגמש הצעיר והגן המכושף"

מאת שירלי גרץ

איורים: אוריאל זוהר     אנכי הוצאה לאור

 

גילגמש הצעיר והגן המכושף הוא ספור הרפתקאות המתרחש בארץ שׁוּמֵר לפני כ 5,000 שנה. הסיפור מבוסס על דמויות מתוך "עלילות גילגמש", האפוס הגדול של המיתולוגיה הבבלית. רבים מהילדים מכירים רק את המיתולוגיה הרומית ואת האלים היווניים ושירלי גרץ, בעלת תואר שלישי באשורולוגיה שגם אוהבת לספר סיפורים, פורשת בספר הרפתקאות מקסים זה מיתוסים מהעבר הרחוק ומראשית הציוויליזציה.  

 

גילגמש השובב נשלח על ידי אֵנְלִיל, מלך האלים, לגן המכושף כדי למצא את פרא האדם אֶנְכִּידוּ ולהפוך אותו לבן אנוש מתורבת. האם יצליח להתמודד עם היצורים המיתולוגיים שחיים בגן המכושף? האם יצליח למצוא את אנכידו ולהשלים את המשימה שהוטלה עליו?

 

שירלי גרץ, ניצלה בזמן לימודיה לתואר ראשון בתולדות האמנות את אהבתה לספר סיפורים והדריכה במגוון מקומות. את הסקרנות שלה לאכדית ולהיסטוריה של המזרח הקדום גילתה בעקבות הכרות עם מורה בתחום ועבודת הדוקטורט שלה התבססה על מכתבים מהתקופה. היא קראה 3,500 מכתבים ונחשפה לעולם מלא ומיוחד. ראשית, בגלל מסורת השימור המרשימה מכיון שבאותה התקופה כתבו בכתב יתדות על לוחות חימר שנשתמרו היטב. שנית, מהמכתבים עולה שהחברה באותה תקופה היתה דומה מאד לאיך שנראית האנושות היום, בפוליטיקה, ביחסים בין האנשים ובאהבה. הספריות השלמות בכתב יתדות שהתגלו מתחת לפני האדמה, המכתבים שנכתבו בכתב יתדות ובעיקר מכתבים שכתבו נזירות, יחד עם הרצון לספר סיפור דחפו אותה לכתיבת הרומן She Wrote on Clay (2013).

זהו רומן על נשים שחיו לפני 4,000 שנים המסופר דרך סיפורה של בחורה צעירה שרוצה להיות סופרת והדרך שלה לעשות זאת היא להפוך לנזירה. בסיפור התבגרות והאהבה המרגש והמאופק, היא מתארת את הווי החיים באותה התקופה ואת המעמדות, המנהגים והחוקים.

תוך כדי כתיבת הרומן הבינה שירלי גרץ שיש סיפור נוסף שכדאי לספר, הפעם מופנה לילדים. הסיפור על המיתולוגיה הבבלית הוא גם הזדמנות להכיר לילדים את כתב היתדות!. בדש הספר יש מקרא של הכתב ושמו של כל פרק כתוב בכתב יתדות וכך הקוראים מוזמנים לפענח בעצמם את שם הפרק. אפשר לעקוב אחרי עלילות גילגמש הצעיר גם בדף הפייסבוק.

שירלי גרץ, אמא לשלושה ילדים גרה בירושלים, עובדת בספריה הלאומית. בנוסף היא כותבת מאמרים לקהל הרחב ומרצה על המזרח הקדום.  

 

"כַּמָּה אֲנִי נִפְעֶמֶת לְמִקְרָא 'גִּילְגָמֶשׁ הַצָּעִיר וְהַגַּן הַמְּכֻשָּׁף'. זֶהוּ סֵפֶר הַרְפַּתְקָאוֹת מְעֻלֶּה, שֶׁסּוֹחֵף אֶת קוֹרְאָיו הַצְּעִירִים לְמַסָּע קָסוּם. שִׁירְלִי גְרֵץ הִצְלִיחָה לַהֲפֹךְ אֶת הַמִּיתוֹסִים מֵהֶעָבָר הָרָחוֹק לְסִפּוּר שֶׁמּוֹשֵׁךְ יְלָדִים בְּנֵי זְמַנֵּנוּ." יוֹכִי בְּרַנְדֶס

 

"סֵפֶר יָפֶה וְרָאוּי בְּיוֹתֵר לְפִרְסוּם. הָאִיּוּרִים מַצְלִיחִים לִהְיוֹת מְקוֹרִיִּים, רְצִינִיִּים, שׁוֹבֵי לֵב וְלָגַעַת גַּם בַּמִּיתִי וְגַם בְּנֶפֶשׁ הַיֶּלֶד". יוֹרָם מֶלְצֵר

 

גילגמש הצעיר והגן המכושף / שירלי גרץ מנוקד. 81 עמודים מחיר: 54 ₪

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.