יום שלישי , נובמבר 21 2017
Home / כללי / חדשות טלוויזיה: ינואר בערוץ YES דוקו

חדשות טלוויזיה: ינואר בערוץ YES דוקו

מה-9 ועד ה-22 בינואר – ספיישל דוקו-שף חוזר, עם שלל סרטים מעוררי תיאבון על מסעדנות, בישול, וחומרי הגלם שאנחנו אוכלים.

שלושה כוכבי מישלן

Three Stars

בכורה:  ראשון, 9.1, 22:00. גם ב-VOD.

מדריך מישלן הוא, כידוע, מדריך המסעדות היוקרתי בעולם. כל מסעדה, שזוכה בכוכביו, מקבלת מיד הכרה עולמית באיכותה, בפופולאריות שלה ובעלייה בהכנסותיה.  שפים של מסעדות, שמקבלות את הדירוג הגבוה ביותר – 3 כוכבים –  נהפכים בן יום לסלבס והופכים להיות מבוקשים בטלוויזיה, בעיתונות ובתחרויות הבישול השונות.

הסרט שלפנינו מביא את סיפורם של 9 שפים משלוש יבשות שונות, שמסעדותיהם דורגו בכוכבי מישלן.

הסרט מציג את מאחורי הקלעים של החיים היומיומיים של אותם שפים, הרחק מאור הזרקורים. הוא חושף את אמנות הבישול ברמה הגבוהה ביותר ע"י עריכה משולבת של השגרה במטבחים השונים לצד דעותיהם של מומחים מתחום הקולינריה.

מתברר שאותם שפים, שמנהלים שיחות חולין מנומסות עם לקוחותיהם ומעלים את הטון כשמדובר בצוות העובדים במטבח, עורכים בעצמם גם את הקניות בשווקים המקומיים, מבצעים ניסויים במעבדות גסטרונומיות; ואפילו אפשר למצוא אותם מחפשים צמחים אכילים על קו החוף.

בימוי: לוץ' הכמייסטר (52 דקות, אנגליה/גרמניה/צרפת, 2010)

תמיד לשירותך: מלצריות ואמנות השירות

Dish: Women, Waitressing and the Art of Service

בכורה:  שלישי, 11.1, 22:00. גם ב-VOD.

מהדיינרים של טורנטו והמסעדות הסקסיות של מונטריאול, דרך המזללות המעודכנות של פאריס ועד ה"ברים עם משרתות" (Maid Bars) של טוקיו – הסרט מביא מבט מבפנים על מגדר, כוח ואמנות השירות.

מאיה גאלוס, במאית הסרט, מלצרית לשעבר, יוצאת לאכול בחוץ ומוציאה את כל האמת על מלצריות, בעלי מסעדות, רבי-מלצרים והדרישות של העבודה. מה שמתגלה הן הפנטזיות, התשוקות והדעות הקדומות שמושלכות על נותנות השירות – כולל אלה שחושבים שהן תחליף לאשה שלהם, או חברה או משרתת אישית.

עוד היא מגלה שככל שהמחירים הנקובים בתפריט עולים, והשירות מקבל כבוד ושכר שמגיע לכל בעל מקצוע – או אז מספר המלצריות צונח. המסעדות הכי מתוחכמות מעסיקות רק גברים שישרתו את הלקוחות האמידים שלהן.

כך או כך, הסרט מביא מבט עסיסי ופוקח עיניים על נשים בעסקי המסעדנות.

לעולם לא תסתכלו על המלצרית שלכם שוב באותו אופן.

בימוי: מאיה גאלוס (70 דק', קנדה, 2010)

היית אוכל פיל?

Could You Eat an Elephant?

בכורה:  חמישי, 13.1, 22:00. גם ב-VOD.

פרגוס הנדרסון וג'רמי לי הינם שניים מהשפים הנועזים ביותר של אנגליה.

הם יוצאים למסע קולינארי אֶפּי ברחבי אירופה, אסיה ואפריקה כדי לבדוק את הגבולות של עצמם.

כדי למצוא את תקרת הזכוכית הקולינארית שלהם, הצמד יאכל שורה של חיות שאכילתן נחשבת לטאבו בחברה המערבית, אך נחשבות כחלק מהתזונה היומית בחלקים אחרים של העולם.

פרגוס וג'רמי יפתחו ביצורים קטנים ויפלסו את דרכם למעלה עד לגדולים ביותר. הם יבקרו במקומות שבהם הבשרים הללו הם מקומיים ועונתיים, ויראו האם הם יכולים לאכול אותם בצורות ההגשה המסורתיות – מחיפושיות וגבינות שורצות תולעים, דרך חולדות, נחשים, כלבים, סוסים, פילים ולבסוף אפילו קופים.

ככל שהמנות הופכות יותר ויותר קשות לעיכול (בעיקר מנטאלי), נקבל מבט רציני על טאבואים במזון, על גועל-נפש קולינארי ועל דעות קדומות גסטרונומיות. (אנגליה, 2010)

דגש מיוחד בדוקו-שף הפעם – על המתוק מתוק:

מפעל השוקולד של ווילי

Willie's Wonky Chocolate Factory

בכורה:  שני-חמישי, מה-10.1, 21:05. גם ב-VOD.

לווילי הארקורט-קוז, יזם אקצנטרי וססגוני, יש חלום גדול: הוא רוצה לעשות את השוקולד הטוב ביותר בעולם – מפול הקקאו הבודד, עד למוצר המוכן לאכילה, ולא זאת בלבד. כדי להגשים את החלום הזה הוא לוקח את אשתו, טניה, ואת שלושת ילדיו לוונצואלה, שם יגדל בעצמו פולי קקאו, מתוך כוונה להפוך אותם לשוקולד פרמיום במפעל שלו שבדבונשייר, אנגליה. בינות לדרמה הגדולה שבה הוא מסכן את הכל כדי להגשים את חלומו, משובצים גם מתכוני שוקולד מפתים, שיגרמו לכל שוקוהוליק באשר הוא להזיל ריר בכמויות מסחריות.

ווילי מתעתד להיות אחד הבריטים הראשונים, מאז קאדבורי, שיגדלו וייצרו את השוקולד שלהם בעצמם. התכנית היא להשיק שלושה סוגים שונים של שוקולד מ-100% קקאו, שכל אחד מיוצר מפולים בטעם שונה.

בימוי: סאות'ן מוריס (4X50 דק', אנגליה, 2008)

מהפיכת השוקולד של ווילי

Willie’s Chocolate Revolution: Raising The Bar

בכורה:  ראשון-רביעי, מה-16.1, 21:05. גם ב-VOD.

סידרת פולו-אפ לסדרה הראשונה, ובה העסק של ווילי מתרחב ומתמקם במקום טוב בשוק המגדנות הבריטי. במקביל לניסיונותיו להפיק שוקולד חלב בטעמים, הוא לוקח על עצמו אתגר גדול עוד יותר – לשכנע את האומה לצרוך שוקולד אמיתי ואיכותי, וזאת ע"י סידרה של תעלולים ואירועים ציבוריים.

הפרק הרביעי (Willie's Perfect Chocolate- Christmas) – פרק ספיישל מיוחד לכבוד חג המולד.

בימוי: סאות'ן מוריס (4X50 דק', אנגליה, 2009)

שוקולד: האמת המרירה

Chocolate, the Bitter Truth

בכורה:  שני, 10.1, 22:00

האמת מאחורי ייצור שוקולד רחוקה מלהיות מתוקה. כמעט עשור אחרי שהתחייבה להכחיד עבודת ילדים, התעשייה עשתה מעט מאד למנוע אותה. למעלה מ-40% מייצור הקקאו העולמי מגיע ממערב אפריקה, מאזור חוף השנהב, שם ממשיכים לסחור בילדים צעירים ולאלץ אותם לעבוד בחוות קקאו.

העיתונאי הבריטי פול קניון יורד למחתרת ומתחזה לסוחר קקאו במע' אפריקה. הוא מגלה ילדים בני 7 שעובדים שעות ארוכות במטעי הקקאו ועוזרים לייצר את השוקולד שאנחנו אוהבים כל-כך. הוא רוכש טון קקאו שיוצר ע"י ילדים ומגלה עד כמה קל למכור אותו לשרשרת האספקה, שתוביל אותו בסופו של דבר לרחובות שלנו. הוא עוזר גם להציל ילד בן 12 – שנסחר בין הגבולות כעבד מודרני – ומאחד אותו שוב עם אמו.

לראשונה אנו פוגשים את הילדים שקוטפים קקאו אך מעולם לא טעמו שוקולד.

(אנגליה, 2010)

איש הממתקים: סיפורו של דיוויד קליין

Candyman: The David Klein Story

בכורה:  שני, 17.1, 22:00. גם ב-VOD.

סיפור עלייתו ונפילתו של דיוויד קליין, האיש שהמציא את סוכריות הגומי "ג'לי בֶּלִי".

הסרט מביא את סיפורו האמיתי והמדהים של דיוויד קליין, ממציא ממתקים אקסצנטרי מאל.איי, שב-1976 היתה לו הארה של פעם בחיים – הוא בא עם הרעיון של סוכריות גומי "ג'לי בלי" (Jelly Belly). הסוכריות הצבעוניות הללו הגיעו בכמה טעמים מדהימים והיו מוצר חדשני ביותר. עד מהרה הפכו הסוכריות הללו לתופעה ייחודית בתרבות הפופולארית וחוללו מהפיכה בתעשיית הממתקים. זה לא הזיק גם שאישיות חשובה כמו רונלד רייגן, בתקופת היותו נשיא ארה"ב, הכריז שאלה הסוכריות החביבות עליו ביותר.

האישיות הססגונית של דיוויד וחוש העסקים המפוקפק שלו, הובילו אותו לוותר על עסק הסוכריות שלו שניה לפני שהפך להצלחה מטורפת. הוא נאבק מאז ברגשות חרטה קשים. ג'לי בלי צמחה לחברה ששוויה הוא מיליארד דולר, והחברה מחקה את דיוויד במכוון מההיסטוריה.

האם יש מקום לגאונים אקסצנטרים בעולם התאגידי של ימינו?

זהו סרט על שני הצדדים של החלום האמריקאי, על אדם שאיבד אימפריית ממתקים, אבל לא מכר את נשמתו.

בימוי: קוסטה בואטס (75 דק', ארה"ב/ניו-זילנד, 2010)

וגם כל מה שצריך לדעת על המזון המתועש שאנחנו צורכים –

כל האמת על תוספי מזון

E-Numbers – An Edible Adventure

בכורה:  שלישי-חמישי, מה-11.1, 20:10

עיתונאי המזון הבריטי סטיבן גייטס יוצא להרפתקה בשלושה פרקים במטרה לחשוף את כל האמת על תוספי המזון הידועים לשמצה הללו – מספרי ה-E. העולם המפתיע של מספרי ה-E יכלול, למשל, מפעלים שמוכרים שיער אדם (E920) או חוות חיפושיות בה מועכים את החרקים ליצירת צבע מאכל אדום (E120). על הדרך יפגוש גייטס אשפים של כימיה קולינארית שהופכים את הבייקון לורוד ואת העוגיות לקריספיות, ויגלה האם התוספים הללו ראויים למוניטין הרע  שיצא להם, או שמא הם עשויים להיות טובים לנו.

פרק 1: צבעי מאכל. סטיבן מגלה מדוע הכימיקלים הללו מקבוצת מספרי ה-E משפיעים לא רק על המראה של האוכל שלנו, אלא גם על הטעם שלו. הוא לומד על הקשר בין עוגיות וממתקים מסוימים לחרקים ולפלמינגו, ומדוע לחלק מצבעי המאכל הללו עלולות להיות תופעות לוואי. הוא צולל גם לעולם של משפרי הטעם וחושף מדוע לאכול מונוסודיום גלוטמט לאו דווקא גרוע יותר מלאכל גבינה או פטריות. הוא מקבל גישה נדירה לעולם המאגי של תעשיית משפרי הטעם שיכולה לשנות את האוכל שלכם ללא הכר (ולשכנע אפילו ילדים שונאי-ירקות לאכול כרוב ניצנים….).

פרק 2: חומרים משמרים. סטיבן נכנס לעולם החומרים המשמרים מקבוצת מספרי ה-E ומגלה אחד ששומר על הבייקון מפני חיידקים קטלניים, אחד שיכול להפוך לחומר נפץ, ואפילו אחד שכל המין האנושי לא יכול להתקיים בלעדיו.

פרק 3: ממתיקים מלאכותיים. והנה עולם הממתיקים המלאכותיים שמחליפים את הסוכר, וכאלה שנועדו לשמור על צורתו על המזון – למשל תוסף ששומר על גלידה מפני קרח, או תוסף מאצה שמצוי בעוגות. הוא אפילו עובר בדיקת MRI כדי לבדוק האם הממתיקים המלאכותיים הללו מתוחכמים מספיק כדי לרמות את המוח שלנו.

(3×50, אנגליה, 2010)

מפעל המזון של ג'ימי

Jimmy's Food Factory

בכורה:  ראשון-חמישי, מה-16.1, 19:35

ג'ימי דוהרטי, חוואי בריטי ומגיש פופולארי (וחבר ילדות של ג'יימי אוליבר), יוצא לבדוק בסדרה שלפנינו את ההיבט המדעי, שמאחורי המזון המתועש. הוא מבצע ניסויים, מבקר בחוות חקלאיות ובמפעלים ובודק איך משמרים, מייבשים, מקפיאים ואורזים את האוכל, שמונח לפנינו, בסופו של דבר, על גבי המדפים בסופר.

פרק 1 – ארוחת הבוקר – בפרק זה הוא בודק את רכיבי ארוחת הבוקר שלנו ומעלה, בין השאר, את השאלה – למה יצרני המזון מסירים דווקא את החלק המזין ביותר של התירס בתהליך הכנת הקורנפלקס?

פרק 2 – מה יש בסנדוויץ' שלי? – בפרק זה הוא בודק איך הלחם של הסופר-מרקט מצליח להישאר טרי ורך לאורך כל השבוע? אם גבינה צהובה מתועשת מכילה רק 60% גבינה – מה יש בשאר? ואיך מאריכים את חיי הסלט הארוז בשקית?

פרק 3 – מהמקפיא – בפרק זה הוא בודק מה קורה לחלב לפני שהוא מגיע למקררים של הסופר? וכמה בקטריות נחוצות כדי להפוך את החלב בסופו של דבר לגבינה?

פרק 4 – שימור – בפרק זה בודק דוהרטי את השיטות שבעזרתן חברות המזון משמרות את המזון המתועש. למה יש להקפיא את האפונה מיד לאחר קטיפתה? ואיך משפיע החום על הארוחות המוכנות?

פרק 5 – חטיפים – בפרק זה הוא יוצא לסיור במפעלי חטיפים וגלידות ומגלה עד כמה חשוב צליל הפריכות של המוצרים.

פרק 6 – מי מחבל באוכל שלנו? – איך חברות המזון מצליחות להפוך בשבילנו  מוצר אחד למוצר אחר? כמו כן הוא מסייר בחוות גידול של סלמון ופטריות.

(6X30 דק', אנגליה, 2009)

משקה גלובאלי

Global Drinks

בכורה:  ראשון-שישי, מה-16.1, 20:10. גם ב-VOD.

אחרי שהבאנו לכם את הסדרה המרתקת מבית Arte – "אוכל גלובאלי", שבחנה את ששת המאכלים הותיקים (ביניהם – פסטה, גלידה, צ'יפס וסושי), שהפכו לאחד מסמלי הגלובליזציה – כעת מגיעה אלינו סדרת ההמשך – "משקה גלובאלי".

הסדרה שלפנינו תביא את סיפורם של  ששת המשקאות הלא-אלכוהוליים הפופולאריים ביותר בעולם – תה, סודה, מיץ פירות, חלב, מים מינרלים וקפה, ותבחן גם אותם מההיבטים הכלכליים, התעשייתיים, החברתיים והתרבותיים הכלל-עולמים.  (6X52 דק', צרפת, 2008)

תהנה מהארוחה: איך אוכל משנה את העולם

Enjoy Your Meal: How Food Changes The World

בכורה:  ראשון, 16.1, 22:00. גם ב-VOD

אז עכשיו מסתבר שהבחירה של "מה נאכל היום" משפיעה גם היא על העולם שבו אנו חיים. לכל סוג אוכל יש את האופן שבו הוא מיוצר ואת האופן שבו הוא משפיע על הסביבה – חוות הדגים יוצרות זיהום סביבתי, שדות המרעה, שבהם מגדלים את הצאן והבקר, מביאים לכריתת הצמחייה באזורים נרחבים ואפילו לגידול השעועית יש השפעה על המחסור במים במקום שבו מגדלים אותה.

הסרט שלפנינו דן באותן דילמות והחלטות מוסריות שעלינו לקבל כצרכנים נבונים. עד כמה עלינו להיות מודעים לסביבה גם כשאנו יושבים במסעדה ובוחרים את המנות מהתפריט?

בימוי: וולטר גרוטנהויס (90 דק', בלגיה, 2010)

הסעודה האחרונה של פאני

Fannie's Last Supper

בכורה:  שלישי, 18.1, 22:00. גם ב-VOD.

הצטרפו לכריסטופר קימבל, מומחה קולינארי, ולצוות שלו, שמנסים לשחזר ארוחת ערב אותנטית, בת 12 מנות, מתחילתה של המאה שעברה.

במשך שנתיים, קימבל חקר וניסה מתכונים מ"ספר הבישול של ביה"ס לבישול של בוסטון", שנכתב ב-1896 ע"י פאני פארמר.

לאתר מרכיבים ייחודיים, להשתמש בטכניקות בישול נשכחות, להילחם בתנור עצים מפונק – אלה רק חלק מהמטלות (והכיף) שמוטלות על הצוות שאמור להרים ארוחה מתוזמרת היטב עבור אורחים מכובדים.

פיט הזועם

The Story of Furious Pete

בכורה:  חמישי, 20.1, 22:00. גם ב-VOD.

הבחירה הרשמית – פסטיבל הוטדוקס 2010.

בחורף 2002, כשפיטר סרוינסקי היה בן 16, הוא אושפז וכמעט מת מאנורקסיה. 7 שנים מאוחר יותר,בעזרת תמיכת משפחתו וחבריו, לא רק שהחלים מהמחלה אלא הפך להיות אחד מהמתחרים המובילים בעולם בספורט ה"אכילה התחרותית". סיפור חייו מלא התהפוכות של פיטר מסופר בסרט האירוני ומעורר ההשראה הזה.

בימוי: יגאל הכט (קנדה, 2010)

עוד ישודרו:

מסעדה בנקודת רתיחה

Noma – at Boiling Point

שלישי, 11.1, 23:00. גם ב-VOD.

מסעדת נומה, אשר בקופנהגן, דנמרק, הוכתרה באפריל השנה למסעדה הטובה בעולם (וגברה על מסעדת "אל-בולי" הספרדית, שהיתה ראשונה בארבע השנים האחרונות).

הדוקו שלפנינו חושף את האווירה הקשוחה והאכזרית, במטבח בעל השם הבינלאומי הזה.

השף הראשי רנה רדזפי נוקט במשמעת צבאית כדי להשיג את החזון הקולנארי הייחודי שלו, שבוחן את הטעמים והניחוחות של האיזור הנורדי. רנה, 30, בנו של נהג אוטובוס ומנקה, הגיע במקרה לבי"ס לבישול ומאז לא הביט לאחור….

במשך ששה חודשים עוקב הסרט אחר העבודה במטבח העסוק והסוער הזה, בו   שפים בינלאומיים עובדים זה לצד זה עם אסירים לשעבר.הם עובדים 70-80 שעות בשבוע  ונמצאים תחת לחץ בלתי-פוסק. והכל – כדי לתת לסועדים חוויה ייחודית, ובעיקר – כדי לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של רדזפי, שלא יסבול שום דבר שאינו בגדר שלמות.

בימוי: כריסטיאן וורטינג (58 דק', דנמרק, 2009)

לֶה סירק: שולחן בגן-עדן

Le Cirque: A Table in Heaven

ראשון, 9.1, 21:00. גם ב-VOD.

פסטיבל ברלין 2008

בסוף 2005, סגר המסעדן המהולל סיריו מאצ'יוני את שערי המסעדה שלו "לה סירק", מוקד עלייה לרגל של העשירים והמפורסמים. על המבקרים במסעדה נמנו, בין השאר, רוברט דה-נירו,  מייקל בלומברג, ג'ואן קולינס, ביל קוסבי, בילי ג'ואל, הנרי קיסינג'ר, דונלד טראמפ.

במהלך 2006, סיריו ושלושת בניו פתחו – באיחור של ארבעה חודשים ובחריגה של 4 מליון דולר מהתקציב – את "לה סירק" החדשה.

הסרט מתעד את התהליך, את הפתיחה של המסעדה החדשה ואת ההשפעה המטלטלת של ביקורת המסעדות של הניו-יורק טיימס. מה צופן העתיד עבור המסעדה המהוללת?

במהלך ההקמה המחודשת, נראה מאצ'יוני, בשנות ה-70 לחייו, עייף, כבול לעבודה ולדאגה לעתיד בניו. אך מיד לאחר הפתיחה, הוא מתמלא בעוז ועזוז והקסם המפורסם שלו חוזר – ובגדול.

זוהי קומדיה דוקומנטרית, שמביאה את סיפורה המרתק והבין-דורי של משפחה איטלקית, שחייה סובבים סביב מסעדה אחת.

בימוי: אנדרו רוסי (60 דק', ארה"ב, 2007)

www.atableinheaven.com

מזון בע"מ

Food Inc.

רביעי, 19.1, 22:45

מועמדות לאוסקר® 2010 בקטגורית הסרט התיעודי.

בחיים כבר לא תסתכל על הצלחת שלך באותו אופן.

בסרט שעורר הדים רבים בשנה האחרונה, מסיר הבמאי רוברט נקר את הלוט מתעשיית המזון האמריקאית ומביא חשיפה נוקבת של אופני הייצור שמוסתרים מהצרכן האמריקאי בחסות הממשלה והגופים המפקחים – משרד החקלאות (USDA) ומנהל המזון והתרופות (FDA).

אספקת המזון באמריקה נשלטת ע"י מספר מצומצם מאד של תאגידים, שלעיתים תכופות שמים את שורת הרווח שלהם הרבה לפני הדאגה לבריאות הצרכנים, פרנסתו של החקלאי האמריקאי, בטיחות העובדים ואיכות הסביבה.

השווקים מלאים אמנם בעופות בעלי חזות גדולים, בצלעות חזיר מושלמות, בזרעי פולי סויה עמידים לקוטלי חרקים, ואפילו בעגבניות שלא נרקבות, אבל יש גם – זנים חדשים של החיידק האלים אי-קולי שבגינו חולים מידי שנה כ-73,000 אמריקאים; השמנת היתר מתפשטת בקצב מסחרר, במיוחד בקרב ילדים, ומחלת הסוכרת בקרב מבוגרים הגיע למימדי מגיפה.

זו האמת המטרידה והמזעזעת על מה אנחנו אוכלים, כיצד זה מיוצר, לְמה אמריקה הפכה להיות ולאן היא הולכת מכאן.

בימוי: רוברט קנר (94 דק', ארה"ב, 2009)

אלופי המתוּקים

Kings Of Pastry

שבת, 15.1, 22:05

16 שפים. 3 ימים. צ'אנס אחד.

סרטם של הדוקומנטריסטיים הותיקים והמוערכים ד.א פניבייקר וכריס הג'דס ("חדר מלחמה", "Startup.com") עוקב אחר קונדיטורים במהלך התחרות הכי ותיקה והכי נחשבת בתחום המאפים – Meilleurs Ouvriers de France . חלומו האולטימטיבי של כל פייסטרי- שף –  לזכות בצווארון הכחול-לבן אדום, שמוענק לזוכה המאושר. עבור מלכי הקונדיטריה, זה ממש כמו האולימפיאדה, רק קשה יותר. יוצרי הסרט הם הראשונים אי-פעם שקיבלו זכות לתעד את התחרות האינטנסיבית, שאורכת שלושה ימים תמימים ונערכת פעם בארבע שנים. הם עוקבים אחרי המאסטר-שף ג'קי פייפר, מייסד ביה"ס למאפים צרפתיים בשיקאגו, שמגיע מארה"ב לתחרויות. יחד עם 15 שפים מהשורה הראשונה בצרפת הוא מכין, מגלגל, חותך ומעצב את המתוקים הכי אלוהיים שראיתם אי-פעם בסרט. אבל מה שהופך את התחרות לכ"כ נחשבת בעולם הם דווקא השופטים הלא מחניפים והדקדקנים עד שגעון.

זהו מתכון למתח גבוה, דרמות ואכזבות במטבח, משום איש אחד בלבד יימשח למלך המאפים ע"י הנשיא סרקוזי בכבודו ובעצמו.

בימוי: ד.א פניבייקר וכריס הג'דס (84 דק', ארה"ב/בריטניה/הולנד, 2009)

http://kingsofpastry.com/

פוּד פַייט – לידתו של המזון האורגני

Food Fight

שישי, 14.1, 19:00. גם ב-VOD.

מהפיכה מעולם לא היתה טעימה כל-כך.

זוכה פרס חביב הקהל של IDA, האיגוד הדוקומנטרי הבינלאומי.

כשאנחנו נכנסים לסופר, אנחנו מניחים שיש לנו את המבחר הכי רחב של מוצרי מזון בריאים. למעשה, במהלך המאה ה-20, מערכת האוכל שלנו התאגדה לכוחות גדולים שהאינטרסים שלהם אינם לספק לציבור מזון טרי ובריא.

באמריקה צצה לה אלטרנטיבה מכיוון תרבות הנגד של קליפורניה בסוף שנות ה-60 ותחילת ה-70: קבוצה של אקטיביסטים בהנהגתה של אליס ווטרס הקימה רשת מזון מחוץ למערכת הקונבנציונאלית. התוצאה (הלא מכוונת) היתה לידתה של תנועת המזון האורגני,  שהשיבה לשולחנות האוכל את הטעם והמגוון.

המסעדה הסינית הגדולה בעולם

The Biggest Chinese Restaurant in the World

ראשון-שני, 9.1, 19:00

מיני-סידרה בארבעה פרקים. מסעדת ווסט לייק במחוז הונאן, סין, היא  נס של  ניהול, ארגון ויעילות. מקדש האוכל הזה הוא סמל לסין החדשה – מיקרוקוסמוס לשינוי הכלכלי והחברתי  שמטלטל את המדינה. המסעדה יכולה להכיל 5000 סועדים בו זמנית ועובדים בה 300 שפים. 700 עופות ו-200 נחשים נצרכים שם בשבוע. הסדרה מלווה את הסיפורים האישיים של העובדים, בראשם מנהלת המסעדה האנרגטית צ'ין לינזי ואת הדרמות הקטנות והגדולות בקומפלקס הענק הזה שקרוי מסעדה.

פסטיבל טורונטו 2008

בימוי: וויג'ון צ'ן (4 פרקים X 30 דק',אנגליה/הולנד/דנמרק, 2008)

* * *

אני דיסלקט גאה!

I Can't Do This, But I CAN Do That

בכורה: רביעי, 12.1, 22:00. גם ב-VOD.

סרט שפונה לכל אותם ילדים ומבוגרים, שהאותיות זזות להם מול העיניים בכל פעם שהם מנסים לקרוא. 8 ילדים מרשימים ומודעים לעצמם, מספרים באומץ על לקויות הלמידה שלהם ועל דרך ההתמודדות המיוחדת שלהם עם תכנית הלימודים ועם ההערכה העצמית הנמוכה, שכמעט תמיד מתלווה לתופעה.

מפיק שותף בסרט הוא קווין בראדלי, כותב הספר המצליח על דיסלקציה "חיים אחרים: לגדול עם לקות למידה ועוד הרפתקאות".

בימוי: אלן גוסנברג קנט  (30 דק', ארה"ב, 2010)

לציון שנה בדיוק לרעידת האדמה שהרסה את האיטי, נביא בשידור נוסף את –

רעידת האדמה

The Quake

רביעי, 12.1, 22:35. גם ב-VOD.

ב-12 לינואר 2010, היכתה אחת מרעידות האדמה ההרסניות ביותר בהיסטוריה המתועדת בבירת האיטי, פורט א-פראנס. אלה שאחראים היו לטפל בקטסטרופה, כמו ממשלת האיטי והאו"ם, היו בעצמם קורבנות.

בספיישל של תכנית התעודה האמריקאית "פרונטליין" (למעשה הסרט הראשון שצולם על האסון), מביא העיתונאי מרטין סמית דיווח על מימדי האסון, כולל חומרים שטרם נראו מהרגעים שאחרי הרעידה.

(ארה"ב/טהיטי, 2010)

מאחורי הגדר

The Fence

בכורה:  רביעי, 19.1, 22:00. גם ב-VOD.           

פסטיבל סאנדנס 2010

מה קורה כשממשלה מחליטה לבנות גדר, שתפריד בין שני עמים? נשמע לכם מוכר?

היוצרת רורי קנדי יצאה לבדוק מהן ההשלכות של החלטת הממשל האמריקאי לבנות גדר באורך 700 מייל לאורך הגבול הבעייתי עם מכסיקו ומה קרה לאזרחי שתי המדינות במשך 3 השנים מאז שהוקמה.

קנדי עוקבת עם מצלמתה אחר ההתרחשויות סביב הגדר, נכנסת לחוות הפרטיות, נוסעת בערים הסואנות, בערבות הפרא ובמדבריות האינסופיות שלאורך הגדר ובודקת האם המטרות המוצהרות של הגדר – ההתמודדות עם הגירה בלתי חוקית, מניעת הברחות סמים והגנה מפני טרוריסטים – מוכיחות את עצמן או עלולות, בסופו של דבר, להביא לתוצאות ההפוכות.

בימוי: רורי קנדי (35 דקות, ארה"ב, 2010).

23 בינואר 29 בינואר

אנטומיה של דעה קדומה

Anatomy of Prejudice

בכורה:  ראשון, 23.1, 22:00

ב-1968 מחליטה ג’יין אליוט, מורה מאיוֹוה שבארצות הברית, לבצע ניסוי בנושא "גזענות" בקרב תלמידיה בני ה-8.  כבר למחרת היא מודיעה בכיתה שהתלמידים בעלי העיניים הכחולות ישלטו באלו עם העיניים החומות והיא מעניקה להם הטבות מיוחדות על חשבון שאר הילדים (על כחולי העיניים וחומי העיניים נאסר לשתות מאותן ברזיות. על חומי העיניים נגזר לעטות סרטים מיוחדים סביב צווארם…) כחולי העיניים הפכו להיות באופן מיידי כמעט לשחצנים, שתלטנים ואכזריים כלפי חומי העיניים. למחרת הפכה אליוט את היוצרות – חומי העיניים הפכו להיות הנעלים ואילו כחולי העיניים הפכו למיעוט מוקצה.

הסרט שלפנינו עוסק בניסוי הפסיכולוגי מעורר המחלוקת הזה. הפעם מבצעת אליוט את הניסוי בקרב מבוגרים בבריטניה. היא  מאמינה שהגזענות קיימת אצל כולנו – והניסוי שלה אכן מצליח להציף זאת מעל פני השטח.

אליוט מחלקת קבוצה של 30 מתנדבים לשתי קבוצות, לפי צבע עיניהם ומחליטה מי יהיו השולטים ומי הקורבנות.  30 אנשים מתחילים את הניסוי – רבים מהם לא מסיימים אותו. תוך זמן קצר האווירה בין שתי הקבוצות מתלהטת והויכוחים מתחילים לעלות מעל פני השטח. זהו ניסיון להכריח אנשים להתעמת עם איך זה להיות הקורבן של דעות קדומות – והתוצאה מזעזעת ומבהילה.

(60 דק', בריטניה, 2009)

ברוס ספרינגסטין – ההבטחה

The Promise:  The Making of Darkness on the Edge of Town

בכורה: שני, 24.1, 22:00            

סרט שהיכה גלים בפסטיבל טורונטו האחרון ומביא מבט אינטימי על יצירת אלבומו הרביעי ופורץ הדרך של האמן הגדול – Darkness on the Edge of Town. הבמאי זוכה הגראמי והאמי ט'ום זימני קיבל גישה מלאה לחומרים שצולמו בין השנים 76' ל-78' וטרם נראו על המסך, הכוללים חזרות וסשנים של הקלטות שחושפים את התהליך היצירתי.

ראיונות חדשים עם ספרינגסטין ועם חברי הלהקה שליוותה אותו (ה-E Street Band) – שמשחזרים את התקופה בפירוט עשיר ומרשים – מביאים פרספקטיבה רעננה לחומרי הארכיון.

עבור אלה שלא הכירו את יצירתו של ברוס ספרינגסטין, הסרט פותח דלת לעולם מוסיקלי עשיר. עבור המעריצים – מדובר בנסיעה לגן-עדן…

בימוי: ט'ום זימני (ארה"ב, 2010)

מיוחד!

ערב יום השואה הבינלאומי נשדר בבכורה טלוויזיונית עולמית את –

שתיקת הארכיון

A Film Unfinished

בכורה:  רביעי, 26.1, 22:00. גם ב-VOD.           

סרטה המדובר של יעל חרסונסקי, "שתיקת הארכיון", מגיע לשידור בכורה טלוויזיוני עולמי ובלעדי לצופי yes. הסרט ישודר ב-26 לינואר, הוא ערב יום הזכרון הבינלאומי לקורבנות השואה (שנקבע בתאריך בו שוחרר מחנה אושוויץ-בירקנאו).

סרטה של חרסונסקי, בהפקת נעמי שחורי ואיתי קן תור מחברת "בלפילמס" קטף עד כה את הפרס הראשון ב-HotDocs (הפסטיבל הדוקומנטרי החשוב והגדול ביותר של צפון אמריקה), את פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים ואת פרס העריכה בפסטיבל סאנדנס היוקרתי. הפיצ'ר התיעודי שהופק בתמיכת yes דוקו ובקופרודוקציה עם הטלוויזיה הגרמנית והצרפתית, מציג בימים אלה בבתי הקולנוע בארה"ב וזוכה להצלחה בקופות, ובביקורות (עם ציון ביקורות ממוצע של 95 באתר האוסף את נתוני הביקורות Rottan Tomatoes). כזכור, הסרט עוסק בסרט התעמולה הנאצי המשמעותי ביותר, שצולם בגטו ורשה.

הסרט בוחן באופן מעמיק את היחס המתעתע שבין זיכרון – אמת , ותעוד (צלום) באמצעות סיפור הפקתו של סרט התעמולה הנאצי הארוך והמשמעותי ביותר שהופק בגטו וורשה, במאי 1942, זמן קצר לפני שליחת רוב תושבי הגטו להשמדה בטרבלינקה. קולנוענים דוקומנטרים רבים שעסקו לאחר המלחמה בשואת היהודים השתמשו בקטעים קצרים מהסרט, כמעט תמיד אותם הקטעים, כאילו היו מסמך נאמן למציאות ששררה שם. למרות שדימויים רבים שנצרבו בתודעתנו כרגעים מהימנים מחיי היהודים תחת הכיבוש הנאצי לקוחים למעשה מתוך אותו סרט תעמולה נאצי, רק מעטים מודעים לאופן בו התרחשו הצילומים. אותו סרט תעמולה הינו ללא ספק המסתורי מבין אלה ששרדו לאחר המלחמה בארכיון הסרטים של הרייך השלישי: זהותם של יוצריו מעולם לא נודעה, כמו גם הסיבה להפסקת הפקתו בטרם הושלמה עבודת עריכתו. באמצעות חשיפת סיפור עשיית הסרט ועימות הדימויים עם עדויותיהם של ניצולים שהיו עדים לצילומים ברחובות הגטו, קטעי יומני תושבי הגטו היהודים, שחשפו את תחבולת הבימוי, ופרוטוקול חקירה נדיר של אחד הצלמים הנאצים שעמדו מן הצד השני של המצלמה המתגלה כאן לראשונה, חושף הסרט, כבפעולה ארכיאולוגית שכבה אחר שכבה, מציאות מורכבת וקרובה יותר לזוועה עליה רומזים הדימויים. בכך מערער הסרט את ביטחונו של הצופה באמת המוצגת לפניו, אך בו בזמן מגלה את כוחם העדותי של חומרי הארכיון המצולמים, מבעד מסך המניפולציה הקולנועית.

בימוי: יעל חרסונסקי; הפקה: נעמי שחורי ואיתי קן-תור, "בלפילמס"; צילום: איתי נאמן; עריכה: ז'ואל אלקסיס; מוסיקה מקורית: ישי אדר; עיצוב פס קול: אביב אלדמע;

הופק בתמיכת יס דוקו, ARTE, MDR, SWR, בסיוע הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה ופרוייקט קולנוע יד ושם.

(ישראל, 89 דקות, 2010)

הסרט "שתיקת הארכיון" פותח את משבצת החורף של דוקו-ישראלי, שתכלול גם את הסרטים "חפשים", "מבצע נפתלי", "קצוות" ו"שרון עמרני: זכרו את השם".

עוד נשדר לרגל יום השואה הבינ"ל את הסרט –

הארלן – בצל היהודי זיס

Harlan: In the Shadow of the Jew Suss

בכורה:  חמישי, 27.1, 22:00.

פייט הארלן נחשב לאחד מבכירי הבמאים של התקופה הנאצית. מליוני אנשים בכל רחבי אירופה הכבושה צפו בסרטיו. ב-1940 יצר בשירות גבלס את אחד הסרטים המוקצים ביותר בתולדות הקולנוע – "היהודי זיס" – צפייה חובה לכל חברי ה-SS. במרכז עלילת הסרט, שזכה להצלחה מסחרית עצומה, סיפורו של חלפן כספים יהודי, מושחת ונכלולי, ש"מזהם ומשחית את גרמניה הטהורה". אחרי המלחמה הועמד הארלן לדין בגין יצירת הסרט הזה, אך זוּכּה לבסוף.

הסרט משלב חומרי ארכיון נדירים, קטעים מהסרט שלא נחשפו קודם, סרטים ביתיים וראיונות עם בני משפחתו של הארלן, בהן אחייתנו כריסטיאנה קובריק (אלמנתו של הבמאי סטנלי). בני המשפחה נאבקים עד היום עם צילו האפל של הסרט הזה ועם חוסר המוסר האמנותי של הארלן (שמצידו טען שהוכרח לשתף פעולה עם הנאצים), ובתוך כך עולות לדיון סוגיות שעניינן אשמה ואחריות, ותפקידו של האמן בימים חשוכים.

במאי: פליקס מולר (גרמניה, 2009)

30 בינואר 5 בפברואר

השבועה

The Oath

בכורה:  ראשון, 30.1, 22:00.

זוכה פרס הצילום בפסטיבל סאנדנס 2010; פסטיבל "הוטדוקס" ופסטיבל ברלין 2010.

הבמאית לורה פויטרס, שהיתה מועמדת לפרס האוסקר® על סרטה "My Country My Country" מביאה לנו את סרטה השני בטרילוגיה שלה על פיגועי ה-11 בספטמבר והשלכותיהם.

אבו ג'נדל הוא נהג מונית דברן וכריזמטי, שתחביבו העיקרי הוא לפתוח בויכוחים בנושאי האיסלאם עם נוסעיו, תוך שהוא מסיע אותם ברחובות תימן. אך אבו ג'נדל אינו סתם נהג מונית, בתפקידו הקודם היה שומר ראשו של אוסמה בן-לאדן. בזמן שירותו באל-קעידה היה אחראי על גיוסם של אנשים נוספים לאל-קעידה ועל הכנתם הפסיכולוגית לחיי הג'יהאד. בין המגוייסים שגייס לתנועה היה גם גיסו – סאלים חמדאן.

הבמאית משרטטת לאורך הסרט את ההבדלים בסיפורם של שני האנשים, סאלים חמדאן ואבו ג'נדל, שחייהם נותבו בסופו של דבר, לשני מסלולים שונים. בעוד אבו ג'נדל עובד כיום למחייתו כנהג מונית בתימן, חמדאן הפך להיות אחד מהאסירים הראשונים של אל-קעידה, שהורשעו רשמית ע"י ארה"ב ושוהה כיום במחנה המעצר – גואטנמו ביי (עורכי דינו מספרים בסרט על המשפט וההרשעה).

הסרט מבקר בצורה עדינה אך נוקבת את הדרך בה בוחרת ארה"ב להילחם בטרור האיסלאמי.

בימוי: לאורה פויטרס  (96 דק', ארה"ב, 2010)

http://www.youtube.com/watch?v=BFWx63ubuHE

מבצע נפתלי

בכורה:  שני, 31.1, 22:00. גם ב-VOD.           

ציון לשבח – פסטיבל חיפה 2010.

בלב רחוב נפתלי, בשכונת היוקרה 'בקעה' בירושלים, עומד בניין שיכון ישן. שני ארכיטקטים צעירים באים אל דיירי הבניין בנפתלי עם יוזמה שאפתנית: לבנות על גג הבית שתי קומות של דירות יוקרה. מכירת הקומות החדשות תממן את הרחבת הדירות הישנות, הוספת מעליות בחזית ושדרוג הבניין כולו – ללא תשלום של הדיירים. לשם כך נדרשת הסכמה של 2/3 מדיירי הבניין.

"מבצע נפתלי" מציץ אל עולמם של אנשים עם הזדמנות חד-פעמית לשפר את איכות החיים ואפילו את הדימוי העצמי כדי לראות איך מתמודדים עם הזדמנות שכזו. במשך כשלוש שנים, על רקע השינויים, עוקב הסרט אחרי כמה דמויות בבניין המשותף. לכל אחד סיפור חיים, אינטרסים משלו ותפיסת עולם ייחודית – ויחד הם מהווים פסיפס ישראלי של בניין משותף על כל חלומותיו, אהבותיו וחשבונותיו.

בימוי ותסריט: ורד ירוחם ואורן רייך; הפקה: אמיר הראל – "למה הפקות"; צילום: אורן רייך; עריכה: ורד ירוחם; מוסיקה מקורית: אבי בללי, רועי ירקוני.

(ישראל, 52 דקות, 2010)

קטרינה – כעבור 5 שנים

If God is Willing and da Creek Don't Rise

בכורה, חלק ראשון:  שלישי, 1.2, 22:00. גם ב-VOD.

בכורה, חלק שני: רביעי, 2.2, 22:00. גם ב-VOD.     

בשנת 2006 זכה הבמאי ספייק לי בפרס האמי על סרטו רחב היריעה "כשהסכרים נפרצו" (שודר כמובן ב-yes דוקו), שתיעד את האסון הנורא שיצרה סופת ההוריקן "קטרינה".

5 שנים אחרי שהסופה היכתה בניו אורלינס, לי חוזר אליה שוב כדי לבדוק האם התוכניות הגרנדיוזיות לבנייתה מחדש של העיר אכן יצאו לפועל.

בסרט, שמורכב משני חלקים, מתעד לי את העיר הכמהה לחיים בהצלחותיה ובכשלונותיה לבנות מחדש את בתיה כמו גם את מערכת הבריאות, החינוך, הכלכלה והחוק. לצד הכאב הרב ושביבי התקווה מתייחס הסרט גם לשני האירועים הגדולים, שקרו בשנה האחרונה –  הניצחון ההיסטורי באליפות הסופרבול ב-2010 ואסון דליפת הנפט של חברת BP במפרץ מכסיקו – שני אירועים ששינו שוב את ההיסטוריה של העיר המפורסמת.

בימוי: ספייק לי (2X120 דקות, ארה"ב, 2010)

אשה, חצי אשה

Half Cut Women

בכורה:  חמישי, 3.2, 22:00

על עבודתו משנת-החיים של דר' רוברט ארסק, מומחה בניתוח הקוסמטי השנוי במחלוקת "חצי גוף". עפ"י הגישה הייחודית הזו מנתחים רק צד אחד של הגוף בכל פעם. באופן מפתיע, למרות שהפציינטיות עוברות חיתוך מכף רגל ועד כתף, הן ילכו הביתה כמעט מיידית, ותוכלנה לשקר לגבי הצד בגופן שלא נותח בעוד הן מחלימות. 7 שבועות מאוחר יותר, דר' ארסק "יתקן" את הצד השני, אך בינתיים הפציינטיות יסתובבו חצי רזות חצי שמנות. מדוע מישהו יהיה מוכן לעולל זאת לעצמו? חכו עד שתראו את רובי טאמבנגה אחרי שעברה שאיבת שומן, מתיחת בטן והרמת חזה.

(אנגליה, 2009)

בדוק גם

אנימציה: טיזר מתורגם ומדובב

טיזר טריילר ראשון לסרט ההמשך של דיסני-פיקסאר לעלילות משפחת העל האהובה. משפחת סופר על 2! …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *