יום שישי , מרץ 29 2024

זרקור: 71 שנה ל"מלחמת העולמות" של אורסון וולס

ב- 30 באוקטובר 1938 , בשעה שמונה בערב, שודר באמריקה תסכית רדיו במסגרת הסדרה הפופולארית MERCURY THEATRE ON THE AIR . בתאריך הזה חל " ליל כל הקדושים", שבו נוהגים האמריקנים לספר סיפורים מפחידים, לחצוב פרצופים מחייכים בדלועים ולהתחפש .

התסכית ששודר היה עיבוד של במאי צעיר ומוכשר, אורסון וולס, לקלאסיקת המדע הבידיוני "מלחמת העולמות" מאת ה.ג' וולס.

אבל משהו השתבש.

התסכית נמשך כשישים דקות. ארבעים הדקות הראשונות הורכבו מ"מבזקי חדשות", שבהם דווח למאזינים על פלישת תושבי המאדים לכדור הארץ. יתרה מכך, התסכית שודר ללא הפסקת פרסומות, מה שהגביר את תחושת הדחיפות וההיסטריה ככל שהעלילה התקדמה.

פאניקה פרצה. היסטוריונים לא מצליחים לכמת את ההיסטריה, אבל ברור ששיחות טלפון רבות התקבלו במשרדי תחנות הרדיו, ואנשים רבים סברו שהם מאזינים לשידור רדיו אמיתי המדווח על פלישה מהמאדים.

הימים, כידוע, ימי טרום הטלוויזיה, ובודאי טרום האינטרנט והרשתות החברתיות. הרדיו היה אמצעי הבידור הביתי העיקרי, והרייטינג בודאי הגיע לאחוזים גבוהים במיוחד.

בתקשורת של אותה תקופה דווח ש"אלפים נתקפו פאניקה". וולס, שעמד מאחורי התסכית, זכה בעקבות התקרית לתהילה בארצות הברית וגם מחוצה לה. וולס עבר מאוחר יותר לקולנוע, שם כבר זכה, כשחקן וכבמאי, לתהילת עולם.

הערב, שבעים ואחת שנים אחרי, שוב יום שישי, שוב 30 באוקטובר, אתם יכולים לשמוע את התסכית המקורי ולהבין, אולי, על מה הייתה המהומה.

לחצו על הלינק הזה והאזינו ברוב קשב. השידור יחל באותה השעה שבה נערך ב- 1938, כלומר שמונה בערב שעון החוף המזרחי בארצות הברית.

הנה קטע מיומן חדשות מהתקופה, שבו אורסון וולס מנסה להתנצל אבל לא מצליח. הוא פשוט לא מצליח להבין, כיצד סיפור כה מפורסם כ"מלחמת העולמות", ששודר במסגרת סדרת תסכיתים, יצר בהלה המונית.

יש לבדוק גם

מהיום בקולנוע: "טור פרידה"

טור פרידה סרט של רוני ניניו תקציר: כרמי, עיתונאי תל אביבי, נקרע בין חיי האהבה …

אין תגובות

  1. אבי אלוני

    אתה רק קורא בשמי ואני נמס, כבר לא משנה הטריילר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.