יום חמישי , מרץ 28 2024

אוקטובר בערוץ ההיסטוריה

אוקטובר 2015 בערוץ ההיסטוריה

 

 

20 שנה לרצח יצחק רבין : שידורים מיוחדים >> 25-23 באוקטובר – י"ב בחשוון

 

ערוץ ההיסטוריה מציין עשרים שנה לרצח ראש הממשלה, יצחק רבין, ב-4 בנובמבר 1995 (י"ב חשוון), ומקדיש את שידוריו במשך שלושה ימים לרצח הפוליטי הדרמטי בתולדות המדינה, שהותיר אומה שלמה בטראומה שנמשכת עד היום, והשפיע על דמותה של ישראל בשנים שחלפו מאז. התכניות שתשודרנה עוסקות בין השאר בליל הרצח ובאירועים שקרו מיד לאחר מכן, לצד תכניות השופכות אור על דמותו של רבין האיש, משלל היבטים: מימיו כקצין צעיר בפלמ"ח, רמטכ"ל מלחמת ששת הימים, שגריר בוושינגטון, ראש ממשלת ישראל, וכן רבין ה"פרטי"- איש משפחה, בעל, אב וסב אהוב על ילדיו ונכדיו.

 

סדרות חדשות:

 

"חיים על החרב" ימי שבת, בשעה 22:10, החל מ-31 באוקטובר. סדרה חדשה בבכורה!

מי שלא הורג – מחשל! תחרות חדשה ומרתקת, מפגישה מדי פרק ארבעה מיוצרי כלי הנשק הטובים ביותר בארה"ב, המעמידים את כישוריהם והמוניטין שלהם למבחן, בעודם מתחרים זה נגד זה ונגד השעון, ביצירת כלי הנשק המשוננים הבולטים בתולדות המין האנושי. החל מחרב סמוראי יפני, דרך גרזן קרב ויקינגי, צ'אקרם הודי ועד לחרב הצלבנים האגדית. הזוכה מבין ארבעת המתחרים, יקבל פרס של 10,000 דולרים ויוכתר כאלוף "חיים על החרב".

 

 

"אסונות הנדסה"  ימי שלישי, בשעה 22:30, החל מ-27 באוקטובר סדרה חדשה בבכורה!

גשר המכביה לא לבד; הסדרה בוחנת לעומק כמה מאסונות ההנדסה הבולטים והנודעים לשמצה בהיסטוריה המודרנית, מעבר למה שפורסם בתקשורת, כדי לגלות כיצד התרחשו, מה היו הליקויים והמחדלים ההנדסיים שגרמו להם לקרות, ואלו מאמצים נעשו בזמן אמת במטרה להציל חיי אדם מאותם אסונות הנדסה קטסטרופליים.

בין המקרים שייבחנו בתכנית: כיצד מצאו עצמם 33 כורים בצ'ילה לכודים מתחת לאדמה, בלי כמעט סיכוי להינצל? הדרמה בה חייהם של מיליוני אנשים ביפן הועמדו בסכנה מיידית עם האסון בכור הגרעיני בפוקושימה; מה הביא להתמוטטות במת מופעים במדינת אינדיאנה (בארה"ב) ולמות שבעה אנשים?

 

 

פרקים חדשים:

 

"הלוחש למכוניות" ימי שלישי, בשעה 22:05, החל מ-27 באוקטובר עונה רביעית בבכורה!

האגדה המוטורית המקועקעת, דני "The Count" קוקר, וצוות עובדיו המסור, חוזרים בפרקים חדשה של הסדרה המצליחה. בין הרפתקאותיהם: דני משחזר טנדר "פורד" מ-1942 שנטל חלק בקרבות מלחמת העולם השנייה, מייק קונה רכב "סמארט" ומתכוון לשפצו במוסך, אך קווין מזהיר אותו כי דני מתעב מכוניות חדשות ואסור לספר לו על כך; דני משפץ את הצורה ל-שברולט "אימפלה" מ-1967 עבור לקוח חשוב, אך מתקשה להיפרד ממנה בגמר העבודה…

 

 

מרתון בסוף השבוע:

 

"חידושי העולם העתיק" מרתון בשני חלקים – ימי שישי, ב-9 ו-16 באוקטובר

ערוץ ההיסטוריה משחזר את ההמצאות הגדולות של העת העתיקה, בסדרה מרתקת החושפת כיצד רבים מההישגים והפיתוחים הטכנולוגיים בהם אנו מתגאים בימינו – פותחו למעשה לפני אלפי שנים. ב-"חידושי העולם העתיק", נחשוף כיצד פותחו מונומנטים קולוסליים, כלי נשק מתוחכמים וטכנולוגיות כה מדויקות, שהגדירו מחדש את יכולת ההמצאה האנושית – חידושים המעידים כי העולם העתיק היה הרבה יותר מתקדם ממה שאי-פעם העזנו לדמיין.

 

כמו כן, נציין את המועדים והאירועים הבאים, החלים בחודש אוקטובר:

 

21 שנה להסכם השלום עם ירדן, 200 שנה לגלות השנייה של נפולאון באי סנט הלנה, 170 שנה להצטרפות טקסס לארה"ב, ו-523 שנה לגילוי אמריקה ע"י כריסטופר קולומובוס.

 

 

 

20 שנה לרצח יצחק רבין: שידורים מיוחדים ב- 25-23 באוקטובר

 

ערוץ ההיסטוריה מציין עשרים שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, בידי המתנקש יגאל עמיר ב-4 בנובמבר 1995, בכיכר מלכי ישראל בתל-אביב. במשך שלושה ימים יוקדשו השידורים לרצח הפוליטי הדרמטי בתולדות המדינה, שהותיר אומה שלמה בטראומה שנמשכת עד היום, והשפיע על דמותה של ישראל בשנים שחלפו מאז. התכניות שתשודרנה, עוסקות בין השאר בליל הרצח ובאירועים שקרו מיד לאחר מכן, וכן שופכות אור על דמותו של רבין האיש משלל היבטים: מימיו כקצין בפלמ"ח, רמטכ"ל מלחמת ששת הימים, שגריר בוושינגטון, ראש ממשלת ישראל, וגם רבין ה"פרטי" – איש משפחה, בעל, אב וסב.

 

יומן ראש ממשלה בכורה בערוץ!

 

דפדוף מרתק ביומנו של יצחק רבין בימיו האחרונים כראש ממשלה, בחודשים אוקטובר-נובמבר 1995. הסרט כולל חשיפה מדהימה של הגיוון שבפעילויותיו – כראש ממשלת ישראל, כמנהיג, כפוליטיקאי, כאדם, כאיש משפחה, כחבר חסר. הסרט עובר במהירות בין תמונות של אירועים ומשפטים קצרים של אנשים, שנגעו בחייו באותם ימים טרופים: כל אחד ו"הרבין שלו"; רבין האיש, שסיפור חייו וימיו הוא בעצם סיפורם של כל אזרחי המדינה. דפים אלה הפכו להיסטוריה של כל אזרחי המדינה, האזור והעולם.

 

רשימת המרואיינים בסרט מרשימה, וכוללת בני משפחה, אנשי צבא, מדינאים ואנשים שעבדו עם יצחק רבין במשך שנים על בסיס יומימי: רחל רבין-יעקב (אחותו של יצחק רבין), לאה רבין, יובל רבין, נועה בן ארצי (רוטמן), שמעון פרס, אהוד ברק, רחבעם זאבי, כרמי גילון, אביגדור קהלני, שמעון שבס, מרטין אינדיק (לשעבר שגריר ארה"ב בישראל), איתן הבר, יהודה וקסמן (אביו של החייל נחשון וקסמן, שנחטף בידי החמאס ונרצח בעת ניסיון החילוץ), מנחם דמתי ויחזקאל שרעבי ששימשו כנהגיו האישיים. בימוי: שחר סגל.

 

יומן ראש ממשלה. יום ראשון, 25 באוקטובר, בשעה 22:10

שידורים נוספים למחרת ב- 16:40, ויום רביעי, 28 באוקטובר בשעה 21:10

 

לילה גוב: ראיון מיוחד עם נועה ויונתן בן-ארצי בכורה בערוץ!

 

ב-7 בנובמבר 1995, שלושה ימים לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין בעצרת למען השלום בתל-אביב, גידי גוב מראיין את נכדיו, נועה ויונתן בן ארצי, במסגרת תכנית מיוחדת של" לילה גוב". השניים משתפים בחוויות אישיות וסיפורים משפחתיים על המנהיג שנרצח, שעבורם היה בראש וראשונה סבא.

 

לילה גוב: ראיון מיוחד עם נועה ויונתן בן-ארצי – יום שבת, 24 באוקטובר, בשעות 15:35 ו-21:50

שידור נוסף למחרת בשעות 18:45 ו-23:30

 

יצחק רבין: ראיון מיוחד עם אילנה דיין ורפי רשף בכורה בערוץ!

 

ראיון מיוחד שערכו אילנה דיין ורפי רשף עם ראש הממשלה יצחק רבין, ב-4 בנובמבר 1993, בדיוק שנתיים לפני הירצחו. בראיון, מדבר רבין על תהליך אוסלו, הנסיונות לאתר את הנווט השבוי רון ארד וההסתה האישית נגדו. במהלך הראיון, נשאל רבין על ההסתה האישית נגדו מימין בעקבות על ההליכה לתהליך אוסלו, והשיב למראייניו: "יכולים לצעוק 'רוצח' ו'בוגד'. זה לא יזיז אותי מהליכה בדרך שאני מאמין בה".

 

יצחק רבין: ראיון מיוחד עם אילנה דיין ורפי רשף – יום שבת, 24 באוקטובר, בשעות 17:40 ו-23:10

שידור נוסף למחרת בשעה 20:50

 

רצח רבין: תיק לא-סגור

 

עשר שנים לאחר רצח יצחק רבין נרצח בסיום עצרת למען השלום בככר מלכי ישראל ב-4 בנובמבר 1995 על-ידי יגאל עמיר, יצא הבמאי והמפיק נפתלי גליקסברג לחקור מחדש את האירוע הדרמטי ששינה את מדינת ישראל לנצח. התוצאה: סרט תעודה המרתק ומעורר המחשבה – "רצח רבין: תיק לא-סגור".

 

במהלך הסרט, חושף התחקיר פרטים חדשים ומעלה לדיון סוגיות חשובות שטרם זכו למענה אודות הרצח. לראשונה, ניתנה ליוצרי "רצח רבין: תיק לא-סגור" גישה לבגדים שלבש רבין בליל הרצח. במהלך בדיקת הבגדים, חושף גליקסברג חור שלישי (בנוסף לשני החורים בגב ובעמוד השדרה) – חור בצד הקדמי של חולצתו וגופייתו של רבין. והרי ועדת שמגר שחקרה את נסיבות רצח יצחק רבין קבעה כי ראש הממשלה נורה מאחור ונפגע על-ידי שני קליעים. מהו אותו חור שלישי? מהיכן הגיע? לטענת ד"ר יהודה היס, ראש המכון לרפואה משפטית, אין מדובר בחור שנוצר מקליע, אלא בקרע בלבד. הסרט כולל שחזור של אירועי ליל הרצח בכיכר מלכי ישראל, בנסיון להציג תמונה מלאה של האירועים שהתרחשו. מדוע פרט כה חשוב, כמו חור שלישי בחולצתו של רבין, לא מוזכר בשום דו"ח או מסמך רשמי? האם מדובר בטעות אנוש או שמא הייתה כאן הסתרת מידע מכוונת?

 

בסרט מתראיינים בין השאר נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, שעמד בראש ועדת החקירה הממלכתית שחקרה את הרצח, עורכת הדין פנינה גיא – התובעת במשפטו של יגאל עמיר –  החושפת כי איש לא טרח לעדכן אותה על קיומה של קלטת שצילם חובבן בזירת האירוע המתעדת את הרצח. כמו כן, מתראיין תת-ניצב בדימוס יעקב שובל, שמונה מטעם משטרת ישראל על אבטחת העצרת. שובל טוען כי שמע את הצעקות המפורסמות "סרק! סרק!" לאחר היריות אל עבר ראש הממשלה, אך מסרב לומר מי לדעתו אחראי להן.

 

 

רצח רבין: תיק לא סגור. יום שבת, 24 באוקטובר, ב-18:05

שידורים נוספים למחרת ב-11:40 ו-21:15, וחמישי, 29 באוקטובר ב-22:10

 

השבוע הארוך ביותר

 

תכנית מיוחדת הסוקרת את שבוע האבל שחוותה מדינת ישראל, בעקבות רצח ראש הממשלה יצחק רבין ב-4 בנובמבר 1995: מההודעה הראשונה שנמסרה בערוץ 2, עת נאלץ השדר יורם ארבל לקטוע את לוח השידורים הרגיל ולהודיע על שלוש יריות שנורו בכיכר מלכי ישראל לעבר ראש הממשלה, דרך ההכרזה הדרמטית של מזכיר הממשלה איתן הבר על מותו של רבין, תגובות מנהיגי העולם לרצח, ועד לההתכנסות הספונטנית של מאות אלפי צעירים – "נוער הנרות" – בכיכר מלכי ישראל (לימים כיכר רבין) בימים שלאחר הרצח. עוד בתכנית, קטע מראיון שעניק רבין שנתיים לפני הרצח, בנובמבר 1993, בו אמר: "יכולים לצעוק 'רוצח' ו'בוגד'. זה לא יזיז אותי מהליכה בדרך שאני מאמין בה".

 

השבוע הארוך ביותר. יום שבת, 24 באוקטובר, בשעות 15:05 ו-21:20. שידור נוסף למחרת ב-18:15

 

יצחק רבין: מזווית אישית

 

במרכז התכנית לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין, מתראיינות עשר דמויות שליוו אותו לאורך תקופות שונות בחייו. החל מילדותו בביתו בתל-אביב, דרך לימודיו בתיכון היוקרתי כדורי, התגייסותו לפלמ"ח, שם הפך ללוחם ומפקד מוערך וכלה בכניסתו לפוליטיקה, בחירתו פעמיים לראשות הממשלה הממשלה, הישגיו, הסתבכויותיו, והתפתחותו במישור המדיני עד לרגעי השיא שהתבטאו בחתימת הסכמי שלום עם הרשות הפלשתינאית וירדן. החלק האחרון של התכנית, עוסק בליל הרצח, ה-4 בנובמבר 1995. בתכנית מתראיינים בין השאר רחל רבין-יעקב, איתן הבר, מירי אלוני וחבריו הקרובים של המנהיג שנרצח.

 

רצח רבין: מזווית אישית. יום שבת, 24 באוקטובר, בשעות 16:50 ו-22:20. שידור נוסוף למחרת ב-20:00

 

יצחק רבין של הפלמ"ח

הסרט שהופק לאחר רצח יצחק רבין, מספר על שורשיו כלוחם צעיר בשורות הפלמ"ח (בין השנים 1948-1941) התקופה בה התגבשו תכונותיו של רבין כלוחם ומנהיג בעל חזון ואומץ לב. בין המרואיינים בתכנית: לאה רבין, רחל יעקב וחיים גורי.

 

יצחק רבין של הפלמ"ח – יום שבת, 24 באוקטובר ב-16:05. שידור נוסף למחרת ב-19:15

 

רבין – ביוגרפיה

סרטו של בן שני,"רבין", המספר על הביוגרפיה של ראש הממשלה, יצחק רבין, מילדותו ועד ליל הרצח, ב-4 בנובמבר 1995. הסרט מתעכב בתחנות חייו של רבין, ובהן מלחמת העצמאות, חלקו בקרבות על ירושלים, גירוש הכפרים הערביים ובפרשת אלטלנה, הקמת צה"ל ובנייתו עד מלחמת ששת הימים, ה"התמוטטות" ערב המלחמה והמאבק על תהילת הניצחון עם משה דיין, הקדנציה הראשונה של רבין כראש ממשלה באמצע שנות השבעים, יחסיו עם שמעון פרס והמתנחלים, מלחמת לבנון הראשונה, האינתיפאדה והסכמי השלום. ציר היחסים רבין-פרס הוא ציר מרכזי בסרט. שמעון פרס עצמו, כמו גם איתן הבר ודב גולדשטיין (שחיבר עם רבין את האוטוביוגרפיה "פנקס שירות") מתראיינים בסרט בגילוי לב, ושופכים אור חדש על מערכת היחסים רוויית היצרים, שהשפיעה על הפוליטיקה הישראלית במשך ארבעה עשורים.

 

רבין – ביוגרפיה. יום שישי, 23 באוקטובר, בשעה 16:20

שידור נוסף למחרת ב-13:25 ויום ראשון, 25 באוקטובר ב-17:05

 

 

סדרות חדשות בבכורה:

 

חיים על החרב / Forged In Fire  סדרה חדשה בבכורה!

התחרות המרתקת החדשה מבית היוצר של ערוץ ההיסטוריה מפגישה בכל פרק ארבעה מחרשי כלי הנשק הטובים ביותר בארה"ב, המעמידים את כישוריהם ואת המוניטין שלהם למבחן, כאשר הם מתחרים זה נגד זה, ונגד השעון, ביצירת כלי הנשק המשוננים הבולטים בתולדות המין האנושי, כשהזוכה יקבל 10,000 דולרים ויוכתר כאלוף התכנית. את כלי הנשק השונים הם מכינים בידיים, בעזרת שימוש ב"מחסן כלים" מיוחד שניתן להם בתכנית, הכולל חומרים טבעיים ואורגניים.

 

בין אם הם מייצרים את חרב ה"קטאנה" של הסמוראים היפנים (שזכורה מסרטי "קיל ביל" של קוונטין טרנטינו), גרזני קרב ויקיניגיים, חרבות מלחמה מתקופת ימי הביניים, או טבעת הטלה חדה עשויה פלדה או במלים אחרות: הצ'אקאם ההודי, כלי הנשק אותם הם ייצרו במהלך התכנית, יהיו שמישים וקטלניים לגמרי – לתפארת אמנות המלחמה.

 

ההיסטוריה המיוחדת של כל כלי נשק, תסופר באופן יצירתי תוך-כדי יצירתו בתכנית, כאשר התוצאה הסופית אליה מגיעים המתמודדים: כלי הנשק המוכנים בתצורתם הסופית, יעמדו למבחן נוקשה וחסר רחמים על-ידי פאנל מיוחד של שופטים מומחים בעלי שם עולמי בתחום כלי הנשק.

 

המבחנים הדינמיים ויוצאי-הדופן הללו, נועדו לבחון את כלי הנשק שהחרשים מכינים במצבים קיצוניים ביותר. השופטים יצטרכו להחליט מי מהמתמודדים יודח ומי נשאר – עד שבשלב הסופי יוכתר זוכה יחיד מבין ארבעת חרשי החרבות שהחלו את התכנית, שיזכה בפרס כספי של 10,000 דולרים ויוכתר כ"אלוף חיים על החרב".

 

חיים על החרב. ימי שבת, בשעה 22:30, החל מ-31 באוקטובר. בכורה!

שידור נוסף בימי ראשון בשעות 18:00 ו-23:00, וימי שני ב-18:00

 

 

אסונות הנדסה / Engineering Disasters סדרה חדשה בבכורה!

 

 

עולם ההנדסה בנה את העולם המודרני כפי שאנו מכירים אותו כיום – מגורדי שחקים, דרך אוטוסטרדות רחבות-יריעה ועד למסעות באוויר – כל אלו לא היו יכולים לקרות לולא הידע של עולם ההנדסה.

 

הסדרה החדשה בוחנת לעומק כמה מאסונות ההנדסה הבולטים והנודעים לשמצה בהיסטוריה המודרנית, מעבר למה שפורסם בתקשורת, כדי לגלות כיצד התרחשו, מה היו ליקויים והמחדלים ההנדסיים שגרמו להם לקרות, ואלו מאמצים נעשו בזמן אמת במטרה להציל חיי אדם מאותם אסונות הנדסה קטסטרופליים.

 

כיצד מצאו עצמם 33 כורים בצ'ילה לכודים מתחת לאדמה, בלי כמעט סיכוי להינצל? סיפור הדרמה בה חייהם של מיליוני אנשים ביפן הועמדו בסכנה מיידית עם האסון בכור הגרעיני בפוקושימה; נבדוק מה הביא להתמוטטות במת מופעים פתוחה לקרוס במדינת אינדיאנה בארה"ב ולגרום למותם של שבעה אישים? כיצד נעלם אוסף מכוניות "קורבט" כאילו בלעה אותו האדמה? מה הייתה הסיבה להתפרקותו המוחלטת של מרכב מטוס, תוך כדי טיסה? מה עומד מאחורי הקריסה של אצטדיון מקורה בארה"ב?

 

מדי פרק יחשפו מקרוב את הגורמים לאסונות ההנדסיים שגבו נזק רב ונפגעים בנפש, באמצעות ראיונות עם עדי ראייה, מומחים להנדסה, שימוש בגרפיקה משוכללת וקטעי וידאו מצמררים של "רגע האסון" עצמו – המגוללים יחדיו את סיפור אסונות ההנדסה המפחידים בעולם.

 

אסונות הנדסה. ימי שלישי, ב-22:30, החל מ-27 באוקטובר. בכורה!

שידור נוסף למחרת ב-18:00, ובימי שישי, ב-13:50 ושבת ב-19:40

 

 

פרקים חדשים בבכורה:

 

הלוחש למכוניות /Counting Cars – Season 4  פרקים חדשים בבכורה!

מרבית האנשים בלאס וגאס מהמרים עם ז'יטונים. אבל דני "The Count" ("הרוזן") קוקר, מהמר שם עם מכוניות. דני, אגדה מוטורית מחוספסת ומקועקעת המוכרת מהופעות האורח שלו בסדרה "היסטוריה למכירה", חי ונושם מכוניות מתוצרת אמריקה. כשדני מבחין במכונית שהוא רוצה, הוא יעשה הכל על-מנת להשיג אותה – כולל להציע כסף מזומן על המקום, לבעלים המופתעים של הרכב שמבוקש על-ידו… ככה זה, כשאתה "הלוחש למכוניות"

 

בין עלילות הפרקים החדשים: מייק קונה רכב "סמארט" ומתכוון לשפצו במוסך, אך קווין מזהיר אותו כי דני מתעב מכוניות חדשות ואסור לספר לו על הדבר… דני משחזר טנדר "פורד" מ-1942 שנטל חלק במלחמת העולם השנייה(!), שאנון משחזר מכונית פולקסווגן "קרמן גיאה" משנת 1962 עבור לקוח שמעוניין להעניק אותה כמתנת יום נישואין לאשתו, ראיון ושאנון מתקשים לעמוד בדרישות של לקוח המעוניין בשלל פיתוחים עבור אופנוע ההרלי דייוידסון Road Glide שלו.

 

ממכוניות פורד מודל טי משנות ה-20, דרך דגמי שברולט קלסיים, אופנועי הארלי דייוידסון סקסיים ועד למכוניות צעצוע ואופנועים עם סירה, דני והצוות לא בוחלים באמצעים כשמשימתם היא לאתר, לשפץ ולהרוויח כסף ממכוניות ואופנועים אמריקאים קלסיים. ב"הלוחש למכוניות", דני קוקר וצוות עובדיו, מאתרים מכוניות ואופנועים נדירים ברחבי לאס וגאס, ולאחר מכן משפצים, משחזרים ומלטשים אותם בקצב רצחני במוסך, הכל כדי להשאיר את העסק רווחי.

 

הלוחש למכוניות – פרקים חדשים. ימי שלישי ב-22:05, החל מה-27 באוקטובר. בכורה!

שידור נוסף למחרת ב-13:50, ימי שישי ב-15:30 ושבת ו-10:30

 

 

מרתון בשני חלקים: ימי שישי ב-9 ו-16 באוקטובר

 

חידושי העולם העתיק /  Ancient Impossible

 

  • הידעתם שנשק להשמדה המונית פותח כבר בימי קדם?
  • איזו אימפריה בנתה דרך מהירה חוצת-יבשות, שהשתרעה מאירופה עד לב אסיה?
  • מי היו האיינשטיינים, הסטיב ג'ובסים והתומס אדיסונים של העת העתיקה?

 

"חידושי העולם העתיק" הינה סדרה מרתקת, החושפת כיצד רבים מההישגים והפיתוחים הטכנולוגיים הבהם אנו מתגאים בימינו –  פותחו למעשה לפני אלפי שנים. כך למשל, נלמד באחד מפרקי הסדרה, כי ניתן לאתר את שורשיה של נושאת המטוסים המודרנית בספינה עתיקה בעלת סיפון גדול יותר ממגרש כדורגל וצוות שמנה למעלה מ-6,000 ימאים(!)  נגלה שהמצרים הקדמונים הצליחו לבנות באמצעים של העולם העתיק, מונומנט הגדול יותר מ"הר הנשיאים" ראשמור שנבנה בארה"ב של המאה ה-20, ואף נחשוף כי נשק להשמדה המונית היה בשימוש כבר בימי קדם, בדמות תותח יורה קליעים ע"י שימוש בכח קיטור, וקרניים קטלניות שהבעירו אניות אויב.

 

במהלך עשרת פרקי "חידושי העולם העתיק", נלמד על בנייתם מונומנטים קולוסליים, יצירות הנדסיות בלתי-אפשריות וטכנולוגיות כה מדויקות שהגדירו מחדש את יכולת ההמצאה האנושית – המעידות כי העולם העתיק היה מתקדם ממה שהעזנו אי-פעם לדמיין – רבות בזכות מדענים, מהנדסים ופילוסופים גאונים פורצי דרך.

 

נצא למסע מרתק בעבר ונחשוף תמונה שונה באופן קיצוני ממה שנטינו לחשוב על העבר שכולל חידושים והמצאות שכל-כך הקדימו את זמנן, עד כי אנו משתמשים בהן עד היום. יוצרי הסדרה "חידושי העולם העתיק" משתמשים בשיטות מדעיות חדישות כדי לגלות עולמות אבודים שהרבה יותר דומה לעולמנו הנוכחי משנטינו לחשוב, וחושפים כיצד תכניות האב של הטכנולוגיה המודרנית מצויות בדברי ימי העולם העתיק.

 

חידושי העולם העתיק: חלק 1: פרקים 5-1, שישי, 9 באוקטובר החל מ-21:15, שידור נוסף למחרת מ-10:20

חידושי העולם העתיק: חלק 2: פרקים 10-6, שישי, 16 באוקטובר החל מ-21:15, שידור נוסף למחרת מ-10:15

 

 

 

 

 

ערוץ ההיסטוריה מציין מספר אירועים בולטים שחלים בחודש אוקטובר:

 

21 שנה להסכם השלום עם ירדן ב-26/10/1994

 

ב-26 באוקטובר 1994, נחתם הסכם שלום היסטורי בין ישראל לשכנתה ממזרח, ירדן, בטקס חגיגי שנערך בערבה. המלך חוסיין וראש ממשלת יצחק רבין חתמו על ההסכם בטקס חגיגי שנערך בערבה במעמד נשיא ארה"ב דאז, ביל קלינטון. לרגל המאורע נשדר את התכנית:

 

שלום, ירדן / Peace With Jordan

סרט מיוחד שנעשה ע"י העיתונאי דב גילהר, במלאת עשר שנים לחתימת הסכמי השלום בין ירדן לישראל, בו מתראיינים בין השאר: שמעון פרס, איתן הבר, דני יתום, שבתאי שביט, מרואן מועשר, ואנשי התקשורת חיים יבין, רינה מצליח ודן סממה.

שלום ירדן. יום שני, 26 באוקטובר, בשעות 18:00 ו-23:00, שידור נוסף בשישי, 30 באוקטובר ב-21:20

 

200 שנה לתחילת הגלות השניה של נפולאון באי סנט הלנה ב-17/10/1815

 

בנייתה של אימפריה: צרפת של נפולאון / Engineering an Empire: Napoleon: Steel Monster

במהלך ההיסטוריה, הגיעה צרפת להישגים אדריכליים מרשימים שהותירו חותם עד ימינו, ובהם: כנסיית נוטרדאם בפריז, קתדרלות ימי הביניים הגותיות שהיוו השראה לקתדרלות ברחבי היבשת, ומבצרים צבאיים בלתי-עבירים שתוכננו ע"י המהנדס הצבאי המבריק סבסטיאן וובון.

בנייתה של אימפריה: צרפת של נפולאון  – שבת, 17 באוקטובר ב-19:45, שידור נוסף למחרת ב-14:05

 

170 שנה להצטרפות טקסס לארה"ב ב-13/10/1845

 

10 דברים שלא ידעת על: טקסס / 10 Things You Don't Know About: Texas

הסדרה חושפת עובדות חדשות על דמויות, תקופות וסמלים בהיסטוריה האמריקנית מקדישה פרק לטקסס. למדינת "הכוכב הבודד" עבר מפתיע שלא נחשף עד עתה. המדינה העצמאית שהצטרפה לארצות הברית של אמריקה רק ב-1845 היסטוריה עשירה ומכוונת הכוללת פיראטים, אסונות טבע, נשק פוליטי סודי בלתי-נתפס ואפילו חיות אקזוטיות.

10 דברים שלא ידעת על: טקסס. יום שלישי, 13 באוקטובר ב-17:20, שידור נוסף למחרת ב-13:25

 

523 שנה לגילוי אמריקה ע"י כריסטופר קולומובוס ב-12/10/1492

 

קולומבוס: המסע האבוד /     Columbus: The Lost Voyage

תכניות מיוחדת המציגה את סיפור מסעו האחרון של מגלה הארצות הנודע כריסטופר קולומבוס. פחות מעשור לאחר מסעו לגילוי אמריקה ב-1492, מוצא עצמו קולומבוס בכלא כאחרון הפושעים. משם הוא מתכנן את בריחתו – מסע אחרון שנועד לטהר את שמו לנצח. אך המסע שתיכנן קולומבוס – מציאת נתיב מהיר מאירופה לסין – הפך במהרה לסיוט. מגלה הארצות האגדי נאלץ להתמודד במקביל מול איתני הטבע, גורמים עוינים במקומות אליהם הוא מגיע ואפילו צוותו שלו שיצא נגדו.

קולומבוס: המסע האחרון – יום שני, 12 באוקטובר בשעות 16:40 ו-23:00, שידור נוסף למחרת ב-13:15

 

יש לבדוק גם

יום האישה ב-yes

  יום האישה 2024 ב-yes       שיתוף פעולה עם 'שבוע הנערה הישראלית' וסרטי דוקו על נשים …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.